Prasa i tożsamość regionalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-PS1-2PTR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Prasa i tożsamość regionalna |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalnościowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest zapoznanie studentów z prasą regionalną w jej rozmaitych odmianach (w ujęciu diachronicznym i synchronicznym). Głównie zaś chodzi o zwrócenie uwagi na jej rolę w pielęgnowaniu/konstruowaniu tożsamości regionu na przykładach tytułów prasowych z różnych obszarów Polski, z porównawczymi odniesieniami do regionów innych państw europejskich. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Student zapozna się z periodykami o charakterze regionalnym, wydawanymi w Białymstoku, na obszarze dzisiejszego Województwa Podlaskiego oraz w innych regionach Polski, nauczy się analizować różne poziomy prasowego dyskursu tożsamościowego. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć omawiane są następujące zagadnienia: 1. Wprowadzenie do problematyki prasoznawczej: rodzaje prasy, gatunki prasowe. 2. Tożsamość narodowa, regionalna, etniczna. 3. Elementy dyskursu tożsamościowego na łamach prasy. 4. Prasa wobec konfliktów w regionie. 5. Prasa w regionach rolniczych/ przemysłowych. 6. "Wynajdywanie tradycji" na lamach prasy regionalnej. 7. Stereotypy etniczne w prasie mniejszościowej. 8. Ikoniczne znaki tożsamości regionu. |
Literatura: |
M. Gierula, Polska prasa lokalna 1989-2000: typologia i społeczne funkcjonowanie, Katowice 2005. A. Kołodziejczyk, Szkice z dziejów prasy podlaskiej, Siedlce 1997. W. Pisarek, Analiza zawartości prasy, Kraków 1983. Prasa jako źródło do dziejów Śląska i Pomorza w XIX i XX wieku (materiały z konferencji zorganizowanej przez Instytut Historyczny Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Instytut Historii Uniwersytetu Szczecińskiego w Krzyżowej w dniach 6-8 maja 2004), pod red. J. Nowosielskiej-Sobel i E. Włodarczyka, Szczecin 2005. Prasa regionalna jako źródło do badań historycznych okresu XIX i XX wieku, pod red. J. Nowosielskiej-Sobel, G. Straucholda i T. Ślepowrońskiego, Wrocław 2011. K. Sawicka-Mierzyńska, Prowincja jako pole aktywności Stowarzyszenia Artystycznego „Kartki”, w: Podlasie w literaturze - literatura Podlasia po 1989, Białystok 2012. |
Efekty uczenia się: |
1. Student zna zasady, metody, narzędzia interpretacji i analizy zawartości prasy - FP1_W09 2. Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje na temat tożsamości regionalnej z wykorzystaniem różnych (zwłaszcza rasowych) źródeł - FP1_U01 3.Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje na temat tożsamości regionalnej z wykorzystaniem różnych (zwłaszcza prasowych) źródeł - FP1_U10 4.Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role - FP1_K02. |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniane ciągłe (aktywność na zajęciach - premiowane są dłuższe, spójne wypowiedzi, związane z lekturami; ocena pracy pisemnej, obecność na zajęciach – dozwolona 1 nieobecność nieusprawiedliwiona, pozostałe należy zaliczyć podczas dyżuru, 3 niezaliczone nieobecności uniemożliwiają zaliczenie przedmiotu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.