Język reportaży
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-PS2-2JR |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Język reportaży |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne specjalnościowe |
Założenia (opisowo): | Student wykazuje zainteresowania teorią i praktyką tekstu prasowego; posiada podstawową wiedzę na temat stylu publicystycznego. |
Pełny opis: |
1. Wyróżniki gatunkowe reportażu. Typy reportażu. 2-3. Komponenta artystyczna w reportażu. Pozycja narratora. Czas i przestrzeń w reportażu. Językowa charakterystyka narracji reportażowej. Zróżnicowanie stylowe i funkcjonalne narracji (np. reportaż literacki // reportaż publicystyczny //reportaż sportowy; reportaż dla młodzieży). Ćwiczenia stylistyczne. 4-5. Językowa charakterystyka dialogu. Akty mowy w reportażu. Wywiad prasowy (np. reportaż literacki // reportaż publicystyczny //reportaż sportowy; reportaż dla młodzieży). Ćwiczenia stylistyczne. 6. Mechanizmy perswazyjne i manipulacyjne w reportażu. Językowe wyznaczniki wartościowania świata przedstawionego. 7. Czytamy reportaż krytycznie. 8. Piszemy reportaż. Ćwiczenia stylistyczne. |
Literatura: |
Bralczyk J., Język na sprzedaż, Gdańsk 2004. Fras J., Dziennikarski warsztat językowy, Wrocław 2005. Furman W., Gatunki dziennikarskie – ich specyfika tworzenia i redagowania, Rzeszów 2000. Litwin J., Język i styl polskiego reportażu, Rzeszów 1989. Magdoń A., Reporter i jego warsztat, Kraków 1993. Nowacka B., Magiczne dziennikarstwo, Katowice 2004. O warsztacie dziennikarskim, red. J. Adamowski, Warszawa 2002. Piekot T., Dyskurs polskich wiadomości prasowych, Kraków 2006. Pisarek W., Nowa retoryka dziennikarska, Kraków 2002. Pisarek W., Retoryka dziennikarska, Kraków 1988. Poetyka i pragmatyka gatunków dziennikarskich, red. W. Furman, K. Wolny-Zmorzyński K., Rzeszów 1999. Słownik wiedzy o mediach, pod red. E. Chudzińskiego, Bielsko-Biała 2007. Smól J., Reportaż prasowy dla młodzieży. Studium pragmalingwistyczne, Poznań 2005. Sokólska U., Leksykalno-stylistyczne cechy prozy Melchiora Wańkowicza (na materiale reportaży z lat 1961-1974), Białystok 2005. Sokólska U., Tytuły artykułów prasowych w czasopismach wędkarskich, „Białostockie Archiwum Językowe” 2010, t. 10, s. 271-289. Tekst w mediach, red. K. Michalewski, Łódź 2002. Wańkowicz M., Kształtowanie się reportażu – ojca literatury, [w:] Antologia reportażu polskiego, Wojtak M., Gatunki prasowe, Lublin 2004. Wolny-Zmorzyński K., Kaliszewski A., Furman W., Pokorna-Ignatowicz K., Źródła informacji dla dziennikarza, Warszawa 2008. Żydek-Bednarczuk U., Wprowadzenie do lingwistycznej analizy tekstu, Kraków 2005. |
Efekty uczenia się: |
1. charakteryzuje aspekty dyskursu (funkcjonalne, kompozycyjne, stylowe) w tekstach reportażowych - wieloaspektowa – leksykalno-stylistyczna – analiza tekstów reportażowych (praca indywidualna i w grupach) 2. rozpoznaje i charakteryzuje stanowiska teoretyczne i założenia metodologiczne wybranych kierunków w zakresie tekstu reportażowego. - wskazywanie wykorzystanych w reportażu językowych i pozajęzykowych metod obrazowania oraz wpływania na odbiorcę (np. analiza metod manipulacyjnych i perswazyjnych) 3. analizuje i kontekstowo interpretuje tekst reportażowy z uwzględnieniem aspektów: kulturowego, pragmatycznego, poznawczego, aksjologicznego, kompozycyjnego i stylistycznego - tworzenie krótkich komunikatów prasowych z uwzględnieniem potrzeb odbiorców – np. reportaż dla dzieci i młodzieży (zadania pisemne indywidualne i grupowe) 4. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację reportażu, stosując oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia humanistyki, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym. - charakterystyka leksykalno-stylistyczna reportaży wybitnych autorów z uwzględnieniem cech indywidualnych i systemowych reportaży różnego typu, np. reportaż literacki, reportaż społeczny itp. (praca w grupach) 5. potrafi sformułować syntetyczną wypowiedź pisemną lub ustną z wykorzystaniem własnych poglądów, merytorycznego argumentowania, specjalistycznej terminologii oraz poglądów innych autorów - prezentacja własnych tekstów reportażowych; prezentacja krótkich komunikatów prasowych na zadany bądź samodzielnie wybrany temat (praca indywidualna i zespołowa) 6. posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych - opracowanie konspektu reportażu bądź krótkiego komunikatu prasowego łączącego różne style 7. jest przygotowany do współdziałania w grupie oraz do tworzenia skutecznych tekstów reportażowych z nastawieniem na potrzeby odbiorców i z uwzględnieniem ich kompetencji. - opracowanie krótkich tekstów reportażowych o charakterze specjalistycznym (np. reportaż z zakresu medycyny, informatyki, specjalistycznego hobby) – praca zespołowa |
Metody i kryteria oceniania: |
Konwersatorium (warsztaty, ćwiczenia stylistyczne, praca indywidualna, praca w grupach) Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: zaliczenie na podstawie obecności na zajęciach, aktywności w trakcie zajęć, ocena pracy zespołowej i ocena efektów w postaci przedstawionych na zaliczenie tekstów reportażowych napisanych przez studenta |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.