Konwersatorium "Emancypatki. Przemiany formuły emancypacji kobiet w XIX i XX w."
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-PS1-3KON44 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium "Emancypatki. Przemiany formuły emancypacji kobiet w XIX i XX w." |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Założenia (opisowo): | Studentki i studenci znajdą na zajęciach kurs historii polskiego ruchu emancypacji kobiet oraz odpowiedź na pytanie o istnienie specyfiki polskiego feminizmu tzw. pierwszej fali. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są narodzinom i rozwojowi idei równouprawnienia kobiet w życiu publicznym i prywatnym na ziemiach polskich w II połowie XIX i w początkach XX wieku (do 1914 r.). W spectrum zainteresowań uczestników zajęć znajdą się zarówno poglądy głoszone przez poszczególne działaczki ruchu emancypacyjnego, jak i kobiece inicjatywy organizacyjne (np. Związek Równouprawnienia Kobiet Polskich). Bliżej omówione zostanie kobiece czasopiśmiennictwo ("Bluszcz", "Ster", "Nowe Słowo", "Głos Kobiet") oraz przedsięwzięcia polityczne i społeczne podejmowane przez organizacje dążące do równouprawnienia kobiet. |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone są narodzinom i rozwojowi idei równouprawnienia kobiet w życiu publicznym i prywatnym na ziemiach polskich w II połowie XIX i w początkach XX wieku (do 1914 r.). W ich ramach omówione zostaną: - poglądy ikon polskiego ruchu emancypacyjnego na temat szeroko pojętej kwestii kobiecej (m.in. na temat systemów wychowania i edukacji kobiet, ich udziału w życiu publicznym - w sferze pracy zawodowej, społecznej i politycznej, miejsca kobiet w rodzinie, ich praw politycznych i cywilnych.); - inicjatywy zmierzające do powstania trwałych struktur organizacyjnych tzw. ruchu kobiecego; - przedsięwzięcia wydawnicze: od rentownych pism adresowanych do szerokiego grona odbiorczyń przez elitarne efemerydy po organy prasowe powstających organizacji kobiecych; zajęcia mają charakter warsztatowy, każdorazowo więc uczestniczki i uczestnicy zajęć obcować będą ze źródłem historycznym ucząc się jego krytycznego opracowania, analizy i interpretacji. Najwięcej czasu poświęcimy prasie, choć wśród omawianych źródeł znajdą się także: pamiętniki, statuty organizacji, literatura piękna. Wybrane tematy zajęć: 1. Znaczenie poglądów Tańskiej dla systemu wychowania dziewcząt obowiązującego w II połowie XIX stulecia. 2. Środowisko Narcyzy Żmichowskiej - emancypantki lat 40-tych XIX w. 3. "Bluszcz" - popularne pismo dla kobiet czy organ ruchu emancypacyjnego? 4. Eliza Orzeszkowa - pozytywizm i emancypacja kobiet. 5. "Świt" Konopnickiej - przyczyny fiaska nowego pisma dla kobiet. 6. W. Marréne-Morzkowska - o wychowanie dziewcząt odpowiadające wymaganiom rynku pracy - XIX/XX w. 7. "Ster" 1895-1897 - dlaczego we Lwowie? 8. F. Nossig - socjalizm i tzw. kwestia kobieca. 9. Krakowskie "Nowe Słowo". 10. "Robotnica" - pierwszy krok w stronę kobiet z "nizin" społecznych. 11. I. Moszczeńska - liberalizm i prawa kobiet. 12. Rewolucja 1905 r. i pierwsze inicjatywy samorganizacyjne kobiet w Królestwie Polskim. 13. Warszawski "Ster" - kontynuacja czy nowa jakość? Podstawowym warunkiem zaliczenia zajęć jest frekwencja. Dopuszczalna liczba nieobecności - trzy, z tego dwie należy zaliczyć. Oceny wystawiane są na podstawie aktywności studentów podczas zajęć. Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo Rok studiów/semestr: II rok/semestr letni Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 15 godz. ćwiczeń Metody dydaktyczne: heureza, dyskusja, ćwiczenia praktyczne Punkty ECTS: 1,5 Bilans nakładu pracy studenta: uczestnictwo w ćwiczeniach (20 godz.) – 2 ECTS ŁĄCZNIE 20 godz. Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela (20 godz.; 2 ECTS) i zajęciami o charakterze praktycznym (20 godz.; 2 ECTS) |
Literatura: |
- J. Franke, Polska prasa kobieca w latach 1820-1918, Warszawa 1999; - J. Franke, Wokół buntu i pokory: warszawskie czasopisma kobiece w latach 1905-1918, Warszawa 2000; - M. Górnicka-Boratyńska, Stańmy się sobą. Cztery projekty emancypacji (1863-1939), Warszawa 2001; - Sł. Walczewska, Damy, rycerze i feministki, Kraków 1999; - K. Dormus, Problematyka wychowawczo-oświatowa w prasie kobiecej zaboru austriackiego w latach 1826-1918, Warszawa 2006; - Kobieta i edukacja na ziemiach polskich w XIX i XX wieku, Zbiór studiów pod red. A. Zarnowskiej i A. Szwarca, Warszawa 1995; - Kobieta i świat polityki. Polska na tle porównawczym w XIX i w początkach XX wieku, Zbiór studiów pod red. A. Zarnowskiej i A. Szwarca, Warszawa 1995. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: KA6_WG1 Ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu literaturoznawstwa i językoznawstwa w systemie nauk oraz o ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej, zna podstawową terminologię w dziedzinie nauk humanistycznych. KA6_WK1 Ma podstawową wiedzę z dziejów państwa i kultury narodu polskiego na tle historii Europy i świata KA6_WK2 Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego UMIEJETNOŚCI: KA6_UWO1 Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł KA6_UW1 Analizuje tekst artystyczny na płaszczyźnie historyczno li-terackiej, stylistycznej, gatunkowej, kompozycyjnej z uwzględnieniem kontekstów KA6_UK1 Planuje i konstruuje wypowiedzi ustne i pisemne sproblematyzowane interpretacyjnie, posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz własnych wniosków. KA6_UUO1 Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: KA6_KKO1 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. KA6_KKO2 Ma świadomość odpowiedzialności za tradycję literacką regionu, kraju i Europy, wykazuje wrażliwość na jej poznawcze, estetyczne i aksjologiczne aspekty. KA6_KOR1 Potrafi pracować w grupie przyjmując w niej różne role. KA6_KKOR1 Postępuje zgodnie z zasadami etyki badawczej i edytorskiej, prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu |
Metody i kryteria oceniania: |
heureza, dyskusja, wykład, prezentacja, sposoby weryfikacji: zaliczenie ustne; aktywność na zajęciach, zadania praktyczne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.