Współczesna kultura w internecie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-PS1-3WKI |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Współczesna kultura w internecie |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalnościowe |
Założenia (opisowo): | Konwersatorium ma na celu spojrzenie na Internet z perspektywy antropologiczno-kulturowej i historycznoliterackiej. W jego centrum stoją różnorakie zjawiska i procesy zachodzące na pograniczu świata społecznego i wirtualnego ze specyficznymi dla nich, wykształconymi pod wpływem specyfiki swoistej przestrzeni społecznej, jaką jest Internet praktykami komunikacyjnymi. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczą szeroko pojmowanej kultury w Internecie i jej złożonych kontekstów, w tym problemów: umasowienia kultury, komunikowania w sieci i wpływu technologii na przemiany społeczne. 1. Co to jest kultura? Co to są nowe media? 2. Kultura Internetu (wg Catellsa). 3. Internet a socjalizacja. Rewolucja cyfrowa a procesy poznawcze człowieka. 4. Media społeczne – problemy: fake news, fake contact, reklama. 5. Sztuka w sieci: wirtualne galerie i muzea. 6. Internet a kształtowanie się kultury literackiej. 7. Biblioteki oraz archiwa cyfrowe i portale poświęcone literaturze. 8. Internet a dziedzictwo historyczne i wielokulturowość. 9. Internet a prawo – netykieta, plagiat, wizerunek w Sieci. 10. Internet a cyrkulacja wiedzy: fenomen Wikipedii, „wolna kultura”. 11.-12. Subkultury w sieci i portale tematyczne. 13. Nowe praktyki kulturowe w sieci – blogi i vlogi. 14. Internet, Eros i Tanatos: czaty i portale randkowe oraz wirtualne cmentarze. 15. Podsumowanie zajęć. |
Pełny opis: |
1. Profil studiów: Ogólnoakademicki. 2. Forma studiów: Stacjonarne. 3.Poziom kształceni: studia pierwszego stopnia. 4. Rok III, semestr 5. 5. Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo. 6. Rodzaj przedmiotu: specjalność dziennikarstwo cyfrowe (moduł 28). 7. Wymagania wstępne: brak 8. Liczba godzin: 30 h 10. Metody dydaktyczne: heureza, dyskusja. 11. Zaliczenie zajęć: Ocena wystawiana jest głównie na postawie aktywności (ustnej lub pisemnej w formie notatek, zwłaszcza w wypadku nauczania w trybie zdalnym) i prezentacji o tematyce uzgodnionej wcześniej z prowadzącym. Przesyłanie notatek, materiałów itd. optymalnie za pośrednictwem platformy Blackboard i/lub USOSmail. Dopuszczalne są w sumie dwie nieobecności nieusprawiedliwione. 12. Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach: 30 h (w tym zaliczenie ustne). Przygotowanie do zajęć: 70 h przygotowanie pracy zaliczeniowej - 10 godzin, konsultacje - 2 godziny Razem: 112 h. Wskaźniki ilościowe: wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego i studentów: 32 h - 1 punkt ECTS; o charakterze praktycznym: 80 h - 3 punkty ECTS. |
Literatura: |
M. Castells, Społeczeństwo sieci, Warszawa 2010 M. Castells, Władza komunikacji, Warszawa 2013 P. Celińskii, Interfejsy. Cyfrowe technologie w komunikowaniu, Wrocław 2010 M. Kamińska, Niecne memy. Dwanaście wykładów o kulturze internetu, Poznań 2011 L. Lessig, Remiks. Aby sztuka i biznes rozkwitały w hybrydowej gospodarce, Warszawa 2009 P. Zawojski, Cyberkultura. Syntopia sztuki, nauki i technologii, Warszawa 2010 L. Lawrence, Wolna kultura, wstęp Edwin Bendyk, tłum. Przemek Białokozowicz i in., Warszawa 2005. W. Kowalik i inni, Udostępnianie zdigitalizowanych zasobów kultury w internecie. Użyteczność – dostępność – praktyki, http://ekultura.org/wp-content/uploads/2016/02/raport_UX.pdf N. Carr, Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, przeł. K. Rojek, wydanie dowolne strony internetowe poświęcone kulturze, zasoby cyfrowe (film, muzyka, literatura, teatr) w Internecie |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Absolwent: - definiuje podstawowe pojęcia z zakresu historii i teorii literatury oraz historii, teorii języka i teorii kultury (zna najważniejsze teorie i pojęcia związane z komunikowaniem masowym, globalizacją, celebrytyzmem oraz literaturą w sieci, takie jak: „hipertekst”, „cybertekst”, „kultura Internetu”, „liternet”, „hiperfikcja”, „fanfiction”, „blog”) – FP1_W03 – H1A_W03 - ma wiedzę o procesie historycznoliterackim, zna głównych twórców, tematy oraz prądy literatury polskiej (w tym najnowszej) oraz wybrane zagadnienia literatury powszechnej (wymienia cechy nowych mediów, nazywa zależności między technologią a zmianami kulturowo-społecznymi, rozumie uwarunkowania rozwoju świata społecznego i kultury Internetu, ze szczególnym uwzględnieniem roli sieci w kształtowaniu się nowych zjawisk literackich; ma podstawową wiedzę z zakresu literatury powstającej w medium sieciowym) – FP1_W05 – H1A_W04 UMIEJĘTNOŚCI Absolwent: - potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł (korzysta z rozmaitych źródeł internetowych, zwłaszcza bibliotek cyfrowych i portali specjalistycznych, krytycznie weryfikuje ich zawartość, szuka nowych sposobów pozyskania informacji w sieci) – FP1_U03 – H1A_U01 - analizuje tekst artystyczny na płaszczyźnie historycznoliterackiej, stylistycznej, gatunkowej, kompozycyjnej, językowej i kulturowej (scharakteryzować przemiany społ. i kulturowe zaistniałe pod wpływem rewolucji cyfrowej, określa różnice zachodzące między tekstem tradycyjnym a tekstem w mediach cyfrowych, charakteryzuje liternet na tle procesu historycznoliterackiego, analizuje przykłady hiperfikcji we właściwym kontekście historyczno-literackim i historyczno-kulturowym) – FP1_U02 – H1A_U02 KOMPETENCJE SPOŁECZNE Absolwent: - potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (udziela krytycznego feedbacku pozostałym słuchaczkom i słuchaczom podczas zajęć z prezentacjami studenckimi, przygotowuje z innymi słuchaczami krótkie prezentacje ustne na wybrany temat) – FP1_K02 – H1A_K02 - ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy, wykazuje wrażliwość na estetyczny i ideologiczny aspekt przekazu językowego (zdaje sobie sprawę z siły oddziaływania Internetu również jako medium pozwalającego kultywować i upowszechniać zabytki kultury – lokalnej, narodowej, ogólnoludzkiej, jest świadom konieczności zachowania dziedzictwa kulturowego, przede wszystkich tych jego wytworów, które są publikowane w sieci) – FP1_K05 – H1A_K05 - uczestniczy w różnych formach życia kulturalnego, korzystając z różnych mediów (korzysta z wirtualnych muzeów i bibliotek, czyta blogi literackie ew. prowadzi takowy, udziela się na forach społecznościowych i portalach kulturalnych, wykazując odpowiedzialne i humanistyczne podejście do świata mediów cyfrowych) – FP1_K06 – H1A_K06 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie obecności, aktywności i pracy zaliczeniowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.