Literatura powszechna 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-PS1-2POWP |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Literatura powszechna 2 |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z utworami z kanonu literatury europejskiej, od Oświecenia do r. 1918. |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z kanonem lektur z literatury powszechnej, szczególnie z okresu obejmującego szeroko rozumiany wiek XIX: od jego oświeceniowych początków aż po modernistyczny schyłek. |
Pełny opis: |
W cyklu zajęć studenci analizują klasyczne działa literatury niemieckiej, francuskiej, rosyjskiej i angielskiej, ze szczególnym uwzględnieniem epoki romantyzmu. Prowadzący wprowadza elementy refleksji komparatystycznej, ukazując wybrane teksty kultury europejskiej jako szczególnie ważne dla rozumienia polskich tekstów, wchodzących w intertekstualny rezonans z klasyką światową. Celem zajęć jest również wskazanie trwałości nawiązań do klasyki XIX-wiecznej we współczesnej kulturze: filmie, malarstwie, sztukach wizualnych. |
Literatura: |
1. Wolter, Kandyd, czyli optymizm, przeł. T. Boy-Żeleński, w: Wolter: Powiastki filozoficzne, Warszawa 2009 ; 2. J. W. Goethe, Faust, Przeł. A. Pomorski. Warszawa 1999; 3. G. G. Byron, Kain, przeł. J. Żuławski, w: G. Byron, Wybór dzieł, oprać. J. Żuławski, t. 2,Warszawa 1986; 4. G. Flaubert, Madame Bovary, Pani Bovary", przeł. A. Micińska, Warszawa,2005; 5. M. Lermontow, Bohater naszych czasów, przeł. Wacław Rogowicz. Warszawa 1954; 6. I. Madach, Tragedia człowieka,przeł. K. Wilamowska, Wrocław 2014. 7. Ch. Baudelaire, Kwiaty zła, przeł. B. Wydżga, Warszawa 2012. |
Efekty uczenia się: |
1.Wiedza: - student ma wiedzę o procesie historycznoliterackim, zna wybrane zagadnienia literatury powszechnej XVIII-XIX wieku. 2. Umiejętności: student: - potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł - potrafi analizować tekst artystyczny na płaszczyźnie historycznoliterackiej, gatunkowej, kompozycyjnej, językowej i kulturowej - umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze 3. Kompetencje społeczne - student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy, wykazuje wrażliwość na estetyczny i ideologiczny aspekt przekazu językowego |
Metody i kryteria oceniania: |
Dyskusja połączona z elementami wykładu, praca z tekstem Podstawa oceny: test pisemny Dopuszczalna liczba nieobecności - 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.