Konwersatorium "Celebrytyzm"
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-PS2-2KON50 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium "Celebrytyzm" |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Założenia (opisowo): | Podstawowa znajomość realiów medialnych ponowoczesnego świata.Celem zajęć jest zapoznanie ze współczesnymi zagrożeniami, strategiami charakterystycznymi dla dziennikarstwa uprawianego w warunkach dominacji cyberprzestrzeni. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Figura celebryty w ponowoczesności / późnej nowoczesności; strategie kreacyjne; świat wartości / antywartości w środowisku celebryckim. |
Pełny opis: |
1. Cyberkultura, inforozrywka, tabloidyzacja – wprowadzenie 2. Celebryci i plotka – definicje i charakter 3. Definiowanie zjawisk: prasa plotkarska, prasa bulwarowa, tabloid, magazyn 4. Celebryci w polityce, celebryci w otoczeniu polityków 5. Celebrytyzacja w reklamie politycznej 6. Dziennikarze w roli celebrytów 7. Język współczesnych dziennikarzy. Mowa nienawiści 8. Prasa drukowana: dzienniki, tygodniki, dwutygodniki, miesięczniki - poświęcona celebrytom: definiowanie, specyfika, liderzy na rynku polskim i zagranicznym 9. Celebrytyzm a portale internetowe, programy telewizyjne – rynek polski i zagraniczny 10. Fotografia i jej rola w kształtowaniu wizerunku celebrytów w mediach 11. Aspekty prawne związane z kształtowaniem wizerunku celebrytów w mediach. Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Przedmiot monograficzny Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo Liczba godzin dydaktycznych: 15 (konwersatorium) Metody dydaktyczne: dyskusje, wykłady, projekty, Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: uczestnictwo w zajęciach - 14 godzin, zapoznanie z literaturą - 30 godzin, przygotowanie pracy zaliczeniowej - 4 godziny, konsultacje - 1 godzina Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi udziału nauczyciela - 16 godzin (0,5 ECTS), nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 34 godziny (1,5 ECTS) |
Literatura: |
Annusewicz O., Celebrytyzacja polityczna, „Studia Politologiczne” 2011, vol. 20. Godzic W., Znani z tego, że są znani. Celebryci w kulturze tabloidów, Warszawa 2007. Jakubowski W., Edukacja w świecie kultury popularnej, Kraków 2011. Karwat M., O karykaturze polityki, Warszawa 2012. Korwin-Piotrowska K., Niczewski R., Potrzebowski J.,Celebryci w ataku. Celebrity Effect jako skuteczne narzędzie komunikacji marketingowej, Warszawa 2010. Maguś J., Celebryci w roli życiowych przewodników, [w:]Transformacja polskiego systemu medialnego, red. M. Sokołowski, Toruń 2011. Molęda-Zdziech M., Czas celebrytów. Mediatyzacja życia publicznego, Warszawa 2013. 1. Olczyk T., Politrozrywka i pop perswazja. Reklama telewizyjna w polskich kampaniach wyborczych XXI wieku, Warszawa 2009. 2. Rekonfiguracje modernizmu. Nowoczesność i kultura popularna, red. T. Majewski, Warszawa 2009. 3. Walczak W., Pop-kult(ura) a Internet: Dlaczego Elvis to jeszcze Bóg, a Doda to już tylko celebrytka?, „Kultura Popularna” 2008, nr 3. |
Efekty uczenia się: |
Student potrafi: WIEDZA student poznaje założenia różnych koncepcji dotyczących kultury współczesnej. Definiuje pojęcia związane z kulturą popularną, społeczeństwem konsumpcyjnym, globalizacją. Wie, jakie cechy powinien posiadać środek przekazu zajmujący się tą tematyką; zna najważniejsze instytucje medialne, których głównym obszarem zainteresowania są celebryci (zarówno krajowe jak i zagraniczne); rozumie zasady, według których instytucje te funkcjonują; wie, do kogo tego typu media są kierowane; zna specyficzne środki wyrazu, za pomocą których przekazywane są treści dotyczące cele brytów; wie, kto to jest celebryta i potrafi wymienić kilka nazwisk; zna kulturowe pochodzenie zjawiska celebryta UMIEJETNOŚCI student analizuje teksty kultury oraz śledzi cechy charakterystyczne dla kultury współczesnej. Porządkuje spojrzenia teoretyczne na kulturę współczesną. Rozróżnia podstawowe instytucje medialne zajmujące się celebrytami w Polsce jak i na świecie; rozumie motywacje oraz rozpoznaje metody stosowane przez celebrytów w celu kształtowania swojego wizerunku w mediach; umie wyróżnić podstawowe sposoby kształtowania wizerunku celebryty w mediach; umie wymienić cechy celebryty i odróżnić celebrytę od gwiazdy KOMPETENCJE SPOŁECZNE student jest świadomy potrzeby ciągłego poszerzania wiedzy o kulturze współczesnej; jest otwarty na nowe koncepcje teoretyczne dotyczące przemian kulturowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja efektów kształcenia będzie następowania w trakcie zajęć (aktywność na zajęciach, udział w dyskusji). Warunkiem zaliczenia zajęć są: aktywność na zajęciach, wykonywanie prac cząstkowych w związku z pandemią i nauczaniem zdalnym, zaliczenie zmieniono na formę pracy pisemnej (prezentacja, referat, praca pisemna, mapy myśli itp. w wyborze studenta) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.