Konwersatorium "Biografistyka literacka"
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-PS1-3KON45 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium "Biografistyka literacka" |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z wybranymi zagadnieniami dotyczącymi biografistyki (teorii i praktyki) XIX-XXI w.) |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Biografistyka stanowi ważną i wielowiekową dziedzinę piśmiennictwa sytuującą się na pograniczu historiografii i pisarstwa artystycznego. Podczas zajęć zostaną poruszone kwestie związane zarówno z historią biografistyki, jej odmianami gatunkowymi oraz najwybitniejszymi ich realizacjami. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć zostaną opracowane następujące tematy: 1. Biografistyka jako dziedzina piśmiennictwa; sfera publiczna/ sfera prywatna; biografia w historii literatury; znaki czasu we współczesnej biografistyce. 2. Biografistyka – zarys historyczny. Żywoty sławnych mężów Plutarcha (charakter, apoftegmat, anegdota). Z historii recepcji i odbioru Żywotów. Biografia heroiczna/ hagiografia (Jakub de Voragine/ biografia artysty (Vasari). 3. Portret literacki. Autor i dzieło literackie. Charles Augustin Sainte-Beuve i jego polscy naśladowcy. Biografizm w badaniach historycznoliterackich. Śmierć autora. 4. Biografistyka jako fenomen środowiskowy. Biografistyka akademicka, biografistyka prasowa. 5. Źródła do biografii. Autobiografia, epistolografia, dossier fotograficzne, przedmioty. 6. Biografia i powieść. Pisarz jako postać literacka. 7. Biograf. Warsztat biografa, cenzurowanie biografii, skandal. 8. Top biografistyki. |
Literatura: |
L. Siemieński, Portrety literackie, t. 1, Poznań 1865 (tu: Przedmowa), t. 3, Poznań 1868 (tu: Stanisław Trembecki), t. 4 (tu: Emir Tadz- el Faho. Wacław Rzewuski, od s. 149) A. Jałowiecka-Frania, Portret jako gatunek literacki, http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Prace_Naukowe_Pedagogika/Prace_Naukowe_Pedagogika-r1999_2000_2001-t8_9_10/Prace_Naukowe_Pedagogika-r1999_2000_2001-t8_9_10-s887-896/Prace_Naukowe_Pedagogika-r1999_2000_2001-t8_9_10-s887-896.pdf R. Barthes, Śmierć autora, http://bazhum.muzhp.pl/media/files/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r1999-t-n1_2_(54_55)/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r1999-t-n1_2_(54_55)-s247-251/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r1999-t-n1_2_(54_55)-s247-251.pdf M. Foucault, Kim jest autor? https://pl.scribd.com/document/92524218/Michel-Foucault-Kim-Jest-Autor; What is an Author? http://www.open.edu/openlearn/ocw/pluginfile.php/624849/mod_resource/content/1/a840_1_michel_foucault.pdf |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student nauczy się wyodrębniać biografistykę jako osobną dziedzinę pisarstwa, pozna jej historię, zróżnicowanie gatunkowe, wybitnych biografów i ich dzieła. Umiejętności: student nabędzie umiejętności analizy i interpretacji dzieła biograficznego. Kompetencje: student będzie pogłębiał swoje kompetencje w dziedzinie komunikowania się z użyciem terminologii naukowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenianie ciągłe na podstawie obecności i aktywności podczas zajęć. 1 nieobecność jest dopuszczalna, pozostałe wymagają zaliczenia podczas konsultacji. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.