Podstawy dydaktyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-MS9-A1PDYD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy dydaktyki |
Jednostka: | Wydział Filologiczny. (do 30.09.2019) |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nadobowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wiedza z zakresu treści humanistycznych i społecznych wymaganych od absolwenta kształcenia średniego |
Skrócony opis: |
Założeniem wykładów i ćwiczeń z "Podstaw dydaktyki ogólnej" jest zdobycie podstaw wiedzy o współczesnym środowisku edukacyjnym, ukształtowanie podstaw umiejętności projektowania zróżnicowanych strategii dydaktycznych oraz poszerzanie kompetencji społecznych w zakresie działalności dydaktycznej wynikającej z pełnienia w przyszłości roli nauczyciela. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok studiów/semestr: I rok, I semestr Wymagania wstępne: wiedza z zakresu treści humanistycznych i społecznych wymaganych od absolwenta kształcenia średniego Liczba godzin ćwiczeń: 15 Liczba godzin wykładów: 15 Metody kształcenia: wykład, dyskusja, pogadanka, praca z tekstem, gry dydaktyczne, metoda ćwiczebna Formy organizacji zajęć: praca nauczyciela ze studentami podczas wykładów i ćwiczeń Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 15 godz. - udział w ćwiczeniach: 15 godz. - przygotowanie się do ćwiczeń: 7 godz. - przygotowanie się do egzaminu i udział w egzaminie: 10 godz. - przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń (kolokwium pisemnego): 9 godz. - konsultacje związane z przygotowaniem się do zajęć, zaliczenia, egzaminu: 4 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 36 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 24 godz. Celem realizacji treści przedmiotu "Podstawy dydaktyki" w zakresie ćwiczeń jest zdobycie przez studentów wiedzy o procesie uczenia się i nauczania, wybranych elementach instrumentarium pracy dydaktycznej nauczyciela, kształtowanie umiejętności niezbędnych do projektowania zajęć dydaktycznych oraz rozwijanie kompetencji społecznych wymaganych do wykonywania zadań zawodowych wynikających z przyszłej roli nauczyciela. Celem realizacji treści wykładów z "Podstaw dydaktyki" jest ukształtowanie wiedzy studentów o współczesnym środowisku edukacyjnym, zdobycie przez studentów wiedzy o dydaktyce jako subdyscyplinie pedagogicznej; poznanie i zrozumienie współczesnych teorii uczenia się i nauczania, jak i różnych ujęć koncepcji szkoły; poznanie wybranych elementów procesu projektowania działań dydaktycznych i elementów procesu porozumiewania się z uczniami w środowisku klasy szkolnej. |
Literatura: |
Arends R., Uczymy się nauczać, Warszawa 2000. Bereźnicki F., Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli, Kraków 2018. Kupisiewicz C., Dydaktyka. Podręcznik akademicki, Kraków 2012. Marzano R., Sztuka i teoria skutecznego nauczania, Warszawa 2012. Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa 2007. Klus-Stańska D., Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, Warszawa 2018. Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, t.2, Warszawa 2004. Kruszewski K., Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Warszawa 2008. Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 2003. |
Efekty uczenia się: |
Student posiada wiedzę z zakresu: - współczesnych teorii dotyczących uczenia się i nauczania oraz różnorodnych uwarunkowań tych procesów; - procesu kształcenia i jego filozoficznych, społeczno-kulturowych i psychologicznych podstaw. Student w zakresie umiejętności: - potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu dydaktyki w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych na poszczególnych etapach edukacyjnych; -potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością dydaktyczną korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii. Student w zakresie kompetencji społecznych: - jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: kolokwium pisemne (wykład); test dydaktyczny (ćwiczenie), zaliczenie zadań praktycznych (ćwiczenia) Kryteria oceniania testu: zaliczenie egzaminu/ćwiczeń następuje przy uzyskaniu min. 51% ogólnej liczby punktów: 0% - 49% niedostateczny 51% - 60% dostateczny 61% - 70% dostateczny plus 71% - 80% dobry 81% - 90% dobry plus 91% - 100% bardzo dobry |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.