Konwersatorium "Nauczanie języka polskiego jako obcego"
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-PS2-2KON47 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium "Nauczanie języka polskiego jako obcego" |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Założenia (opisowo): | Przedmiot poświęcony zagadnieniom nauczania języka polskiego jako obcego, sytuacji języka polskiego na świecie oraz metodom nauczania języków obcych. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
1. Język polski w kraju i poza granicami Polski. Użytkownicy języka polskiego. 2. Nauczanie języka polskiego jako obcego w różnych grupach językowych (słowiańskich, indoeuropejskich, nieindoeuropejskich). Interferencje językowe. 3. Metody nauczania języków obcych. 4. Sprawności językowe, ich ćwiczenie oraz integrowanie. 5. Poziomy i certyfikacja w nauczaniu języka polskiego. 6. Podręczniki i materiały dydaktyczne do nauczania języka polskiego jako obcego. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Przedmiot monograficzny Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, językoznawstwo Przedmioty wprowadzające: gramatyka opisowa języka polskiego, kultura języka polskiego, praktyczna stylistyka. Liczba godzin dydaktycznych: 15 (konwersatorium) Metody dydaktyczne: dyskusje, wykłady, projekty, Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: uczestnictwo w zajęciach - 14 godzin, zapoznanie z literaturą - 30 godzin, przygotowanie pracy zaliczeniowej - 4 godziny, konsultacje - 1 godzina Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi udziału nauczyciela - 16 godzin (0,5 ECTS), nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 34 godziny (1,5 ECTS) |
Literatura: |
S. Dubisz, Język polski poza granicami kraju, [w:] Język polski, pod red. S. Gajdy, Opole 2001. W. Miodunka, Język polski poza Polską, [w:] Polszczyzna 2000. Orędzie o stanie języka, pod red. W. Pisarka, Kraków 1999 lub [w:] Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, red. E. Lipińska, A. Seretny, Kraków 2006, s. 281–308. Madelska, L., Polski na tle języków świata a nauczanie wymowy w glottodydaktyce, [w:] „Poradnik Językowy”, 2009, nr 6 (665), s. 38-55. T. Czernysz, Polsko-ukraińskie pułapki językowe: korzyści i trudności nauczania języka polskiego w kontekście bliskości lingwogenetycznej i typologicznej, [w:] Nauczanie języka polskiego jako obcego i kultury polskiej w nowej rzeczywistości europejskiej, red. P. Garncarek, Warszawa 2005. Turek P., Czy polski należy do najtrudniejszych języków świata? [w]: Polonistyka bez granic, red. R. Nycz, W. Miodunka, T. Kunz, t. 2, Kraków 2011, 269–279. H. Komorowska, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 2005, s. 25–35. I. Janowska, Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych: na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków 2011, s. 77–103. Seretny A., Lipińska E., ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2005, s. 137–251 lub H. Komorowska, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 2005, s. 174–209. Standardy wymagań odnoszących się do poszczególnych poziomów biegłości językowej w zakresie znajomości języka polskiego jako obcego. W. Martyniuk, A1 – elementarny poziom zaawansowania w języku polskim jako obcym, Kraków 2004. |
Efekty uczenia się: |
Student potrafi: - scharakteryzować użytkowników języka polskiego jako obcego/drugiego, - scharakteryzować metody nauczania jpjo i dopasować metodę do potrzeb osoby uczącej się, - rozpoznać poziom zaawansowania językowego ucznia, - korzystając z najnowszych podręczników, przygotować zajęcia z njpjo z uwzględnieniem w nauczaniu możliwych interferencji językowych, |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja efektów kształcenia będzie następowania w trakcie zajęć (aktywność na zajęciach, udział w dyskusji). Warunkiem zaliczenia zajęć są: aktywność na zajęciach, wykonywanie prac cząstkowych oraz uzyskanie pozytywnego wyniku z testu zaliczeniowego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.