Seminarium magisterskie etap 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-PS2-1SEMM9 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie etap 1 |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Seminarium magisterskie przygotowuje do samodzielnego skomponowania rozprawy magisterskiej, domykającej studnia II stopnia. Na etapie pierwszym uwaga skupiana jest na wzbogacaniu lekturowym, teoretycznym, ogólnohumanistycznym oraz szczegółowym - dostosowującym do specyfiki seminarium literaturoznawczego i przygotowującym do krytycznego i zarazem badawczego ujmowania zjawisk kulturalnych, literackich, antropologicznych. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Seminarium "Twórca - doświadczenie - medium" nakierowane jest na aktywność pisarską dokumentalisty (dziennikarza, reportażysty), na znajomość osiągnięć wybitnych przedstawicieli literatury faktu. Analizie poddany zostaje dorobek Krzysztofa Kąkolewskiego, Ryszarda Kapuścińskiego, Stefana Kisielewskiego, Józefa Mackiewicza, Dariusza Rosiaka, Witolda Gadowskiego, Macieja Rybińskiego i innych publicystów XX-wiecznych. |
Literatura: |
Nowe media: możliwości i zagrożenia J. Puzynina rozmawia z Magdaleną Bajer, Pojęcie „mowa nienawiści” jest przesadzone, „Plus-Minus. Rzeczpospolita” 2016, 11-12 grudnia. E. Nowak, Teoria agendasetting a nowe media, „Studia Medioznawcze” 2016, nr 3/66, s.11-24 „Media i społeczeństwo” M. McCombs, Ustanawianie agendy. Media masowe i opinia publiczna, Kraków 2008 E. Nowak, Rola mediów informacyjnych w ustanawianiu ważności kwestii w agendzie publicznej w Polsce w latach 2009-2012, w: Media i polityka. Relacja i współzależność, red. M. Adamik-Szysiak, Lublin 2014 Media i polityka. Relacja i współzależność, red. M. Adamik-Szysiak, Lublin 2014 Film „Open group”: Media RP cz. I, II, III Literatura uzupełniająca: T. Goban-Klas, Cywilizacja medialna: geneza, ewolucja, eksplozja, Warszawa 2005 L. Gorman, D. McLean, Media i społeczeństwo. Wprowadzenie historyczne, przekład A. Sadza, Kraków 2010 T. Mielczarek, Monopol-Pluralizm-Koncentracja. Środki komunikowania masowego w Polsce w latach 1989-2006, Warszawa 2007. Twórca - doświadczenie - warsztat Czym jest warsztat? Osobowość dziennikarza a narzędzia. Casus dziennikarstwa niezależnego (dziennikarstwo niezależne w sieci). Dziennikarstwo jako sposób na życie. Dziennikarstwo śledcze w prasie i telewizji. Dziennikarstwo wojenne (rola warsztatu fotograficznego); - analiza stylu i pracy Witolda Gadowskiego („Wyspa wolności”) - analiza stylu i pracy Maxa Kolonko (MaxTV „Mówię jak jest”) - Bertold Kittel, Dziennikarz z dymiącą strzelbą, Biblia dziennikarstwa, Kraków 2010, s. 110-124 - Monika Góralewska, Odkryte w ukrytej kamerze, tamże, s/ 124-135 - Wojciech Jagielski, Nie wybrałem sobie wojen, tamże, s. 232-246 - Wojciech Orliński, Summa Glogera, tamże, s421-428 Wywiad. Prymat pytania. Specyfika dyskusji. - Stuart Allan, Kulturowe podłoże dyskursu wiadomości (wiadomość i hegemonia, zdrowy rozsądek dyskursu prasowego,, język wiadomości radiowych, dyskurs wiadomości telewizyjnych, oczywiste ujęcia sprawy), tegoż, Kultura newsów, Kraków 2006 s. 81-102 - Katarzyna Bielas (wywiad prasowy), Nie dla narcyzów, [w:] Biblia dziennikarstwa, Kraków 2010. - Justyna Pochanke (wywiad telewizyjny), W cztery oczy bez intymności, tamże. - Konrad Piasecki (wywiad radiowy), Codzienny wywiad radiowy, tamże. - „Rozmowy Mazurka” – „Plus-Minus” Rzeczpospolita Reportaż i dokument (prasowy, radiowy, telewizyjny) - Stuart Allan, Tworzenie wiadomości: prawda, ideologia i praca redakcyjna (kształtowanie publicznej debaty, wartość i ramy materiału informacyjnego, rutynizowanie niespodziewanego, hierarchia wiarygodności, kwestia dostępu), tegoż, Kultura newsów, Kraków 2006, s. 50-80. - Piotr Zaremba, W czyim imieniu?, [w:] Biblia dziennikarstwa, s. 579-586. Komentarz publicystyczny - Ludwik Stomma, Swego rodzaju szlachectwo, [w:] Biblia dziennikarstwa, s. 640-646 |
Efekty uczenia się: |
Student poznaje najwybitniejszych przedstawicieli polskiego dziennikarstwa i ich spektakularne dzieła oraz rozpoznaje specyfikę ich warsztatu Student umie wykorzystać wiedzę teoretyczną w praktyce pisania interpretacyjnej pracy własnej Dba o wysoki poziom etyczny formułowanych przez siebie sądów, o rzetelność wywodu i logikę argumentacyjną. |
Metody i kryteria oceniania: |
uczestniczenie w konsultacjach i znajomość wskazanych lektur, zaliczenie I etapu - w formie ustnej. Sporządzenie stosownej bibliografii. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.