Seminarium licencjackie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-PS1-3SEML4 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium licencjackie |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Spotkania w grupie seminaryjnej mają na celu przygotowanie studentów do samodzielnego napisania i ustnej obrony pracy dyplomowej według standardów przyjętych przez Radę Naukową Wydziału Filologicznego UwB. Wymagania wstępne: znajomość zasad cytowania i parafrazy cudzych tekstów, opracowania bibliografii, przypisów, a także podstawowych reguł kompozycji i stylu rozprawy naukowej, minimalne doświadczenie w zakresie komputerowej redakcji tekstu. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | lektura monograficzna |
Skrócony opis: |
Seminarium literaturoznawcze. Tematyka szczegółowa zależy w dużej mierze od zainteresowań i oczekiwań studenta, który zgłasza swoje pomysły i konsultuje się z promotorem w sprawie ustalenia ostatecznej wersji tematu i zakresu pracy. Zestaw zagadnień opracowany przez prowadzącego w danym cyklu dydaktycznym stanowi jedynie wstępną, nieobligatoryjną propozycję ułatwiającą studentowi wybór. |
Pełny opis: |
Profil ogólnoakademicki. Forma studiów: stacjonarne. Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy M_30. Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo. Rok studiów /semestr: III rok studiów licencjackich. Wymagania wstępne: w problematykę seminarium wprowadzają przedmioty historyczno- i teoretycznoliterackie realizowane w toku studiów. Liczba godzin: 60 godzin spotkań w grupie seminaryjnej. Metody dydaktyczne: dyskusja, prezentacja ustna i pisemna, konsultacje indywidualne. Punkty ECTS: 20. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w spotkaniach seminaryjnych – 30 godz. - kwerenda biblioteczna, analiza źródeł i kontekstów, redagowanie pracy dyplomowej – 450godz. - dodatkowe konsultacje indywidualne – 10 godz. Wskaźniki ilościowe nakładu pracy studenta: - zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela: 40 godz. / 2 ECTS. - zajęcia o charakterze praktycznym: 18 ECTS . Proponowane są następujące kręgi zagadnień z zakresu historii literatury, edytorstwa i metodyki kształcenia literackiego: - proza polska od XVIII wieku do współczesności, ze szczególnym uwzględnieniem autorów mniej znanych, zapomnianych, niedoczytanych; - relacja: autor – dzieło – czytelnicy w perspektywie XIX-wiecznej i współczesnej; - zwierciadła literatury: od realizmu do groteski; - tekst literacki jako narzędzie dydaktyki, propagandy, ideologii; - cywilizacyjne i kulturowe lęki, traumy, neurozy pisarzy, publicystów; - powieść-kalejdoskop, okno na świat, studium socjologiczne…; - formy „graniczne” w piśmiennictwie polskim XIX-XXI wieku: dziennik, autobiografia, list, pamiętnik, esej, reportaż…; - dziwolągi i hybrydy – światy przedstawione, postaci, gatunki…; - potoczne doświadczenie rzeczywistości, banał, stereotyp w powieści; - życie (nie)codzienne ludzi, przedmiotów, książek…; - tradycja XIX wieku we współczesnej powieści historycznej (Berent, Malewska, Terlecki, Rylski i inni); - opis dzieła malarskiego w utworze literackim, czyli tzw. ekfraza; literackie „przewodniki” po galeriach i muzeach; - troposfera powieści: biblioteka, artysta, literat, kolekcja, śmietnik, droga, podróż, granica, mapa, terytorium; - region w literaturze, literatura regionu, nowy regionalizm – m.in. doświadczenie pamięci wpisane w przestrzeń; - projekt edytorskiego opracowania tekstów prozatorskich z XIX wieku na podstawie pierwodruku i/lub wersji rękopiśmiennej; - reaktywacja prozy na lekcjach języka polskiego w szkole ponadgimnazjalnej (pomysły metodyczne, projekty edukacyjne itd.). |
Literatura: |
Eco U., Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, przekład i aneks Jurkowlaniec G., Warszawa 2007. Juda-Mieloch M., Na ramionach gigantów. Figura autorytetu w polskich współczesnych tekstach literaturoznawczych, Kraków 2008. Loth R., Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006. Markiewicz H., O cytatach i przypisach, Kraków 2004. Stępień B., Zasady pisania tekstów naukowych, Warszawa 2016. |
Efekty uczenia się: |
1. Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu historii literatury polskiej. FP1 W03; H1A_W03 2. Ma wiedzę o procesie historycznoliterackim w odniesieniu do literatury polskiej, zna głównych twórców, tematy, prądy literackie. FP1_W05; H1A_W04 3. Opisuje budowę, sposób istnienia i funkcjonowania dzieła literackiego. FP1_W06; H1A_W04 4.Zna zasady, metody, narzędzia interpretacji i analizy komunikatów językowych, tekstów artystycznych i naukowych oraz zjawisk kultury. FP1_W09; H1A_W07 5.Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł. FP1_U01; H1A_U01 6. Analizuje tekst artystyczny na płaszczyźnie historycznoliterackiej, stylistycznej, gatunkowej, kompozycyjnej. FP1_ U02; H1A_U02 7. Interpretuje komunikat językowy z wykorzystaniem kontekstów i świadomością nastawienia badawczego. FP1_U03; H1A_U02 8. Planuje i konstruuje dłuższe wypowiedzi sproblematyzowane interpretacyjnie na temat wybranych zagadnień odnoszących się do literatury polskiej. FP1_U04; H1A_U02, H1A_U04 9. Umie samodzielnie zdobywać wiedzę na temat literatury i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. FP1_U05; H1A_U03 10.Potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury badanych w ramach literaturoznawstwa oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym. FP1_U07; H1A_U05 11. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków. FP1_U08; H1A_U06, H1A_U02 12. Posiada umiejętność przygotowania pracy pisemnej o charakterze historycznoliterackim na temat literatury polskiej z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych oraz tekstów źródłowych. FP1_U10; H1A_U08 13. Postępuje zgodnie z zasadami etyki badawczej i edytorskiej, prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu. FP1_K04; HIA_K04 14. Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego kraju, wykazuje wrażliwość na estetyczny i ideologiczny aspekt tekstu literackiego. FP1_K05; H1A_K05 |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem uzyskania zaliczenia seminarium i przystąpienia do obrony pracy są: uczęszczanie na zajęcia (student ma prawo do jednej nieusprawiedliwionej nieobecności), aktywność (opracowanie konspektu pracy, przygotowanie i wygłoszenie prezentacji ustnej fragmentów pracy, udział w dyskusjach, systematyczne sprawozdania z kwerendy bibliotecznej), napisanie pracy licencjackiej. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.