Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konwersatorium "Emancypatki. Przemiany formuły emancypacji kobiet w XIX i XX w."

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0400-PS1-3KON44
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Konwersatorium "Emancypatki. Przemiany formuły emancypacji kobiet w XIX i XX w."
Jednostka: Instytut Filologii Polskiej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

monograficzne

Założenia (opisowo):

Studentki i studenci znajdą na zajęciach kurs historii polskiego ruchu emancypacji kobiet oraz odpowiedź na pytanie o istnienie specyfiki polskiego feminizmu tzw. pierwszej fali.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone są narodzinom i rozwojowi idei równouprawnienia kobiet w życiu publicznym i prywatnym na ziemiach polskich w II połowie XIX i w początkach XX wieku (do 1914 r.). W spectrum zainteresowań uczestników zajęć znajdą się zarówno poglądy głoszone przez poszczególne działaczki ruchu emancypacyjnego, jak i kobiece inicjatywy organizacyjne (np. Związek Równouprawnienia Kobiet Polskich). Bliżej omówione zostanie kobiece czasopiśmiennictwo ("Bluszcz", "Ster", "Nowe Słowo", "Głos Kobiet") oraz przedsięwzięcia polityczne i społeczne podejmowane przez organizacje dążące do równouprawnienia kobiet.

Pełny opis:

Zajęcia poświęcone są narodzinom i rozwojowi idei równouprawnienia kobiet w życiu publicznym i prywatnym na ziemiach polskich w II połowie XIX i w początkach XX wieku (do 1914 r.). W ich ramach omówione zostaną:

- poglądy ikon polskiego ruchu emancypacyjnego na temat szeroko pojętej kwestii kobiecej (m.in. na temat systemów wychowania i edukacji kobiet, ich udziału w życiu publicznym - w sferze pracy zawodowej, społecznej i politycznej, miejsca kobiet w rodzinie, ich praw politycznych i cywilnych.);

- inicjatywy zmierzające do powstania trwałych struktur organizacyjnych tzw. ruchu kobiecego;

- przedsięwzięcia wydawnicze: od rentownych pism adresowanych do szerokiego grona odbiorczyń przez elitarne efemerydy po organy prasowe powstających organizacji kobiecych;

zajęcia mają charakter warsztatowy, każdorazowo więc uczestniczki i uczestnicy zajęć obcować będą ze źródłem historycznym ucząc się jego krytycznego opracowania, analizy i interpretacji. Najwięcej czasu poświęcimy prasie, choć wśród omawianych źródeł znajdą się także: pamiętniki, statuty organizacji, literatura piękna.

Wybrane tematy zajęć:

1. Znaczenie poglądów Tańskiej dla systemu wychowania dziewcząt obowiązującego w II połowie XIX stulecia.

2. Środowisko Narcyzy Żmichowskiej - emancypantki lat 40-tych XIX w.

3. "Bluszcz" - popularne pismo dla kobiet czy organ ruchu emancypacyjnego?

4. Eliza Orzeszkowa - pozytywizm i emancypacja kobiet.

5. "Świt" Konopnickiej - przyczyny fiaska nowego pisma dla kobiet.

6. W. Marréne-Morzkowska - o wychowanie dziewcząt odpowiadające wymaganiom rynku pracy - XIX/XX w.

7. "Ster" 1895-1897 - dlaczego we Lwowie?

8. F. Nossig - socjalizm i tzw. kwestia kobieca.

9. Krakowskie "Nowe Słowo".

10. "Robotnica" - pierwszy krok w stronę kobiet z "nizin" społecznych.

11. I. Moszczeńska - liberalizm i prawa kobiet.

12. Rewolucja 1905 r. i pierwsze inicjatywy samorganizacyjne kobiet w Królestwie Polskim.

13. Warszawski "Ster" - kontynuacja czy nowa jakość?

Podstawowym warunkiem zaliczenia zajęć jest frekwencja. Dopuszczalna liczba nieobecności - trzy, z tego dwie należy zaliczyć. Oceny wystawiane są na podstawie aktywności studentów podczas zajęć.

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo

Rok studiów/semestr: II rok/semestr letni

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 15 godz. ćwiczeń

Metody dydaktyczne: heureza, dyskusja, ćwiczenia praktyczne

Punkty ECTS: 1,5

Bilans nakładu pracy studenta:

uczestnictwo w ćwiczeniach (20 godz.) – 2 ECTS

ŁĄCZNIE 20 godz.

Wskaźniki ilościowe:

nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela (20 godz.; 2 ECTS) i zajęciami o charakterze praktycznym (20 godz.; 2 ECTS)

Literatura:

- J. Franke, Polska prasa kobieca w latach 1820-1918, Warszawa 1999;

- J. Franke, Wokół buntu i pokory: warszawskie czasopisma kobiece w latach 1905-1918, Warszawa 2000;

- M. Górnicka-Boratyńska, Stańmy się sobą. Cztery projekty emancypacji (1863-1939), Warszawa 2001;

- Sł. Walczewska, Damy, rycerze i feministki, Kraków 1999;

- K. Dormus, Problematyka wychowawczo-oświatowa w prasie kobiecej zaboru austriackiego w latach 1826-1918, Warszawa 2006;

- Kobieta i edukacja na ziemiach polskich w XIX i XX wieku, Zbiór studiów pod red. A. Zarnowskiej i A. Szwarca, Warszawa 1995;

- Kobieta i świat polityki. Polska na tle porównawczym w XIX i w początkach XX wieku, Zbiór studiów pod red. A. Zarnowskiej i A. Szwarca, Warszawa 1995.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

KA6_WG1 Ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu literaturoznawstwa i językoznawstwa w systemie nauk oraz o ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej, zna podstawową terminologię w dziedzinie nauk humanistycznych.

KA6_WK1 Ma podstawową wiedzę z dziejów państwa i kultury narodu polskiego na tle historii Europy i świata

KA6_WK2 Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego

UMIEJETNOŚCI:

KA6_UWO1 Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł

KA6_UW1 Analizuje tekst artystyczny na płaszczyźnie historyczno li-terackiej, stylistycznej, gatunkowej, kompozycyjnej z uwzględnieniem kontekstów

KA6_UK1 Planuje i konstruuje wypowiedzi ustne i pisemne sproblematyzowane interpretacyjnie, posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz własnych wniosków.

KA6_UUO1 Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

KA6_KKO1 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.

KA6_KKO2 Ma świadomość odpowiedzialności za tradycję literacką regionu, kraju i Europy, wykazuje wrażliwość na jej poznawcze, estetyczne i aksjologiczne aspekty.

KA6_KOR1 Potrafi pracować w grupie przyjmując w niej różne role.

KA6_KKOR1 Postępuje zgodnie z zasadami etyki badawczej i edytorskiej, prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu

Metody i kryteria oceniania:

heureza, dyskusja, wykład, prezentacja, sposoby weryfikacji: zaliczenie ustne;

aktywność na zajęciach, zadania praktyczne

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)