Region w humanistyce i literaturze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-PS1-2RWHL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Region w humanistyce i literaturze |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalnościowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | lektura monograficzna |
Pełny opis: |
Zakres tematyczny ćwiczeń obejmuje problemy interpretacji regionalnych tekstów kultury w kontekście problemów nowej humanistyki. Problematyka szczegółowa: Rozumienie zjawisk: globalizacja, decentralizacja, regionalizacja, lokalność, centrum, prowincja. Wykorzystanie do interpretacji literatury takich pojęć, jak: pamięć indywidualna, zbiorowa, kolektywna, komunikatywna, historyczna. Literatura regionalna jako zapis tożsamości. Nowy regionalizm w dyskursie narratologicznym (narracje: narodowe, lokalne, regionalne, mniejszościowe. Literatura w przestrzeni regionu – promocja turystyczna. Celem zajęć jest wpisanie problematyki regionalne w szeroki kontekst teoretyczny nowej humanistyki otwartej na interdyscyplinarne stanowiska, ukształtowanej w efekcie „zwrotu kulturowego”. Wypracowanie narzędzi badawczych potrzebnych do analizy nie tylko literackich zjawisk artystycznych o charakterze regionalnym. Kształtowanie postawy otwartości na lokalność poprzez interpretacje tekstów kultury lokalnej w kontekście tekstów z innych regionów. Zakres tematyczny wykładów obejmuje teoretyczne problemy interpretacji regionalnych tekstów kultury w kontekście interdyscyplinarnym: antropologicznym, historiograficznym, geografii humanistycznej. Wprowadzenie, ukazanie możliwości wykorzystania narzędzi analizy i interpretacji zjawisk artystycznych w regionie. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa na ćwiczenia: Adamowski D., Adamowo, Łódź 2006. Androsiuk M., Wagon drugiej klasy, Białystok 2010. Czermińska M., Miejsca autobiograficzne. Propozycja w ramach geopoetyki, „Teksty Drugie” 2011, nr 5. Gedroyć K., Piwonia, niemowa i głosy, Warszawa 2012. Golka M., Społeczna niepamięć: pomiędzy zapominaniem a zamazywaniem, w: Pamięć, przestrzeń, tożsamość, dz. cyt. Kamiński J., Książka meldunkowa, Białystok 2011. Kapralski S., Pamięć, przestrzeń, tożsamość. Próba refleksji teoretycznej, w: Pamięć, przestrzeń, tożsamość, red. S. Kapralski, Warszawa 2010 Karpowicz I., Cud, Wołowiec 2007. Łuksza M., Biały stok, Warszawa 2012. Pawluczuk W., Judasz, Warszawa 2004. Rybicka E., Pamięć i miasto. Palimpsest vs. pole walki, „Teksty Drugie 2011, nr 5 Saryusz-Wolska M., Doświadczenie i ślad, w: tejże, Spotkania czasu z miejscem. Studia o pamięci i miastach, Warszawa 2011. Sawicka-Mierzyńska K., Prowincja jako pole aktywności Stowarzyszenia Artystycznego „Kartki”, w: Podlasie w literaturze – literatura Podlasia (po 1989 roku). Nowoczesność – regionalizm – uniwersalizm, red. M. Kochanowski, K. Kościewicz, Białystok 2012. Literatura wymagana na egzaminie: E. Prokop-Janiec, Etniczność, H. Duć-Fajfer, Etniczność a literatura, w: Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, pod red. M.P. Markowskiego, R. Nycza, Kraków 2002. D. Chakrabarty, Prowincjonalizacja Europy. Myśl postkolonialna i różnica historyczna, Poznań 2011. M. Halbwachs, Społeczne ramy pamięci, przeł. M. Król, Warszawa 1969. R. Traba, Historia j- przestrzeń dialogu, Warszawa 2006. J. Assmann, Pamięć zbiorowa i toŜsamość kulturowa, „Borussia” 29/2003, s. 11-16. E. Domańska, „Zwrot performatywny” we współczesnej humanistyce, „Teksty Drugie” 2007, nr 5. E. Rybicka, Od poetyki przestrzeni do poetyki miejsca. Zwrot topograficzny w badaniach literackich, „Teksty Drugie” 2008, nr 4. Y.-F. Tuan, Przestrzeń i miejsce, przeł. A. Morawińska, Warszawa 1987. H. Buczyńska-Garewicz, Miejsca, strony, okolice. Przyczynek do fenomenologii przestrzeni, Kraków 2006. Miasto w sztuce – sztuka miasta, pod red. E. Rewers, Kraków 2010. |
Efekty uczenia się: |
Student ma wiedzę teoretyczną w zakresie dyskursu regionalistycznego i opisuje regionalizm w kontekście różnych dyscyplin humanistycznych. Potrafi wskazać cechy literatury regionalnej. Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu oraz wykazuje wrażliwość na zjawiska typowe dla kultury regionu. Student korzysta z kategorii regionalistycznych – dyskusja; egzamin. Student interpretuje literaturę, korzystając z teoretycznych uogólnień – dyskusja na zajęciach. Student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu oraz wykazuje wrażliwość na zjawiska typowe dla kultury regionu – dyskusja; egzamin Egzamin pisemny |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem dopuszczenie do egzaminu jest obecność na ćwiczeniach (jedna nieobecność dozwolona) oraz na wykładach (jedna nieobecność dozwolona), zaliczenie, w formie ustnej, ćwiczeń. Egzamin w formie testu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.