Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium magisterskie etap 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0400-PS2-2SEMG5
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Seminarium magisterskie etap 2
Jednostka: Instytut Filologii Polskiej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
seminaria magisterskie

Założenia (opisowo):

Student, przystępując do II etapu seminarium powinien wykazywać się wiedzą, umiejętnościami i kompetencjami następującymi. – Zadowalająca orientacja w dziedzinach wiedzy historycznoliterackiej i poetyki dzieła, historii dziejów i kultury, zwłaszcza I poł. XX w. Umiejętność pisemnej interpretacji dzieła literackiego z zastosowaniem kategorii badawczych i wymienionych kontekstów. Docenienie dorobku kultury i literatury, będącej przedmiotem seminarium. Wybrany i sformułowany temat, opracowany konspekt, zebrana podstawowa bibliografia, napisany wstępny rozdział pracy.

Skrócony opis:

Ramowy temat: Dwudziestolecie literackie – pisarki, pisarze w perspektywie przemian nowoczesnej kultury. Po zakończeniu Wielkiej Wojny dokonuje się modernizacja kultury i literatury.Uległy przyśpieszeniu procesy cywilizacyjne, jak industrializacja, urbanizacja, demokratyzacja. Modernizacji warunków życia społeczeństw towarzyszyły gwałtowne przemiany kultury i literatury: ukształtowanie masowego odbiorcy, demokratyzacja obyczaju, instytucjonalizacja życia literackiego i profesjonalizacja zawodu literata. Pisarze polscy podjęli powszechne wyzwanie nowoczesności.Wybrane tematy prac opracowywane są w powyższej perspektywie zjawisk kulturowych. Zadaniem przyjętym na seminarium jest napisanie pracy dyplomowej przez magistrantów

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne, drugiego stopnia

Rodzaj przedmiotu: Moduł 20 seminarium magisterskie - etap II obowiązkowy

Dziedzina/dyscyplina nauki – nauki humanistyczne, literaturoznawstwo

Rok studiów/semestr: drugi rok studiów drugiego stopnia, semestr zimowy, letni

Wymagania wstępne: Student, przystępując do II etapu seminarium powinien wykazywać się wiedzą, umiejętnościami i kompetencjami następującymi. – Zadowalająca orientacja w dziedzinach wiedzy historycznoliterackiej i poetyki dzieła, historii dziejów i kultury, zwłaszcza I poł. XX w. Umiejętność pisemnej interpretacji dzieła literackiego z zastosowaniem kategorii badawczych i wymienionych kontekstów. Docenienie dorobku kultury i literatury, będącej przedmiotem seminarium. Wybrany i sformułowany temat, opracowany konspekt, zebrana podstawowa bibliografia, napisany wstępny rozdział pracy.

Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 60 h Metody dydaktyczne: seminarium - II etap: dyskusje i prezentacje problemów badawczych, metodologicznych, formalno - warsztatowych na seminarium,praca samodzielna studenta, konsultacje i sprawdzanie kolejnych rozdziałów pracy.

Punkty ECTS: 19

Bilans nakładu pracy studenta: udział w seminarium - 60 h; konsultacje z promotorem i sprawdzanie kolejnych części pracy - 150 h; opracowanie materiałów do pracy magisterskiej - 90 h; pisanie pracy magisterskiej - 240 h

Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego 210 - 8 ECTS; o charakterze praktycznym - 90 h - 3 ECTS;z zajęciami nie wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 330 h - 11 ECTS

Efekty uczenia się:

Wiedza:

1. Student charakteryzuje w sposób pogłębiony proces historycznoliteracki, przypadający na pierwszą połowę XX w., szczególnie okres międzywojenny, a też dysponuje odpowiednią metodologią badań (FP2_W01)

2. Definiuje i opisuje strukturę komunikatów (tekstów) naukowych i artystycznych z badanego okresu (FP2__08)

3. Zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania komunikatów i tekstów z badanego okresu historycznoliterackiego i i historii literatury tego okresu (FP2_W11)

Umiejętności:

4. Formułuje krytyczne sądy na podstawie samodzielnie zebranych i zanalizowanych źródeł informacji dotyczących wybranych problemów z dziedziny historii literatury międzywojennej (FP2_U01).

5. Analizuje i kontekstowo interpretuje tekst artystyczny z uwzględnieniem aspektów: kulturowego, pragmatycznego, aksjologicznego, kompozycyjnego i stylistycznego (FP2_U02)

6. Potrafi uzyskać z wszystkich istotnych źródeł i wykorzystać w indywidualnej pracy analityczno-interpretacyjnej informacje dotyczące literatury okresu międzywojennego (FP2_U03)

7. Posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin do zrealizowania tematu pracy magisterskiej (FP2_U04)

8. Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację tekstów kultury dwudziestowiecznych, stosując oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia historii literatury i innych dyscyplin, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym (FP2_U05)

9. Potrafi sformułować syntetyczną wypowiedź pisemną i ustną z wykorzystaniem własnych poglądów, merytorycznego argumentowania, specjalistycznej terminologii oraz poglądów innych autorów (FP2_U06)

10. Potrafi przygotować się do dyskusji, sporządzić listę kwestii spornych w tradycji naukowej oraz dyskutować używając specjalistycznej terminologii (FP2_U07)

11. Posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o tekstach literackich i opracowaniach naukowych na podstawie wiedzy naukowej i doświadczenia oraz umiejętność prezentacji opracowań krytycznych w formie pisemnej (FP2_U08)

Kompetencje społeczne:

12. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem realizowanego zadania, dostrzega konieczność postępowania zgodnie z zasadami etyki i obowiązującymi normami (FP2_K03).

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia seminarium jest aktywność na zajęciach i przyjęcie przez promotora całości pracy.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)