Komunikacja językowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-PS2-1KJEZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.003
|
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja językowa |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student przed rozpoczęciem nauki przedmiotu powinien posiadać wiedzę z zakresu teorii komunikacji społecznej, praktycznej stylistyki języka polskiego, wiedzy o mediach. |
Skrócony opis: |
Zajęcia językoznawcze, prowadzone w formie ćwiczeń. Mają na celu poszerzenie wiedzy studentów na temat języka jako środka komunikacji oraz jego funkcji. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotów: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: Nauki humanistyczne, językoznawstwo Rok studiów/semestr: I rok IIstopnia/semestr letni Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 15 h Metody dydaktyczne: elementy wykładu, dyskusja Punkty ECTS: 1 Bilans nakładu pracy studenta: uczestnictwo w ćwiczeniach (15 godz.) - 0,5 pkt ECTS, przygotowanie do zajęć 15 h - 0,5 pkt ECTS ŁĄCZNIE 37,5 h Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela (15 godz.; 0,5 pkt ECTS), zajęcia o charakterze praktycznym (7,5 godz.; 0,25 pkt ECTS), konsultacje 7,5 h (0,25 pkt ECTS) |
Literatura: |
Wykaz literatury podstawowej: Bugajski M., Język w komunikowaniu, Warszawa 2007. Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2009. Współczesny język polski, pod red. J. Bartmińskiego, Lublin 2001. Wierzbicka A., Język –umysł-kultura. Wybór prac, pod red. J. Bartmińskiego, Warszawa 1999. Wykaz literatury uzupełniającej: Batorski D., Marody M., Nowak A. (red.), Społeczna przestrzeń Internetu, Warszawa 2006. Bralczyk J., Język na sprzedaż, czyli o tym, jak język służy reklamie i jak reklama używa języka, Gdańsk 2004. Dybalska R., Kępa-Figura D., Nowak P., Przemoc w języku mediów? Analiza semantyczna i pragmatyczna audycji radiowych, UMCS, Lublin 2004. Furdal A., Językoznawstwo otwarte, Wrocław 1990. Grzenia J., Komunikacja językowa w Internecie, PWN, Warszawa 2007. Kamińska-Szmaj I., Agresja językowa w życiu publicznym. Leksykon inwektyw politycznych 1918-2000, Wrocław 2007. Kamińska-Szmaj I., Piekot T., Poprawa T., Tabloidyzacja języka mediów i kultury, Wrocław 2010. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy student: W1. Zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania komunikatów i tekstów właściwych dla tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie filologii polskiej (FP2_W07: H2A_W04) W2. Definiuje i opisuje strukturę komunikatów (tekstów) naukowych, artystycznych (FP2_W04: H2A_W03) W zakresie umiejętności umiejętności student: U1. Analizuje i kontekstowo interpretuje tekst (artystyczny i użytkowy) z uwzględnieniem aspektów: kulturowego, pragmatycznego, poznawczego, aksjologicznego, kompozycyjnego i stylistycznego (FP2_U02: H2A_U02) U2. Potrafi łączyć wiedzę z różnych dyscyplin humanistycznych w celu rozwiązywania skomplikowanych sytuacji profesjonalnych (FP2_U04: H2A_U04) W zakresie postaw społecznych student: K1. Jest przygotowany do współdziałania w grupie oraz do tworzenia skutecznych komunikatów użytkowych z nastawieniem na potrzeby odbiorców i z uwzględnieniem ich kompetencji (FP2_K02: H2A_K03) |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia zajęć są obecność na ćwiczeniach, dozwolona jest jedna nieobecność (kolejne należy zaliczyć w czasie dyżuru prowadzącego) oraz końcowe zaliczenie pisemne. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.