Konwersatorium "Historia literatury dla dzieci i młodzieży, Cenzura w PRL"
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-PS2-2KON42 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium "Historia literatury dla dzieci i młodzieży, Cenzura w PRL" |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Skrócony opis: |
Konwersatorium Historia literatury dziecięcej i młodzieżowej (10 godz.) Celem konwersatorium jest prześledzenie ewolucji literatury dziecięcej i młodzieżowej, poszukiwanie jej wyznaczników, wskazanie różnych rodzajów i gatunków literackich, omówienie najważniejszych utworów, z położeniem nacisku na ich współczesną recepcję; prześledzenie najnowszych, trendów, mód literackich i czytelniczych w zakresie literatury dziecięcej i młodzieżowej Konwersatorium "Kultura pod presją cenzury" dotyczy wpływu cenzury na kształt i recepcję literatury, filmu, teatru i sztuk plastycznych w Polsce po 1945 r. Wprowadzeniem do tematu będą wywiady przeprowadzone z twórcami kultury przez Błażeja Torańskiego (Knebel. Cenzura w PRL-u, Warszawa 2016). Zawarte tam uwagi dotyczące cenzury posłużą jako punkt wyjścia do rozmowy o sposobie działania instytucjonalnej kontroli słowa, wykluczonych z dyskursu publicznego tematów oraz kosztach artystycznych i osobistych poniesionych przez twórców. |
Pełny opis: |
Profil ogólnouniwersytecki, studia stacjonarne drugiego stopnia, literaturoznawstwo, 2 rok, semestr zimowy; 30 godz., konwersatorium, metody: heureza, praca w grupach, prezentacje, elementy wykładu, dyskusja Bilans: 30 godz. - obecność na zajęciach 10 godz. - przygotowanie do zajęć łącznie 1 ECTS |
Literatura: |
Bibliografia – Historia literatury dziecięcej i młodzieżowej (wybrane opracowania) Baśń i dziecko, wstęp, wybór i opracowanie H. Skrobiszewska, Warszawa 1978. Caillois, Odpowiedzialność i styl, Warszawa 1967. Carpentier H., J.R.R. Tolkien: wizjoner i marzyciel, Warszawa 1997. Cieślikowski J., Literatura osobna, Wrocław 1985. Cieślikowski J., Wielka zabawa. Folklor dziecięcy, wyobraźnia dziecka, wiersze dla dzieci, Wrocław 1976. Czabanowska-Wróbel A., Baśń w literaturze Młodej Polski, Kraków 1996. Czabanowska-Wróbel A., Dziecko. Symbol i zagadnienie antropologiczne w literaturze Młodej Polski, Kraków 2003. Dunin J., Książeczki dla grzecznych i niegrzecznych dzieci. Z dziejów polskich publikacji dla najmłodszych, Wrocław 1991. Dzieciństwo i sacrum, red. J. Papuzińska, G. Leszczyński, Warszawa 2000. Eco U., Superman w literaturze masowej. Powieść popularna: między retoryką a ideologią, tł. J. Ugniewska, Warszawa 1996. Frycie S., Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1945-1970, Warszawa 1978. „Guliwer”, kwartalnik o książce dla dzieci Jonca M, Enfants terribles. Dzieci złe, źle wychowane w literaturze polskiej XIX wieku, Wrocław 2005. Jonca M., Sierota w literaturze polskiej dla dzieci w XIX wieku, Wrocław 1994. J.R.R. Tolkien – recepcja polska: studia i eseje, red. naukowa J.Z. Lichański, Warszawa 1996. Kaniowska-Lewańska I., Literatura dla dzieci i młodzieży do roku 1864, Warszawa 1973. Kim jesteś Kopciuszku czyli o problemach współczesnej literatury dla dzieci i młodzieży, praca zbiorowa pod red. S. Aleksandczaka, Warszawa 1986. Kruszewska-Kudelska A., Polskie powieści dla dziewcząt po roku 1945, Wrocław 1972. Kuliczkowska K., Literatura dla dzieci i młodzieży, [w:] Obraz literatury polskiej XIX i XX w., seria V. Literatura okresu Młodej Polski, t. 3, Kraków 1973. Kuliczkowska K., Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1864-1914. Zarys rozwoju. Materiały, wyd. 2, Warszawa 1965. Kuliczkowska K., W szklanej kuli, Warszawa 1970. M. Kurecka, Jan Christian Andersen, Warszawa 1965. Leszczyński. G., Młodopolska lekcja fantazji. O przełomie antypozytywistycznym w literaturze fantastycznej dla dzieci i młodzieży, Warszawa 1990. Ługowska, Bajka w literaturze dziecięcej, Warszawa 1988. Mit dzieciństwa w sztuce młodopolskiej, Warszawa 1992. Nowy słownik literatury dla dzieci i młodzieży. Pisarze, książki, serie, ilustratorzy, przegląd bibliograficzny, red. K. Kuliczkowska, B. Tylicka, Warszawa 1979. O literaturze dla dzieci i młodzieży. Studia, rozprawy, szkice, red. H. Skrobiszewska, Warszawa 1975. Obszary spotkań dziecka i dorosłego w sztuce, red. M. Tyszkowa i B. Żurakowski, Warszawa-Poznań 1989. Papuzińska J., Inicjacje literackie: problemy pierwszych kontaktów dziecka z książką, Warszawa 1988. Papuzińska J., Dziecko w świecie emocji literackich, Warszawa 1996. Papuzińska J., Książki, dzieci, biblioteka: z zagadnień upowszechnia czytelnictwa i książki dziecięcej, Warszawa 1992. Papuzińska J., Zatopione królestwo. O polskiej literaturze fantastycznej XX wieku dla dzieci i młodzieży, Warszawa 1989. Po potopie. Dziecko, książka i biblioteka w XXI wieku. Diagnozy i postulaty, Warszawa 2008. Przeboje edukacji polonistycznej, pod red. D. Michułki, Wrocław 2001. Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej, pod red. B. Tylickiej i G. Leszczyńskiego, Wrocław 2002. Sto lat baśni polskiej, red. G. Leszczyński, Warszawa 1995. W kręgu arcydzieł literatury młodzieżowej. Interpretacje – przekłady – adaptacje, pod red. L. Ludorskiego, Lublin 1998. Waksmund R., Literatura pokoju dziecinnego, Warszawa 1986. Waksmund, Nie tylko Robinson, czyli o oświeceniowej literaturze dla dzieci i młodzieży, Warszawa 1987. Waksmund R., Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej (tematy-gatunki-konteksty), Wrocław 2000. B. Torański, Knebel. Cenzura w PRL-u, Warszawa 2016. K. Budrowska, Cenzurowanie tekstów piosenek rockowych w pierwszej połowie lat 80. XX wieku. Rekonesans badawczy, w: W kręgu kultury PRL. Muzyka. Konteksty, red. K. Bittner, D. Skotarczyk, Poznań 2016. Kamila Budrowska, Cenzura obyczajowa w Polsce w latach 1948-1958. Kilka uwag i przykładów, w: tejże, Studia i szkice o cenzurze w Polsce Ludowej w latach 40. i 50. XX wieku, Białystok 2014. A. Krauze, Gdy rozum śpi... Rysunki Andrzeja Krauzego 1970-1989, Warszawa 2010. Marta Fik, Wokół „Dziadów“, w: tejże, Marcowa kultura, Warszawa 1995. Elżbieta Dąbrowicz, „Rojsty“ 1956/2010. Kilka uwag o piętnie sprawczym cenzury, w: tejże, Cenzura na gruzach. Szkice o literackich świadectwach życia w PRL-u, Białystok 2017. Piotr Perkowski, Pół wieku z cenzurą: przypadek Tadeusza Konwickiego, „Pamiętnik Literacki“ 2006, z. 2. Przemysław Kaniecki, „Otrzebione“ powieści Tadeusza Konwickiego (o cięciach cenzorskich we „Wniebowstąpieniu“, „Zwierzoczłekoupiorze“ i „Nic albo nic“, w: Nie po myśli władzy, pod red. D. Degen i M. Żyndy, Toruń 2012. „Dzieła“ Henryka Sienkiewicza w dokumentach Głównego Urzędu Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk (1948-1954), pod red. K. Budrowskiej i K. Kościewicz, Białystok 2016. Karolina Korcz, „Mistrz i Małgorzata“ Michaiła Bułhakowa w artykułach prasowych okresu PRL a instytucje kontroli, „Slavia Occidentalis“, t. 64, 2007. Robert Looby, Censorship, Translation and English Language Fiction in People’s Poland, Leiden and Boston 2015. |
Efekty uczenia się: |
Efekty do konw. Historia literatury dziecięcej i młodzieżowej (10 godz.) A. WIEDZA 1. Student opisuje historię literatury dla dzieci i młodzieży 2. Potrafi wymienić pisarzy dla dzieci w różnych epokach historycznoliterackich oraz zna problematykę ich twórczości 3. Rozpoznaje i charakteryzuje rodzaje, gatunki oraz konwencje literackie. B. UMIEJĘTNOŚCI 5. W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi analizować, interpretować teksty literackie przeznaczone dla młodego odbiorcy 6. Potrafi dobierać wartościową literaturę dla dzieci i młodzieży z zastosowaniem takich kryteriów, jak: możliwości odbiorcze, temat, konwencja, gatunek, zainteresowania, potrzeby czytelnicze dzieci i młodzieży C. KOMPETENCJE SPOŁECZNE 1. Student jest otwarty na pogłębianie wiedzy z zakresu literatury i kultury czytelniczej dzieci i młodzieży 2. Jest otwarty na zgłębianie i upowszechnianie wiedzy na temat kultury literackiej i czytelnictwa dzieci i młodzieży |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę na podstawie obecności, przygotowania do zajęć, aktywności; dopuszczalne są 2 nieobecności, pozostałe należy zaliczać w formie ustnej lub pisemne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.