Język w mediach cyfrowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-PS1-2JMC |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Język w mediach cyfrowych |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe specjalnościowe |
Założenia (opisowo): | Przedmioty wprowadzające: gramatyka opisowa języka polskiego, praktyczna stylistyka języka polskiego, komunikacja językowa, kultura języka polskiego Student przystępujący do zajęć powinien: 1. posiadać pogłębioną wiedzę z zakresu poprawności językowej. 2. w stopniu zaawansowanym umieć selekcjonować wypowiedzi medialne pod względem zgodności w obowiązującą normą językową, przez pryzmat etyki, estetyki, stosowności komunikatu. |
Skrócony opis: |
Zaznajomienie studentów z zasadami redakcji tekstów i wykształcenie u nich umiejętności przygotowania różnorodnych tekstów do druku. Rozwijanie kompetencji w zakresie redakcji i korekty tekstów ze szczególnym uwzględnieniem poprawności językowej. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Przedmiot obowiązkowy; Moduł 28 - przedmioty specjalnościowe - dziennikarstwo cyfrowe Dziedzina i dyscyplina nauki: Dziedzina nauk humanistycznych; dyscyplina - językoznawstwo Rok studiów/semestr: II rok Iº, semestr 3 Wymagania wstępne: Student przystępujący do zajęć powinien: a) posiadać pogłębioną wiedzę z zakresu poprawności językowej, b) umieć - w stopniu podstawowym - selekcjonować wypowiedzi medialne pod względem zgodności w obowiązującą normą językową. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin - ćwiczenia Metody dydaktyczne: aktywizujące (ćwiczenia praktyczne z tekstem oraz dyskusja) i podające w postaci prezentacji multimedialnych Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: udział w ćwiczeniach - 30 h; przygotowanie do zajęć - 15h; udział w konsultacjach - 15 h. Razem: 60 h Wskaźniki ilościowe: nakład pacy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 1 pkt ECTS; z zakresu nauk podstawowych: 2 pkt ECTS; o charakterze praktycznym: 2 pkt ECTS; z obszaru nauk humanistycznych: 1 pkt ECTS; do wyboru: 2 pkt ECTS |
Literatura: |
Bańkowska E. i in., Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, Warszawa 2003. Furman W., Gatunki dziennikarskie w praktyce redakcyjnej, [w:] Wolny-Zmorzyński K., Kaliszewski A., Furman W., Gatunki dziennikarskie. Teoria – praktyka – język, Warszawa 2009. Garbal Ł., Edytorstwo. Jak wydawać współczesne teksty literackie, Warszawa 2011. Wolańska E. i in., Jak pisać i redagować. Poradnik edytora. Wzory tekstów użytkowych, Warszawa 2010. Wolański A., Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Warszawa 2008. Zaśko-Zielińska M., Majewska-Tworek A., Piekot T., Sztuka pisania. Przewodnik po tekstach użytkowych, Warszawa 2008. |
Efekty uczenia się: |
1. Student zna/rozróżnia/dobiera znaki korektorskie (FP1_W09) 2. Student rozpoznaje elementy tekstu (FP1_W09) 3. Student redaguje teksty (FP1_U10, FP1_U02) 4. Student pisze teksty obudowujące (FP1_U10) 5. Student dba o ostateczną postać tekstu przeznaczonego do druku (FP1_K05) |
Metody i kryteria oceniania: |
Liczby godzin nieobecności kwalifikujących do niezaliczenia przedmiotu: 4 Nieobecność należy zaliczyć ustnie w czasie dyżuru osoby prowadzącej przedmiot. Zaliczenie: na podstawie aktywności i obecności na zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.