Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Region w humanistyce i literaturze

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0400-PS1-2RWHL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Region w humanistyce i literaturze
Jednostka: Instytut Filologii Polskiej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

specjalnościowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

lektura monograficzna
w sali

Pełny opis:

Zakres tematyczny ćwiczeń obejmuje problemy interpretacji regionalnych tekstów kultury w kontekście problemów nowej humanistyki.

Problematyka szczegółowa:

Rozumienie zjawisk: globalizacja, decentralizacja, regionalizacja, lokalność, centrum, prowincja.

Wykorzystanie do interpretacji literatury takich pojęć, jak: pamięć indywidualna, zbiorowa, kolektywna, komunikatywna, historyczna.

Literatura regionalna jako zapis tożsamości.

Nowy regionalizm w dyskursie narratologicznym (narracje: narodowe, lokalne, regionalne, mniejszościowe.

Literatura w przestrzeni regionu – promocja turystyczna.

Celem zajęć jest wpisanie problematyki regionalne w szeroki kontekst teoretyczny nowej humanistyki otwartej na interdyscyplinarne stanowiska, ukształtowanej w efekcie „zwrotu kulturowego”. Wypracowanie narzędzi badawczych potrzebnych do analizy nie tylko literackich zjawisk artystycznych o charakterze regionalnym. Kształtowanie postawy otwartości na lokalność poprzez interpretacje tekstów kultury lokalnej w kontekście tekstów z innych regionów.

Zakres tematyczny wykładów obejmuje teoretyczne problemy interpretacji regionalnych tekstów kultury w kontekście interdyscyplinarnym: antropologicznym, historiograficznym, geografii humanistycznej.

Wprowadzenie, ukazanie możliwości wykorzystania narzędzi analizy i interpretacji zjawisk artystycznych w regionie.

Literatura:

Literatura obowiązkowa na ćwiczenia:

Adamowski D., Adamowo, Łódź 2006.

Androsiuk M., Wagon drugiej klasy, Białystok 2010.

Czermińska M., Miejsca autobiograficzne. Propozycja w ramach geopoetyki, „Teksty Drugie” 2011, nr 5.

Gedroyć K., Piwonia, niemowa i głosy, Warszawa 2012.

Golka M., Społeczna niepamięć: pomiędzy zapominaniem a zamazywaniem, w: Pamięć, przestrzeń, tożsamość, dz. cyt.

Kamiński J., Książka meldunkowa, Białystok 2011.

Kapralski S., Pamięć, przestrzeń, tożsamość. Próba refleksji teoretycznej, w: Pamięć, przestrzeń, tożsamość, red. S. Kapralski, Warszawa 2010

Karpowicz I., Cud, Wołowiec 2007.

Łuksza M., Biały stok, Warszawa 2012.

Pawluczuk W., Judasz, Warszawa 2004.

Rybicka E., Pamięć i miasto. Palimpsest vs. pole walki, „Teksty Drugie 2011, nr 5

Saryusz-Wolska M., Doświadczenie i ślad, w: tejże, Spotkania czasu z miejscem. Studia o pamięci i miastach, Warszawa 2011.

Sawicka-Mierzyńska K., Prowincja jako pole aktywności Stowarzyszenia Artystycznego „Kartki”, w: Podlasie w literaturze – literatura Podlasia (po 1989 roku). Nowoczesność – regionalizm – uniwersalizm, red. M. Kochanowski, K. Kościewicz, Białystok 2012.

Literatura wymagana na egzaminie:

E. Prokop-Janiec, Etniczność, H. Duć-Fajfer, Etniczność a literatura, w: Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, pod red. M.P. Markowskiego, R. Nycza, Kraków 2002.

D. Chakrabarty, Prowincjonalizacja Europy. Myśl postkolonialna i różnica historyczna, Poznań 2011.

M. Halbwachs, Społeczne ramy pamięci, przeł. M. Król, Warszawa 1969.

R. Traba, Historia j- przestrzeń dialogu, Warszawa 2006.

J. Assmann, Pamięć zbiorowa i toŜsamość kulturowa, „Borussia” 29/2003, s. 11-16.

E. Domańska, „Zwrot performatywny” we współczesnej humanistyce, „Teksty Drugie” 2007, nr 5.

E. Rybicka, Od poetyki przestrzeni do poetyki miejsca. Zwrot topograficzny w badaniach literackich, „Teksty Drugie” 2008, nr 4.

Y.-F. Tuan, Przestrzeń i miejsce, przeł. A. Morawińska, Warszawa 1987.

H. Buczyńska-Garewicz, Miejsca, strony, okolice. Przyczynek do fenomenologii przestrzeni, Kraków 2006.

Miasto w sztuce – sztuka miasta, pod red. E. Rewers, Kraków 2010.

Efekty uczenia się:

Student ma wiedzę teoretyczną w zakresie dyskursu regionalistycznego i opisuje regionalizm w kontekście różnych dyscyplin humanistycznych. Potrafi wskazać cechy literatury regionalnej.

Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu oraz wykazuje wrażliwość na zjawiska typowe dla kultury regionu.

Student korzysta z kategorii regionalistycznych – dyskusja; egzamin.

Student interpretuje literaturę, korzystając z teoretycznych uogólnień – dyskusja na zajęciach.

Student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu oraz wykazuje wrażliwość na zjawiska typowe dla kultury regionu – dyskusja; egzamin

Egzamin pisemny

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem dopuszczenie do egzaminu jest obecność na ćwiczeniach (jedna nieobecność dozwolona) oraz na wykładach (jedna nieobecność dozwolona), zaliczenie, w formie ustnej, ćwiczeń. Egzamin w formie testu.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)