Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Literatura oświecenia i romantyzmu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0400-PS2-1LOR
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Literatura oświecenia i romantyzmu
Jednostka: Instytut Filologii Polskiej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Celem prowadzenia przedmiotów składających się na moduł jest wskazanie studentowi źródeł oraz stworzenie mu warunków zdobycia pogłębionej o najnowsze ustalenia i metody, specjalistycznej wiedzy historycznoliterackiej w zakresie oświecenia i romantyzmu, poszerzonej o tematy rzadziej podejmowane oraz utrwalenie umiejętności służących dalszemu samodzielnemu, a także badawczemu jej rozwijaniu, przetwarzaniu i wykorzystywaniu do realizacji konkretnych zadań, w tym pisemnej i ustnej prezentacji wyników własnej pracy naukowej. Zajęcia w obrębie wskazanego modułu służą rozumieniu literatury oświecenia i romantyzmu na szerokim tle historycznokulturowym, a student świadomie wykorzystuje perspektywę antropologiczną i komparatystyczną, ujęcia synchro- i diachroniczne w poczuciu odrębności i specyfiki narzędzi każdej z metod. Student doskonali umiejętności działania zespołowego oraz odpowiedzialnego planowania i wykonywania własnych zadań.

Pełny opis:

Wykład

1. Tropem Mickiewicza: stulecie „odrodzenia literatur Północy”: 1764 – 1864; Mickiewiczowska historia literatury polskiej w obrębie piśmiennictwa słowiańskiego i wobec kultury Zachodu: tematy, cezury, mapa, „dążność”, „ton”.

2. Współczesne podziały chronologiczne, cezury oświecenia i romantyzmu,, geografia literacka Europy i Polski, relacja: centrum – prowincja.

3. Pomiędzy epokami: literatura lat 1795- 1822 jako zapis doświadczenia historycznego i przemian estetycznych.

4. Dyskurs historii a dyskurs pamięci, literatura i traumy - w oświeceniu i romantyzmie

5. Swojskość i europejskość, sarmatyzm w oświeceniu i neosarmatyzm romantyczny; Białystok „ostatniego hetmana”.

6. Od libertynizmu do liberalizmu: przemiany wolności w oświeceniu i romantyzmie w dyskursach: literackim i politycznym.

7. Romans literatury z nauką w latach 1764 – 1864.

8. Utopie przyszłości i przeszłości: Słowiańszczyzna oświeconych i romantyków.

Ćwiczenia - zob, sylabus szczegółowy.

Literatura:

Wykaz lektur do zaliczenia wykładu:

1. A. Mickiewicz, Literatura słowiańska. Kurs drugi. Opr. J. Maślanka. Warszawa 1997 oraz tegoż, Literatura słowiańska. Kurs trzeci. Opr. J. Maślanka, Warszawa 1998 (z obu tomów wybrać po dwa wykłady z każdego),

2. T. Kostkiewiczowa, Polski wiek świateł. Obszary swoistości. Wrocław 2002 (r. I, III, VI),

3. A. Kowalczykowa, Romantyzm. Nowe spojrzenie. Warszawa 2008 (r.V, VI, VIII, XI).

4. M. Nalepa, „Takie życie dziś nasze, gdy Polska ustaje”. Pisarze stanisławowscy a upadek Rzeczypospolitej, Wroclaw 2002 (tu: „Milczenie i żałoba poetów stanisławowskich”, wybrać dwie sylwetki) ,

5. E. Dąbrowicz, Galeria ojców. Autorytet publiczny w literaturze polskiej lat 1800-1861. Białystok 2009 (tu: „Polacy aleksandryjscy”, s. 127-166.)

6. K. Trybuś, Pamięć romantyzmu. Studia nie tylko z przeszłości. Poznań 2011, s. 15-76.

7.. Swojskość i cudzoziemszczyzna w dziejach kultury polskiej. Red. Z. Stefanowska, Warszawa 1973 .

8 A. Waśko, Romantyczny sarmatyzm: tradycja szlachecka w literaturze polskiej lat 1831-1863. Kraków 2001.

9. J. Snopek, Objawienie i oświecenie. Z dziejów libertynizmu w Polsce. Warszawa 1986.

10. A. Witkowska, „Sławianie, my lubim sielanki”. Warszawa 1971.

11. M. Janion, Niesamowita Słowiańszczyzna. Kraków

Efekty uczenia się:

KA7_WG2 KA7_WGK1 KA7_WGK2 KA7_UWKOU2

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ustny (pytania z listy, prezentacja zepołowa wybranego zagadnienia).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)