Seminarium magisterskie etap 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-PS2-2SEMG3 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie etap 2 |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Podstawowym celem zajęć jest przygotowanie studenta do napisania samodzielnej pracy magisterskieji zrealizowanie jej. W związku tym student poznaje założenia metodologiczne niezbędne do napisania pracy, opanowuje technikę pisania pracy naukowej,gromadzi literaturę, tworzy konspekt pracy, a następnie pisze pracę. |
Skrócony opis: |
Student poznaje założenia metodologiczne niezbędne do napisania pracy, opanowuje technikę pisania pracy naukowej,gromadzi literaturę, tworzy konspekt pracy, a następnie pisze pracę. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Przedmiot obowiązkowy; Moduł 30 - seminarium magisterskie Dziedzina i dyscyplina nauki: Dziedzina nauk humanistycznych, literaturoznawstwo. Rok studiów/semestr: I rok filologia polska II st., semestr zimowy i letni Wymagania wstępne: znajomość zasad cytowania i parafrazy cudzych tekstów, opracowania bibliografii, przypisów, a także podstawowych reguł kompozycji i stylu rozprawy naukowej, minimalne doświadczenie w zakresie komputerowej redakcji tekstu. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin; ćwiczenia Wymagania wstępne: znajomość zasad cytowania i parafrazy cudzych tekstów, opracowania bibliografii, przypisów, a także podstawowych reguł kompozycji i stylu rozprawy naukowej, minimalne doświadczenie w zakresie komputerowej redakcji tekstu. Metody dydaktyczne: praca indywidualna Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: udział w ćwiczeniach – 30h, przygotowanie do zajęć – 5 h, udział w konsultacjach – 5 h, przygotowanie pracy licencjackiej – 20 h; razem – 60 h Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta: a)związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 30 h (1 pkt ECTS), b) o charakterze praktycznym - 30 h (1pkt ECTS). |
Literatura: |
1. Borkowska G., Pozytywiści i inni, Warszawa 1996; 2. Tomkowski J., Mój pozytywizm. Warszawa, 1993; 3. Przełom antypozytywistyczny w polskiej świadomości kulturowej końca XIX, red. Maciejewski J. i Bujnicki T., Wrocław 1986 (wybór); 4. „Lalka" i inne. Studia w stulecie powieści realistycznej, red. Bachórz J. i Głowiński M., Warszawa 1992; 5. Kulczycka-Saloni I, Knysz-Rudzka D., Paczoska E., Naturalizm i naturaliści w Polsce. Doświadczenia, poszukiwania, kreacje, Warszawa 1992; 6. Prokop J., Uniwersum polskie, Kraków 1993 (tu: Uniwersum polskie; Rodzina pod. zaborami; Święte rany polskiego narodu); 7. M. Gloger, Pozytywizm: między nowoczesnością a modernizmem, „Pamiętnik Literacki” 2007, z. 1. 8. Dynamika wewnętrzna światopoglądu Młodej Polski, w: Porównania. Studia o kulturze modernizmu, red. R.Zimand, Warszawa 1993; 9. Wyka. K, Młoda Polska /t. 1 Modernizm polski, t.2 Szkice z problematyki epoki), Kraków 3.977 ; 10. Tomkowski J., Młoda Polska, Warszawa 2001. 11. Ihnatowicz E. , Literatura II połowy XIX wieku, Warszawa 2000. 12. Nycz R., Język modernizmu. Prolegomena historycznoliterackie, Warszawa 1997. 13. E. Paczoska, Prawdziwy koniec XIX wieku, Warszawa 2010. Podręczniki i opracowania : H. Markiewicz, Pozytywizm, Warszawa 1978; E. Ihnatowicz, Literatura polska drugiej połowy XIX wieku (1864-1914), Warszawa 2000. G. Borkowska , Pozytywiści i inni, Warszawa 1999. Bibliografia literatury polskiej „Nowy Korbut”, t. 13-17 oraz współczesna jej kontynuacja: Dawni pisarze polscy. Obraz literatury polskiej XIX wieku, seria IV ( do przejrzenia); Słownik literatury polskiej XIX wieku, pod red. J. Bachórza i A.Kowalczykowej, Warszawa 1991. Historia literatury polskiej w 10 tomach, pod red. A. Skoczek, t. VI Pozytywizm; W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. 3: Filozofia XIX wieku i współczesna, Warszawa 2005 (tu: Comte, J. St. Mill, Spencer, Taine, Renan) Z. Szweykowski, Trylogia Henryka Sienkiewicza. Szkice, Poznań 1961; Z. Szweykowski, Twórczość Bolesława Prusa, Warszawa 1972; G. Matuszek, Naturalistyczne dramaty, Kraków 2001; Problematyka religijna w literaturze pozytywizmu i Młodej Polski, pod red. S. Fity, Lublin 1993. Młoda Polska Podręczniki i opracowania: M. Podraza –Kwiatkowska, Literatura Młodej Polski, Warszawa 1992 ; A. Hutnikiewicz, Młoda Polska, Warszawa 1994; J. Tomkowski, Młoda Polska, Warszawa 2001; W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. 3: Filozofia XIX wieku i współczesna, Warszawa 2005 (tu: Max Stirner, Thomas Carlyle, Wilhelm Dilthey, Ralph Waldo Emerson, Friedrich Nietzsche, Henri Bergson ) Historia literatury polskiej w 10 tomach, pod red. A. Skoczek, t. VII Młoda Polska ; Bibliografia literatury polskiej „Nowy Korbut” i jej współczesne kontynuacje, zob. wyżej K. Wyka, Modernizm polski, Kraków 1968 lub Młoda Polska, t. I, Kraków 1977; M. Głowiński, Powieść młodopolska, Wrocław 1969 (II Kraków 1997); T. Walas, Ku otchłani. Dekadentyzm w literaturze polskiej (1890-1905), Kraków 1986; M. Stala, Pejzaż człowieka. Młodopolskie myśli i wyobrażenia o duszy, duchu i ciele, Kraków 1994; W. Gutowski, Nagie dusze i maski. O młodopolskich mitach miłości, Kraków 1992 (II 1997); M. Popiel, Oblicza wzniosłości. Estetyka powieści młodopolskiej, Kraków 1999; A. Czabanowska-Wróbel, Dziecko. Symbol i zagadnienie antropologiczne w literaturze Młodej Polski, Kraków 2003. A. Czabanowska-Wróbel, Baśń w literaturze Młodej Polski, Kraków 1996. |
Efekty uczenia się: |
ma podstawową wiedzę z zakresu literaturoznawstwa (FP1_W03); ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju nauk filologicznych i najważniejszych nowych osiągnięciach w obszarze nauk filologicznych (FP1_W14); umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności badawcze z wykorzystaniem słowników, leksykonów oraz innych tradycyjnych i multimedialnych źródeł informacji (FP1_ U08); posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych badaczy oraz formułowania wniosków (FP1_ U16); potrafi przeprowadzić kwerendę biblioteczną, wykorzystywać bazy danych i posługiwać się Internetem, sporządzić bibliografię i przypisy ze stosowną dbałością o prawa autorskie, formatować dokumenty, korzystając z edytora tekstów, przygotować prezentację (FP1_U17);rozumie kwestię odpowiedzialności za rzetelne przekazywanie wiedzy i związaną z tym problematykę etyczną oraz rozumie wagę poszanowania własności intelektualnej (FP1_K09). |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę. Dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze. Zaliczenie nieobecności przekraczających dopuszczalny limit w formie ustnej na konsultacjach. Formy pomiaru/oceny pracy studenta: • konspekt pracy dyplomowej; • referowanie kolejnych fragmentów pracy dyplomowej; • złożenie pracy dyplomowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.