Seminarium magisterskie etap 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-PS2-1SEMM18 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie etap 1 |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Wymagania: Student ma predyspozycje i przygotowanie do prowadzenia pracy naukowej (w stosunkowo wąskim zakresie) pod kierunkiem profesora (w wyjątkowych sytuacjach pod kierunkiem doktora z uprawnieniami do prowadzenia seminariów magisterskich); - student po pierwszym roku studiów ma już opracowany konspekt pracy i zebraną bibliografię; - student po drugim roku studiów ma ukończoną rozprawę, zaakceptowaną przez promotora. |
Pełny opis: |
Ogólny tytuł: JĘZYK I STYL TEKSTU – WCZORAJ I DZIŚ. Szczegółowe rozważania mogą dotyczyć między innymi takich zagadnień, jak: 1. Polszczyzna północnokresowa (dawna i współczesna). 2. Język mieszkańców regionu. 3. Reportaż literacki – język i styl. Mistrzowie reportażu. 4. Język i styl literatury pięknej. Wybrani twórcy. Wybrane utwory. 5. Język i styl tekstów naukowych, użytkowych, tekstów rozrywkowych itp. 6. Język i styl współczesnej prasy. 7. Onomastyka literacka. 8. Wartościowanie w języku i tekście. 9. Świadomość językowa i lingwistyczna artystów słowa. Założenia i cele: Opracowanie dysertacji na wybrany przez studenta temat. |
Literatura: |
Literatura w zależności od tematyki podjętej przez magistrantów. |
Efekty uczenia się: |
- Ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej literaturoznawstwa, zna kryteria kategoryzacji i chronologicznych podziałów przyjętych w dziedzinie nauk humanistycznych - Zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i wartościowania komunikatów właściwych dla tradycji badawczej w zakresie literaturoznawstwa i językoznawstwa. - Zna pojęcia z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz dostrzega konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej - Formułuje krytyczne sądy na podstawie samodzielnie zebranych i zanalizowanych źródeł informacji, oraz potrafi ukierunkować innych w tym zakresie. - Analizuje i kontekstowo interpretuje tekst (artystyczny i fuzytowy) z uwzględnienie aspektów: kulturowego, pragmatycznego, poznawczego, aksjologicznego, kompozycyjnego i stylistycznego, uwzględniając nowe osiągnięcia w zakresie literaturoznawstwa i językoznawstwa. - Potrafi sformułować syntetyczną wypowiedź pisemną i ustną z wykorzystaniem własnych poglądów, poglądów innych autorów z użyciem argumentacji i specjalistycznej terminologii. - Potrafi wykorzystać istotne źródła w indywidualnej pracy analityczno- interpretacyjnej. - Posiada umiejętność porozumiewania się z niespecjalistami i przedstawicielami nauk pokrewnych z wykorzystaniem metod interdyscyplinarnych także z wykorzystaniem języka obcego - Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. - Potrafi określić priorytety służące realizacji zadania. - Dostrzega konieczność postępowania zgodnie z zasadami etyki badawczej i edytorskiej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Po pierwszym roku studiów: oceniany jest stopień zaangażowania w zbieranie materiałów i pisanie pracy, udział w dyskusjach; aktywność na zajęciach, systematyczność pracy; przyjęcie koncepcji pracy; Po drugim roku studiów – wzmożone tempo pracy nad rozprawą; praca dyplomowa zaakceptowana przez promotora i złożona w Dziekanacie (po uzyskaniu wszystkich zaliczeń i zdaniu egzaminów obowiązujących w programie studiów II st.); egzamin magisterski zgodnie z obowiązującym regulaminem studiów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.