Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Język reportaży

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0400-PS2-2JR
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Język reportaży
Jednostka: Instytut Filologii Polskiej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne specjalnościowe
obowiązkowe
specjalnościowe

Założenia (opisowo):

Student wykazuje zainteresowania teorią i praktyką tekstu prasowego; posiada podstawową wiedzę na temat stylu publicystycznego.

Pełny opis:

1. Wyróżniki gatunkowe reportażu. Typy reportażu.

2-3. Komponenta artystyczna w reportażu. Pozycja narratora. Czas i przestrzeń w reportażu. Językowa charakterystyka narracji reportażowej. Zróżnicowanie stylowe i funkcjonalne narracji (np. reportaż literacki // reportaż publicystyczny //reportaż sportowy; reportaż dla młodzieży). Ćwiczenia stylistyczne.

4-5. Językowa charakterystyka dialogu. Akty mowy w reportażu. Wywiad prasowy (np. reportaż literacki // reportaż publicystyczny //reportaż sportowy; reportaż dla młodzieży). Ćwiczenia stylistyczne.

6. Mechanizmy perswazyjne i manipulacyjne w reportażu. Językowe wyznaczniki wartościowania świata przedstawionego.

7. Czytamy reportaż krytycznie.

8. Piszemy reportaż. Ćwiczenia stylistyczne.

Literatura:

Bralczyk J., Język na sprzedaż, Gdańsk 2004.

Fras J., Dziennikarski warsztat językowy, Wrocław 2005.

Furman W., Gatunki dziennikarskie – ich specyfika tworzenia i redagowania, Rzeszów 2000.

Litwin J., Język i styl polskiego reportażu, Rzeszów 1989.

Magdoń A., Reporter i jego warsztat, Kraków 1993.

Nowacka B., Magiczne dziennikarstwo, Katowice 2004.

O warsztacie dziennikarskim, red. J. Adamowski, Warszawa 2002.

Piekot T., Dyskurs polskich wiadomości prasowych, Kraków 2006.

Pisarek W., Nowa retoryka dziennikarska, Kraków 2002.

Pisarek W., Retoryka dziennikarska, Kraków 1988.

Poetyka i pragmatyka gatunków dziennikarskich, red. W. Furman, K. Wolny-Zmorzyński K., Rzeszów 1999.

Słownik wiedzy o mediach, pod red. E. Chudzińskiego, Bielsko-Biała 2007.

Smól J., Reportaż prasowy dla młodzieży. Studium pragmalingwistyczne, Poznań 2005.

Sokólska U., Leksykalno-stylistyczne cechy prozy Melchiora Wańkowicza (na materiale reportaży z lat 1961-1974), Białystok 2005.

Sokólska U., Tytuły artykułów prasowych w czasopismach wędkarskich, „Białostockie Archiwum Językowe” 2010, t. 10, s. 271-289.

Tekst w mediach, red. K. Michalewski, Łódź 2002.

Wańkowicz M., Kształtowanie się reportażu – ojca literatury, [w:] Antologia reportażu polskiego,

Wojtak M., Gatunki prasowe, Lublin 2004.

Wolny-Zmorzyński K., Kaliszewski A., Furman W., Pokorna-Ignatowicz K., Źródła informacji dla dziennikarza, Warszawa 2008.

Żydek-Bednarczuk U., Wprowadzenie do lingwistycznej analizy tekstu, Kraków 2005.

Efekty uczenia się:

1. charakteryzuje aspekty dyskursu (funkcjonalne, kompozycyjne, stylowe) w tekstach reportażowych

- wieloaspektowa – leksykalno-stylistyczna – analiza tekstów reportażowych (praca indywidualna i w grupach)

2. rozpoznaje i charakteryzuje stanowiska teoretyczne i założenia metodologiczne wybranych kierunków w zakresie tekstu reportażowego.

- wskazywanie wykorzystanych w reportażu językowych i pozajęzykowych metod obrazowania oraz wpływania na odbiorcę (np. analiza metod manipulacyjnych i perswazyjnych)

3. analizuje i kontekstowo interpretuje tekst reportażowy z uwzględnieniem aspektów: kulturowego, pragmatycznego, poznawczego, aksjologicznego, kompozycyjnego i stylistycznego

- tworzenie krótkich komunikatów prasowych z uwzględnieniem potrzeb odbiorców – np. reportaż dla dzieci i młodzieży (zadania pisemne indywidualne i grupowe)

4. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację reportażu, stosując oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia humanistyki, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym.

- charakterystyka leksykalno-stylistyczna reportaży wybitnych autorów z uwzględnieniem cech indywidualnych i systemowych reportaży różnego typu, np. reportaż literacki, reportaż społeczny itp. (praca w grupach)

5. potrafi sformułować syntetyczną wypowiedź pisemną lub ustną z wykorzystaniem własnych poglądów, merytorycznego argumentowania, specjalistycznej terminologii oraz poglądów innych autorów

- prezentacja własnych tekstów reportażowych; prezentacja krótkich komunikatów prasowych na zadany bądź samodzielnie wybrany temat (praca indywidualna i zespołowa)

6. posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych

- opracowanie konspektu reportażu bądź krótkiego komunikatu prasowego łączącego różne style

7. jest przygotowany do współdziałania w grupie oraz do tworzenia skutecznych tekstów reportażowych z nastawieniem na potrzeby odbiorców i z uwzględnieniem ich kompetencji.

- opracowanie krótkich tekstów reportażowych o charakterze specjalistycznym (np. reportaż z zakresu medycyny, informatyki, specjalistycznego hobby) – praca zespołowa

Metody i kryteria oceniania:

Konwersatorium (warsztaty, ćwiczenia stylistyczne, praca indywidualna, praca w grupach)

Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: zaliczenie na podstawie obecności na zajęciach, aktywności w trakcie zajęć, ocena pracy zespołowej i ocena efektów w postaci przedstawionych na zaliczenie tekstów reportażowych napisanych przez studenta

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)