Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Literatura polska XX i XXI w.

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0400-PS2-2LWST
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Literatura polska XX i XXI w.
Jednostka: Instytut Filologii Polskiej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Zajęcia mają dostarczyć rozszerzoną wiedzę historycznoliteracką na temat polskiej literatury XX i XXI wieku. Studenckie umiejętności oraz kompetencje wyniesione z zajęć powinny doskonalić zdobyte dotąd możliwości analizowania i interpretowaniu tekstów oraz zjawisk literackich, które uwzględniają historycznoliteracki punkt odniesienia.

Skrócony opis:

Wprowadzeniem do zajęć jest realizowany zarówno na wykładzie, jak i na ćwiczeniach przegląd historycznoliterackiego stanu badań. Jego treść to korzystające z wiedzy studentów o literaturze polskiej Dwudziestolecia międzywojennego oraz o przełomach historycznoliterackich (1944-1948, 1956, 1975, 1989) omówienie najważniejszych tendencji w polskiej prozie, poezji i dramaturgii po 1989 roku; omówienie nastawione na relację literatura — rzeczywistość, spełnianą pod postacią ponadrodzajowej epopei nie tylko w prozie (Myśliwski), w dramacie (Mrożek) i poezji (Herbert, Miłosz) uznanych mistrzów, ale także w literaturze twórców młodszych, nie tylko „postmodernistycznych” generacji. Punktem odniesienia dla relacji literatura — rzeczywistość, omawianej w związku z poezją, prozą i dramatem po roku 1944, a zwłaszcza 1989, będzie trzydziestolecie 1914-1944 i jego literackie problemy z byciem wobec Polski wolnej, walczącej i okupowanej.

Pełny opis:

- profil ogólnoakademicki

- stacjonarne

- obowiązkowy

- nauki humanistyczne/literaturoznawstwo

- rok 2., stopień 2, sem. 4.

- wymagania wstępne: wykłady, ćwiczenia oraz konwersatoria z historii literatury polskiej

- 15 godzin wykładu

- wykład

- 9 punktów ECTS

- udział w wykładach i ćwiczeniach: 45 h, przygotowanie do zajęć: 30 h, napisanie pracy zaliczeniowej: 5 h, przygotowanie do egzaminu, w tym konsultacje: 150h

- nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 75 h (3 punkty ECTS),

nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 40 h (1,5 punktu ECTS)

Literatura:

Literatura polska 1918-1975, t. 1-3, Warszawa 1975-1996.

A. Nasiłowska, Trzydziestolecie. 1914-1944, Warszawa 1995.

J. Święch, Literatura polska w latach II wojny światowej, wyd. 6, Warszawa 2002.

A. Nasiłowska, Literatura okresu przejściowego. 1975-1996. Warszawa 2006.

M. Dąbrowski, Literatura polska 1945-1995, Warszawa 1997.

S. Stabro, Literatura polska 1944-2000 w zarysie, Kraków 2002.

M. Stala, Druga strona. Notatki o poezji współczesnej, Kraków 1997.

J. Jarzębski, Apetyt na Przemianę, Kraków 1997.

P. Czapliński, Ślady przełomu. O prozie polskiej 1976-1996, Kraków 1998.

P. Czapliński, P. Śliwiński, Literatura polska 1976-1998. Przewodnik po prozie i poezji, Kraków 1999.

P. Czapliński, M. Leciński, E. Szybowicz, B. Warkocki, Kalendarium życia literackiego 1976-2000, Kraków 2003.

A. Bikont, J. Szczęsna, Lawina i kamienie. Pisarze wobec komunizmu. Warszawa 2006.

Polska proza i poezja po 1989 roku wobec tradycji. Pod red. A. Główczewskiego i M. Wróblewskiego, Toruń 2007.

Dwadzieścia lat literatury polskiej 1989-2009. Idee, ideologie, metodologie. Pod red. A. Galant, I. Iwasiów, Szczecin 2009.

S. Burkot, Literatura polska 1939-2009, Warszawa 2010.

Nowe dwudziestolecie (1989-2009). Rozpoznania, hierarchie, perspektywy. Pod red. H. Gosk, Warszawa 2010.

Inna literatura? Dwudziestolecie 1989-2009. T. 1-2. Pod red. Z. Andresa, J. Pasterskiego, Rzeszów 2010.

Efekty uczenia się:

Student ma wiedzę o procesie historycznoliterackim literatury polskiej XX i XXI wieku, wymagającą kompetencji w zakresie rozpoznawania, definiowania, kategoryzowania humanistyki niezbędnej do historycznoliterackich uporządkowań.

W ramach tej wiedzy definiuje pojęcia z zakresu analizy antropologicznej, genologicznej, historycznoliterackiej, językoznawczej na poziomie rozszerzonym;

charakteryzuje aspekty dyskursu (funkcjonalne, kompozycyjne, stylowe) w komunikatach użytkowych, naukowych oraz artystycznych;

zna kryteria kategoryzacji i chronologicznych podziałów przyjętych w naukach humanistycznych;

charakteryzuje w sposób pogłębiony proces historycznoliteracki, w odniesieniu do kontekstów społecznych i historycznych;

FP2_W02, WO3, W04, W07, W08.

Student pogłębia umiejętność charakteryzowania i omawiania generacji twórców, grup literackich, prądów filozoficznych i zjawisk kulturowych decydujących o tożsamości literatury polskiej XX i XXI wieku.

Student doskonali nabytą podczas poprzednich lat studiowania umiejętność analizy i interpretacji dzieł literackich, stosując ją wobec pomijanych dotąd na zajęciach tekstów literatury polskiej XX i XXI wieku .

Umiejętności te potwierdza, formułując krytyczne sądy na podstawie samodzielnie zebranych i zanalizowanych źródeł informacji;

analizując i kontekstowo interpretując teksty artystyczne, z uwzględnieniem aspektów: kulturowego, pragmatycznego, poznawczego, aksjologicznego, kompozycyjnego i stylistycznego;

uzyskując ze wszystkich istotnych źródeł i wykorzystując w indywidualnej pracy analityczno-interpretacyjnej informacje dotyczące literatury polskiej XX i XXI wieku; przeprowadzając krytyczną analizę i interpretację komunikatów i tekstów kultury przy zastosowaniu oryginalnego podejścia, z uwzględnieniem nowych osiągnięć humanistyki, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym;

formułując syntetyczną wypowiedź pisemną lub ustną z wykorzystaniem własnych poglądów, merytorycznego argumentowania, specjalistycznej terminologii oraz poglądów innych autorów;

przygotowując się do dyskusji, sporządzając listę kwestii spornych w tradycji naukowej oraz dyskutując przy użyciu specjalistycznej terminologii.

FP2_UO1, U02, U03, UO5, U06, U07.

Systematycznie uczestniczy w życiu kulturalnym, interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi, nowatorskimi formami wyrazu artystycznego, dostrzega powiązania rzeczywistości społeczno-politycznej z literaturą polską XX i XXI wieku.

FP_K05.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia jest nieweryfikowana obecność na wykładzie. Efekty kształcenia weryfikuje egzamin. Dopuszczenie do niego wymaga zaliczenia ćwiczeń z hlp.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)