Historia dziennikarstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-PS1-1HD |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Historia dziennikarstwa |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Podstawowe rozeznanie w historii mediów w Polsce i Europie |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: Podstawowy Cele przedmiotu: Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu historii mediów i dziennikarstwa, a przez to stworzenie tła i kontekstu, dzięki któremu lepiej będą rozumieć zagadnienia mediów współczesnych w Polsce i na świecie oraz specyfikę poszczególnych nośników i form masowej komunikacji. Wymagania wstępne: Podstawowa znajomość historii Polski i Europy |
Pełny opis: |
Historia mediów i dziennikarstwa – wyjaśnienie pojęć; Historia książki i druku; Historia prasy w Europie; Historia prasy polskiej do 1815 r.; Historia prasy polskiej 1815-1918; Historia prasy polskiej 1918-1939; Największe koncerny prasowe i prasa masowa w II RP; Prasa w Polsce w okupacji (1939-1944); Prasa polska w dobie PRL-u (1945-1989); Wydawnicza działalność Kościoła w Polsce do 1989 r.; Historia radia; Historia telewizji; Historia reklamy; Historia i korzenie Public Relations; Historia komputera i Internetu; Przyszłość mediów w epoce cyfrowej. Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo Rok studiów/semestr: II rok/semestr letni Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 15 godz. ćwiczeń Metody dydaktyczne: heureza, dyskusja, ćwiczenia praktyczne Punkty ECTS: 1 Bilans nakładu pracy studenta: uczestnictwo w ćwiczeniach (15 godz.) – 1 ECTS ŁĄCZNIE 15 godz. Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela (15 godz.; 1 ECTS) i zajęciami o charakterze praktycznym (15 godz.; 1 ECTS) |
Literatura: |
Adamski A. Media w analogowym i cyfrowym świecie, Warszawa 2012; Russell J. Thomas, Lane W. Ronald, Reklama według Ottona Kleppnera, Wydawnictwo Felberg, bmw, 2000, s. 4-25; Goban-Klas T., Zarys historii i rozwoju mediów od malowideł naskalnych do multimediów, Kraków 2001; Dziki S., Prasa w rozwoju historycznym, w: Bauer Z., Chudziński E., Dziennikarstwo i świat mediów, Kraków 2000, s. 32-82; Myśliński J., Kalendarium polskiej prasy, radia i telewizji, Warszawa 2004; Chrapek J., Góral J., Zarys historii ważniejszych wynalazków z dziedziny masowego komunikowania oraz wypowiedzi Kościoła na temat środków społecznego przekazu, w: Chrapek J. (red.), Kościół a środki społecznego przekazu, Warszawa 1990, s. 197-208; Dyczewski L., Działalność wydawnicza Kościoła katolickiego w Polsce międzywojennej, „Homo Dei” 1972 nr 4, s. 289-294; Lechicki Cz., Rzut oka na sto lat polskiego czasopiśmiennictwa katolickiego (1833-1939), „Novum” 1975 nr 1-3, s. 76-92; Paczkowski A., Prasa polska w latach 1918-1939, Warszawa 1980; Wolert W., Szkice z dziejów prasy światowej, Kraków 2005; Łojek J., Myśliński J., Władyka W. (red.), Dzieje prasy polskiej, Warszawa 1988; Grzelewska D. i in., Prasa, radio i telewizja w Polsce. Zarys dziejów, Warszawa 2001; Gluza R. (red.), Media w Polsce w XX wieku, Poznań 1999; Bajka Z. Historia mediów, Kraków 2008; Lankau J., Prasa staropolska na tle rozwoju prasy w Europie 1513 – 1729, Kraków 1960; Habielski R., Polityczna historia mediów w Polsce XX wieku, Warszawa 2009; Adamski A., Media w analogowym i cyfrowym świecie, Warszawa 2012. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: KA6_WG1 Ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu literaturoznawstwa i językoznawstwa w systemie nauk oraz o ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej, zna podstawową terminologię w dziedzinie nauk humanistycznych. KA6_WK1 Ma podstawową wiedzę z dziejów państwa i kultury narodu polskiego na tle historii Europy i świata KA6_WK2 Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego UMIEJETNOŚCI: KA6_UWO1 Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł KA6_UW1 Analizuje tekst artystyczny na płaszczyźnie historyczno li-terackiej, stylistycznej, gatunkowej, kompozycyjnej z uwzględnieniem kontekstów KA6_UK1 Planuje i konstruuje wypowiedzi ustne i pisemne sproblematyzowane interpretacyjnie, posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz własnych wniosków. KA6_UUO1 Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: KA6_KKO1 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. KA6_KKO2 Ma świadomość odpowiedzialności za tradycję literacką regionu, kraju i Europy, wykazuje wrażliwość na jej poznawcze, estetyczne i aksjologiczne aspekty. KA6_KOR1 Potrafi pracować w grupie przyjmując w niej różne role. KA6_KKOR1 Postępuje zgodnie z zasadami etyki badawczej i edytorskiej, prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu |
Metody i kryteria oceniania: |
heureza, dyskusja, wykład, prezentacja, sposoby weryfikacji: zaliczenie ustne; aktywność na zajęciach, zadania praktyczne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.