Seminarium licencjackie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-PS1-3SEML21 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium licencjackie |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Językowy obraz świata Problematyka seminarium dotyczy koncepcji językowego obrazu świata (JOS), mieszczącej się w obrębie badań lingwistyki kulturowej, nazywanej również lingwistyką antropologiczną. Dominuje w niej przekonanie o kulturowym charakterze języka, który jest nośnikiem zbiorowego doświadczenia danej społeczności, umożliwiającym dotarcie do sposobów pojmowania, porządkowania i wartościowania rzeczywistości pozajęzykowej. Język bowiem jest najważniejszym wytworem kultury, jej fundamentalnym elementem, a także rezerwuarem treści kulturowych. Język nie tylko zawiera model świata, ale także sprawia, że model ten kształtuje nasze widzenie rzeczywistości. Prace licencjackie mogą podejmować kwestie rekonstrukcji warunkowanej kulturowo wizji świata ukrytej w języku ogólnym, w języku poszczególnych grup społecznych, np. w języku młodzieży czy w subkulturach młodzieżowych (na podstawie ankiet), w języku autorów, w tekstach artystycznych, publicystycznych itp. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, przedmiot dyplomowy M7 Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina – językoznawstwo Rok studiów/semestr: III rok/semestr V/VI (studia pierwszego stopnia) Wymagania wstępne: przydatna jest wiedza zdobyta na przedmiotach: Gramatyka opisowa języka polskiego Praktyczna stylistyka Kultura języka polskiego Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 60 godzin seminarium. Metody dydaktyczne: dyskusja z wykorzystaniem różnych źródeł wiedzy, prezentacje studentów, konsultacje Punkty ECTS: 20 Bilans nakładu pracy studenta udział w ćwiczeniach – 60 godzin 2 ECTS przygotowanie do zajęć – 30 godzin 1 ECTS udział w konsultacjach – 30 godzin 1 ECTS przygotowanie materiału źródłowego, bibliografii specjalistycznej, opracowanie planu tekstu – 180 godzin 6 ECTS pisanie pracy – 300 10 ECTS Nakład pracy studenta związany z zajęciami : -wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 270 godzin (9 pkt ECTS) -o charakterze praktycznym 330 godzin (11 pkt ECTS) |
Literatura: |
1. Anusiewicz J., Lingwistyka kulturowa. Zarys problematyki, Wrocław 1997; 2. Językowy obraz świata, pod red. J. Bartmińskiego, Lublin 1990; 3. O definicjach i definiowaniu, pod red. J. Bartmińskiego i R. Tokarskiego, Lublin 1993; 4. Profilowanie w języku i tekście, pod red. J. Bartmińskiego i R. Tokarskiego, Lublin 1998; 5. Punkt widzenia w języku i w kulturze, pod red. J. Bartmińskiego, S. Niebrzegowskiej-Bartmińskiej i R. Nycza, Lublin 2004; 6. Grzegorczykowa R. Teoretyczne i metodologiczne problemy semantyki w perspektywie tzw. kognitywnej teorii języka, [w:]. Studia semantyczne, pod red. R. Grzegorczykowej i Z. Zaron, Warszawa 1993; 7. Grzegorczykowa R., Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa 2001; 8. Językowa kategoryzacja świata, pod red. R. Grzegorczykowej i A. Pajdzińskiej, Lublin 1996; 9. Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, red. E. Tabakowska, Krakow 2001; 10. Kreowanie świata w tekstach, pod red. A. M. Lewickiego i R. Tokarskiego, Lublin 1995; 11. Marody M., 1987, Technologie intelektu. Językowe determinanty wiedzy potocznej i ludzkiego działania, Warszawa 1987; 12. Przeszłość w językowym obrazie świata, pod red. A Pajdzińskiej., P. Krzyżanowskiego, Lublin 1999; 13. Pajdzińska A. i Tokarski R., Językowy obraz świata - konwencja i kreacja, „Pamiętnik Literacki” 1996, 4; 14. Semantyka tekstu artystycznego, pod red. A. Pajdzińskiej i R. Tokarskiego, Lublin 2001; 15. Język w kręgu wartości, pod red. J. Bartmińskiego, Lublin 2003; 16. Relatywizm w języku i kulturze, pod red. A. Pajdzińskiej i R. Tokarskiego, Lublin 2010. 17. Sapir E. Kultura, język, osobowość, Warszawa 1979; Tabakowska E., 18. Gramatyka i obrazowanie. Wprowadzenie do językoznawstwa kognitywnego, Kraków 1995; 19. Tokarski R., Słownictwo jako interpretacja świata, [w:] Encyklopedia kultury polskiej XX wieku, t. 2: Współczesny język polski, pod red. J. Bartmińskiego, Wrocław 1993; 20. Tokarski R., Semantyka barw we współczesnej polszczyźnie, Lublin 1995; 21. Whorf B. L. Język, myśl i rzeczywistość, Warszawa 1982; 22. Wierzbicka Anna, Słowa klucze. Różne języki – różne kultury, Warszawa 2007. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia: WIEDZA Absolwent: - definiuje podstawowe pojęcia z zakresu historii i teorii literatury oraz historii, teorii języka i teorii kultury (potrafi zdefiniować pojęcia „lingwistyka kulturowa”, "językowy obraz świata", "konceptualizacja", "profilowanie kulturowe i tekstotwórcze" ) – FP1_W03 – H1A_W03 - opisuje budowę, sposób istnienia i funkcjonowania tekstu literackiego w aspekcie językowym (zna tytuły i tematykę dzieł kluczowych dla zagadnienia związków języka i kultury ) – FP1_W06 – H1A_W04 - zna zasady, metody, narzędzia interpretacji i analizy komunikatów językowych, tekstów artystycznych i naukowych oraz zjawisk kultury (wskazuje ważniejszych autorów i autorki studiów nt. miejsca i znaczenia języka w kulturze) – FP1_W09 – H1A_W07 UMIEJĘTNOŚCI Absolwent: - potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł (poza klasycznymi zasobami bibliotecznymi korzysta z rozmaitych źródeł internetowych, zwłaszcza bibliotek cyfrowych i portali specjalistycznych) – FP1_U03 – H1A_U01 - analizuje tekst artystyczny na płaszczyźnie historycznoliterackiej, stylistycznej, gatunkowej, kompozycyjnej, językowej i kulturowej (wskazuje teksty i postaci kluczowe dla pojawienia się problematyki naukowej w literaturze polskiej XIX wieku, charakteryzuje główne tematy i dzieła im poświęcone z perspektywy historii nauki, historii mentalności oraz psychoanalizy) – FP1_U02 – H1A_U02 - planuje i konstruuje dłuższe wypowiedzi sproblematyzowane interpretacyjnie (odnosi się, używając języka dyscypliny, do istniejących studiów, wskazuje ich mocne strony oraz słabości, dostrzega również luki badawcze i proponuje, jak je wypełnić) – FP1_U04 – H1A_U03 - umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego (przygotowuje pracę licencjacką, opierając się o sugestie promotora i jednocześnie samodzielnie szukając materiałów oraz opracowań) – FP1_U05 – H1A_U02, H1A_U04 - potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla nauk filologicznych w obszarze nauk humanistycznych w typowych sytuacjach profesjonalnych (prawidłowo określa ważne dla jego/jej pracy licencjackiej metodologie, wiąże poszczególne terminy/pojęcia z danymi kierunkami i szkołami badawczymi, odróżnia cele i metody literatury oraz studiów nad literaturą od tych stosowanych w naukach przyrodniczych, dostrzegając jednocześnie potencjalne miejsca wspólne) – FP1_U06 – H1A_U04 - posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków (potrafi scharakteryzować metody badania literatury inspirowanej naukami przyrodniczymi i medycznymi oraz zagadnień naukowych w literaturze, podać ważniejsze opracowania, i ustosunkować się do nich, wskazując własną perspektywę) – FP1_U08 – H1A_U06, H1A_U02 - posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych oraz różnych źródeł (przygotowuje pracę licencjacką) – FP1_U10 – H1A_U08 KOMPETENCJE SPOŁECZNE Absolwent: - potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (przyjmuje rolę adwokata i/lub krytyka poszczególnych tekstów/ koncepcji/autorów, udziela krytycznego feedbacku pozostałym słuchaczkom i słuchaczom) – FP1_K02 – H1A_K02 - potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania (przygotowuje pracę licencjacką, korzystając z istniejących opracowań oraz na podstawie własnych kwerend, ustala kolejność działań, modyfikuje kolejne punkty w zależności od dostępności materiału, jego trudności i harmonogramu pracy) – FP1_K03 – H1A_K03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę. Zajęcia kończą się napisaniem pracy licencjackiej. Oceniana jest aktywność w trakcie zajęć, systematyczna praca nad przygotowywaną rozprawą, prezentacje własnych poszukiwań badawczych oraz znajomość literatury przedmiotowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.