Literatura polska XX i XXI w.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-PS2-2LWST |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Literatura polska XX i XXI w. |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia mają dostarczyć rozszerzoną wiedzę historycznoliteracką na temat polskiej literatury XX i XXI wieku. Studenckie umiejętności oraz kompetencje wyniesione z zajęć powinny doskonalić zdobyte dotąd możliwości analizowania i interpretowaniu tekstów oraz zjawisk literackich, które uwzględniają historycznoliteracki punkt odniesienia. |
Skrócony opis: |
Wprowadzeniem do zajęć jest realizowany zarówno na wykładzie, jak i na ćwiczeniach przegląd historycznoliterackiego stanu badań. Jego treść to korzystające z wiedzy studentów o literaturze polskiej Dwudziestolecia międzywojennego oraz o przełomach historycznoliterackich (1944-1948, 1956, 1975, 1989) omówienie najważniejszych tendencji w polskiej prozie, poezji i dramaturgii po 1989 roku; omówienie nastawione na relację literatura — rzeczywistość, spełnianą pod postacią ponadrodzajowej epopei nie tylko w prozie (Myśliwski), w dramacie (Mrożek) i poezji (Herbert, Miłosz) uznanych mistrzów, ale także w literaturze twórców młodszych, nie tylko „postmodernistycznych” generacji. Punktem odniesienia dla relacji literatura — rzeczywistość, omawianej w związku z poezją, prozą i dramatem po roku 1944, a zwłaszcza 1989, będzie trzydziestolecie 1914-1944 i jego literackie problemy z byciem wobec Polski wolnej, walczącej i okupowanej. |
Pełny opis: |
- profil ogólnoakademicki - stacjonarne - obowiązkowy - nauki humanistyczne/literaturoznawstwo - rok 2., stopień 2, sem. 4. - wymagania wstępne: wykłady, ćwiczenia oraz konwersatoria z historii literatury polskiej - 15 godzin wykładu - wykład - 9 punktów ECTS - udział w wykładach i ćwiczeniach: 45 h, przygotowanie do zajęć: 30 h, napisanie pracy zaliczeniowej: 5 h, przygotowanie do egzaminu, w tym konsultacje: 150h - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 75 h (3 punkty ECTS), nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 40 h (1,5 punktu ECTS) |
Literatura: |
Literatura polska 1918-1975, t. 1-3, Warszawa 1975-1996. A. Nasiłowska, Trzydziestolecie. 1914-1944, Warszawa 1995. J. Święch, Literatura polska w latach II wojny światowej, wyd. 6, Warszawa 2002. A. Nasiłowska, Literatura okresu przejściowego. 1975-1996. Warszawa 2006. M. Dąbrowski, Literatura polska 1945-1995, Warszawa 1997. S. Stabro, Literatura polska 1944-2000 w zarysie, Kraków 2002. M. Stala, Druga strona. Notatki o poezji współczesnej, Kraków 1997. J. Jarzębski, Apetyt na Przemianę, Kraków 1997. P. Czapliński, Ślady przełomu. O prozie polskiej 1976-1996, Kraków 1998. P. Czapliński, P. Śliwiński, Literatura polska 1976-1998. Przewodnik po prozie i poezji, Kraków 1999. P. Czapliński, M. Leciński, E. Szybowicz, B. Warkocki, Kalendarium życia literackiego 1976-2000, Kraków 2003. A. Bikont, J. Szczęsna, Lawina i kamienie. Pisarze wobec komunizmu. Warszawa 2006. Polska proza i poezja po 1989 roku wobec tradycji. Pod red. A. Główczewskiego i M. Wróblewskiego, Toruń 2007. Dwadzieścia lat literatury polskiej 1989-2009. Idee, ideologie, metodologie. Pod red. A. Galant, I. Iwasiów, Szczecin 2009. S. Burkot, Literatura polska 1939-2009, Warszawa 2010. Nowe dwudziestolecie (1989-2009). Rozpoznania, hierarchie, perspektywy. Pod red. H. Gosk, Warszawa 2010. Inna literatura? Dwudziestolecie 1989-2009. T. 1-2. Pod red. Z. Andresa, J. Pasterskiego, Rzeszów 2010. |
Efekty uczenia się: |
Student ma wiedzę o procesie historycznoliterackim literatury polskiej XX i XXI wieku, wymagającą kompetencji w zakresie rozpoznawania, definiowania, kategoryzowania humanistyki niezbędnej do historycznoliterackich uporządkowań. W ramach tej wiedzy definiuje pojęcia z zakresu analizy antropologicznej, genologicznej, historycznoliterackiej, językoznawczej na poziomie rozszerzonym; charakteryzuje aspekty dyskursu (funkcjonalne, kompozycyjne, stylowe) w komunikatach użytkowych, naukowych oraz artystycznych; zna kryteria kategoryzacji i chronologicznych podziałów przyjętych w naukach humanistycznych; charakteryzuje w sposób pogłębiony proces historycznoliteracki, w odniesieniu do kontekstów społecznych i historycznych; FP2_W02, WO3, W04, W07, W08. Student pogłębia umiejętność charakteryzowania i omawiania generacji twórców, grup literackich, prądów filozoficznych i zjawisk kulturowych decydujących o tożsamości literatury polskiej XX i XXI wieku. Student doskonali nabytą podczas poprzednich lat studiowania umiejętność analizy i interpretacji dzieł literackich, stosując ją wobec pomijanych dotąd na zajęciach tekstów literatury polskiej XX i XXI wieku . Umiejętności te potwierdza, formułując krytyczne sądy na podstawie samodzielnie zebranych i zanalizowanych źródeł informacji; analizując i kontekstowo interpretując teksty artystyczne, z uwzględnieniem aspektów: kulturowego, pragmatycznego, poznawczego, aksjologicznego, kompozycyjnego i stylistycznego; uzyskując ze wszystkich istotnych źródeł i wykorzystując w indywidualnej pracy analityczno-interpretacyjnej informacje dotyczące literatury polskiej XX i XXI wieku; przeprowadzając krytyczną analizę i interpretację komunikatów i tekstów kultury przy zastosowaniu oryginalnego podejścia, z uwzględnieniem nowych osiągnięć humanistyki, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym; formułując syntetyczną wypowiedź pisemną lub ustną z wykorzystaniem własnych poglądów, merytorycznego argumentowania, specjalistycznej terminologii oraz poglądów innych autorów; przygotowując się do dyskusji, sporządzając listę kwestii spornych w tradycji naukowej oraz dyskutując przy użyciu specjalistycznej terminologii. FP2_UO1, U02, U03, UO5, U06, U07. Systematycznie uczestniczy w życiu kulturalnym, interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi, nowatorskimi formami wyrazu artystycznego, dostrzega powiązania rzeczywistości społeczno-politycznej z literaturą polską XX i XXI wieku. FP_K05. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia jest nieweryfikowana obecność na wykładzie. Efekty kształcenia weryfikuje egzamin. Dopuszczenie do niego wymaga zaliczenia ćwiczeń z hlp. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.