Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konwersatorium "Nauczanie języka polskiego jako obcego"

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0400-PS2-2KON47
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Konwersatorium "Nauczanie języka polskiego jako obcego"
Jednostka: Instytut Filologii Polskiej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

monograficzne

Założenia (opisowo):

Przedmiot poświęcony zagadnieniom nauczania języka polskiego jako obcego, sytuacji języka polskiego na świecie oraz metodom nauczania języków obcych.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

1. Język polski w kraju i poza granicami Polski. Użytkownicy języka polskiego.

2. Nauczanie języka polskiego jako obcego w różnych grupach językowych (słowiańskich, indoeuropejskich, nieindoeuropejskich). Interferencje językowe.

3. Metody nauczania języków obcych.

4. Sprawności językowe, ich ćwiczenie oraz integrowanie.

5. Poziomy i certyfikacja w nauczaniu języka polskiego.

6. Podręczniki i materiały dydaktyczne do nauczania języka polskiego jako obcego.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Przedmiot monograficzny

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, językoznawstwo

Przedmioty wprowadzające: gramatyka opisowa języka polskiego, kultura języka polskiego, praktyczna stylistyka.

Liczba godzin dydaktycznych: 15 (konwersatorium)

Metody dydaktyczne: dyskusje, wykłady, projekty,

Punkty ECTS: 2

Bilans nakładu pracy studenta:

uczestnictwo w zajęciach - 14 godzin,

zapoznanie z literaturą - 30 godzin,

przygotowanie pracy zaliczeniowej - 4 godziny,

konsultacje - 1 godzina

Wskaźniki ilościowe:

nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi udziału nauczyciela - 16 godzin (0,5 ECTS),

nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 34 godziny (1,5 ECTS)

Literatura:

S. Dubisz, Język polski poza granicami kraju, [w:] Język polski, pod red. S. Gajdy, Opole 2001.

W. Miodunka, Język polski poza Polską, [w:] Polszczyzna 2000. Orędzie o stanie języka, pod red. W. Pisarka, Kraków 1999 lub [w:] Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, red. E. Lipińska, A. Seretny, Kraków 2006, s. 281–308.

Madelska, L., Polski na tle języków świata a nauczanie wymowy w glottodydaktyce, [w:] „Poradnik Językowy”, 2009, nr 6 (665), s. 38-55.

T. Czernysz, Polsko-ukraińskie pułapki językowe: korzyści i trudności nauczania języka polskiego w kontekście bliskości lingwogenetycznej i typologicznej, [w:] Nauczanie języka polskiego jako obcego i kultury polskiej w nowej rzeczywistości europejskiej, red. P. Garncarek, Warszawa 2005.

Turek P., Czy polski należy do najtrudniejszych języków świata? [w]: Polonistyka bez granic, red. R. Nycz, W. Miodunka, T. Kunz, t. 2, Kraków 2011, 269–279.

H. Komorowska, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 2005, s. 25–35.

I. Janowska, Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych: na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków 2011, s. 77–103.

Seretny A., Lipińska E., ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2005, s. 137–251 lub H. Komorowska, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 2005, s. 174–209.

Standardy wymagań odnoszących się do poszczególnych poziomów biegłości językowej w zakresie znajomości języka polskiego jako obcego.

W. Martyniuk, A1 – elementarny poziom zaawansowania w języku polskim jako obcym, Kraków 2004.

Efekty uczenia się:

Student potrafi:

- scharakteryzować użytkowników języka polskiego jako obcego/drugiego,

- scharakteryzować metody nauczania jpjo i dopasować metodę do potrzeb osoby uczącej się,

- rozpoznać poziom zaawansowania językowego ucznia,

- korzystając z najnowszych podręczników, przygotować zajęcia z njpjo z uwzględnieniem w nauczaniu możliwych interferencji językowych,

Metody i kryteria oceniania:

Weryfikacja efektów kształcenia będzie następowania w trakcie zajęć (aktywność na zajęciach, udział w dyskusji).

Warunkiem zaliczenia zajęć są: aktywność na zajęciach, wykonywanie prac cząstkowych oraz uzyskanie pozytywnego wyniku z testu zaliczeniowego.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)