Analiza dzieła literackiego - literatura polska po 1956 r.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-PS1-3ADLP |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Analiza dzieła literackiego - literatura polska po 1956 r. |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wiedza w zakresie rozumienia i analizy tekstów literackich i ich kontekstów kulturowych |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Interpretacja filozofii artystycznej i kompozycji dzieła. Analiza i synteza wybranych konstrukcji poetyckich, fabularnych i narracyjnych. Dyskusja. Fabuła wewnętrzna wyselekcjonowanych arcydzieł literatury polskiej i po 1956 roku. Filozofia artystyczna, mapy emocji, transformacja świadomości, rozumienie i interpretacja wybranych dzieł artystycznych mistrzów literatury polskiej i powszechnej. |
Pełny opis: |
1. Profil studiów: Ogólnoakademicki. 2. Forma studiów: Stacjonarne. 3.Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia. 4. Rok III, semestr 6. 5. Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo. 6. Rodzaj przedmiotu: analiza dzieła literackiego (moduł 13). 7. Wymagania wstępne: brak 8. Liczba godzin: 15 h. 10. Metody dydaktyczne: heureza, dyskusja. 11. Zaliczenie zajęć: ustne, ocena wystawiana jest głównie na postawie aktywności (w formie ustnej lub pisemnej) i prezentacji o tematyce uzgodnionej wcześniej z prowadzącym. Dopuszczalne są w sumie dwie nieobecności nieusprawiedliwione. 12. Punkty ECTS: 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w zajęciach i konsultacjach: 25 godzin, - praca własna studenta: 25 godzin. Wskaźniki ilościowe: - udział bezpośredni nauczyciela: 1,5 ECTS - zajęcia praktyczne: 1 ECTS Razem: 50 h. Ćwiczenia poświęcone są interpretacji zjawisk artystycznych literatury polskiej po roku 1956 w kontekście zjawisk artystycznych literatury europejskiej i światowej. Studenci w ramach interpretacji tekstu dokonują konfrontacji tekstu podmiotowego z ich własną samoświadomością humanistyczną. Konfrontacja materiału literackiego z materiałem egzystencjalnym. Kształcenie umiejętności badania i rozumienia hermetycznych struktur artystycznych analizowanych w procesie percepcji dzieła sztuki. Ćwiczenia zaplanowano na 15 godzin. |
Literatura: |
W zależności od omawianych w poszczególnych grupach ćwiczeniowych utworów: m.in. - J. Potkański, Wiersz choreograficzny Białoszewskiego, w: idem, Sens nowoczesnego wiersza: wersyfikacja Białoszewskiego, Przybosia, Miłosza i Herberta, Warszawa 2004, s. 63-93. - M. Gołąb, Komponent barwy jako reprezentacja indywidualnych cech świata przedstawionego, w: idem, Język i rzeczywistość w twórczości Mirona Białoszewskiego, Warszawa 1997, s. 21-78. - Miron. Wspomnienia o poecie, opr. H. Kirchner, Warszawa 1996. - Z. Mitosek, Morał i historia (transformacje sensu w genezie „Bram raju” Jerzego Andrzejewskiego), w: „Twórczość 1993, nr 12, s. 85-93. - A Gawron, Sublimacje współczesności. Powieściopisarstwo Jerzego Andrzejewskiego wobec przemian prozy XX wieku, Łódź 2003, s. 93-163. - A. Synoradzka, Andrzejewski, Kraków 1997 - T. Drewnowski, Walka o oddech. O pisarstwie Tadeusz Różewicza, Warszawa 1990 (fragmenty). - T. Burkot, Kim jest poeta? Czym jest poezja?, w: idem, Tadeusza Różewicza opisanie świata, Kraków 2004, s. 25-93. - E. Woźniak, Dramatyczne konstruowanie twarzy w wybranych utworach Tadeusza Różewicza, „Przestrzenie Teorii” 2014 (21), s. 145-165, online: https://pressto.amu.edu.pl › article › download - M. Baranowska, Szymborska i Świrszczyńska: dwa bieguny codzienności, „Teksty Drugie” 1995, nr 3/4, s. 256-263. - D. Pawelec, Czytając Barańczaka, Katowice 1995, s. 101-127. - J. Hobot, „Trzeci obieg” literatury: cenzor jako odbiorca poezji nowofalowej, „Teksty Drugie” 1998, nr 3, s. 107-124. - J. Kandziora, Barańczak: głosy z połowy lat 70., „Teksty Drugie” 2014, nr 2, s. 307-327. - M. Miszczak, Manueli Gretkowskiej zabawy (z) kiczem, „Teksty Drugie” 1998, nr 6, s. 135-153. - A. Tippner, Sensing the meaning, working towards the facts. Drugie pokolenie a pamięć o Zagładzie w tekstach Bożeny Keff, Magdaleny Tulli i Agaty Tuszyńskiej, przeł. K. Adamczak, „Teksty Drugie” 2016, nr 1. - D. Sajewska, Ciało-pamięć, ciało-archiwum, „Didaskalia” 2015, nr 127-128, s. 48-56. - H. Grynberg, Holokaust jako nowe doświadczenie literackie, w: Pamięć Shoah. Kulturowe reprezentacje i praktyki upamiętniania, red. T. Majewski, Łódź 2011, s. 785-796. - P. Czapliński, Zagłada jako wyzwanie dla refleksji o literaturze, w: „Teksty Drugie” 2004, z. 5. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Absolwent: - definiuje podstawowe pojęcia z zakresu historii i teorii literatury oraz historii, teorii języka i teorii kultury (potrafi zdefiniować pojęcia „analiza” i „interpretacja”, „dyskurs”, „paradygmat” i terminy kluczowe dla rozumienia poszczególnych tekstów analizowanych podczas zajęć) – FP1_W03 – H1A_W03 - ma wiedzę o procesie historycznoliterackim, zna głównych twórców, tematy oraz prądy literatury polskiej (w tym najnowszej) oraz wybrane zagadnienia literatury powszechnej (wymienia nazwiska najważniejszych twórców literatury polskiej po roku 1956, dostrzega przemiany zachodzące w prozie i poezji, dominujące nurty i ich konteksty ideowo-polityczne i społeczne) – FP1_W05 – H1A_W04 - opisuje budowę, sposób istnienia i funkcjonowania dzieła literackiego (zna propozycje H. Markiewicza, i dotyczące funkcji dzieła literackiego, cech charakteryzujących fabułę i świat przedstawiony, konstrukcji postaci literackiej itd.) – FP1_W06 – H1A_W04 - zna zasady, metody, narzędzia interpretacji i analizy komunikatów językowych, tekstów artystycznych i naukowych oraz zjawisk kultury (rekonstruuje tło i kontekst istniejących analiz poszczególnych tekstów, samodzielnie analizuje dany utwór w nawiązaniu do teorii strukturalnych i różnych koncepcji poststrukturalistycznych, zwłaszcza z nurtu krytyki postkolonialnej i feministycznej) – FP1_W09 – H1A_W07 UMIEJĘTNOŚCI Absolwent: - potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł (poza klasycznymi zasobami bibliotecznymi korzysta z rozmaitych źródeł internetowych, zwłaszcza bibliotek cyfrowych i portali specjalistycznych) – FP1_U03 – H1A_U01 - analizuje tekst artystyczny na płaszczyźnie historycznoliterackiej, stylistycznej, gatunkowej, kompozycyjnej, językowej i kulturowej (na podstawie koncepcji strukturalistycznych i poststrukturalistycznych określa cechy stylistyczne, gatunkowe, kompozycyjne i kulturowe poszczególnych utworów omawianych na zajęciach, a traktowanych jako reprezentatywne dla określonych nurtów historycznoliterackich lub propozycji autorskich) – FP1_U02 – H1A_U02 - planuje i konstruuje dłuższe wypowiedzi sproblematyzowane interpretacyjnie (odnosi się, używając języka dyscypliny, do istniejących opracowań i na ich podstawie, patrząc na nie jednak krytycznie, przedstawia własną interpretację danego tekstu na forum grupy) – FP1_U04 – H1A_U03 - potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla nauk filologicznych w obszarze nauk humanistycznych w typowych sytuacjach profesjonalnych (prawidłowo określa ważne dla analizy poszczególnych utworów metodologie, wiąże poszczególne terminy/pojęcia i nazwiska z danymi kierunkami badawczymi) – FP1_U06 – H1A_U04 KOMPETENCJE SPOŁECZNE Absolwent: - potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (przyjmuje rolę adwokata i/lub krytyka poszczególnych tekstów/ koncepcji/autorów, udziela krytycznego feedbacku pozostałym słuchaczkom i słuchaczom) – FP1_K02 – H1A_K02 - potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania (przygotowuje rozbudowaną prezentację, korzystając z istniejących opracowań oraz na podstawie własnych kwerend, ustala kolejność działań, modyfikuje kolejne punkty w zależności od dostępności materiału, jego trudności i harmonogramu pracy) – FP1_K03 – H1A_K03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą dopuszczenia do zaliczenia jest obecność studenta na zajęciach, jego aktywność w trakcie zajęć i pozytywna ocena z analizy i interpretacji tekstu. Zaliczenie zajęć: ustne lub – zwłaszcza w wypadku nauczania w trybie zdalnym w formie pisemnej. Przesyłanie notatek, materiałów itd. optymalnie za pośrednictwem platformy Blackboard i/lub USOSmail. Ocena wystawiana jest głównie na postawie aktywności (ustnej lub pisemnej) i prezentacji o tematyce uzgodnionej wcześniej z prowadzącym. Dopuszczalna nieobecność na jednych zajęciach. W przypadku większej liczby nieobecności student powinien zaliczyć omawianą problematykę w ramach konsultacji. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.