Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne edytorstwo - problemy i wyzwania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0400-PS2-2WEP
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Współczesne edytorstwo - problemy i wyzwania
Jednostka: Instytut Filologii Polskiej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

specjalnościowe

Założenia (opisowo):

Oczekiwanym efektem kształcenia jest przybliżenie studentom problematyki współczesnego edytorstwa, rozumianego jako ściśle celowy proces badawczy podporządkowany wydaniu tekstu. Przybliżone zostaną najnowsze metodologie edytorskie: krytyka genetyczna, nowa filologia, edytorstwo cyfrowe, a także najcelniejsze przykłady ich praktycznego zastosowania. Przedmiotem namysłu będzie edytorstwo naukowe polskich tekstów literatury pięknej.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot "Współczesne edytorstwo - problemy i wyzwania" ma przybliżyć najnowsze koncepcje badawcze oraz współczesną praktykę naukowego edytorstwa.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: studia stacjonarne

Przedmiot specjalizacyjny

Rodzaj przedmiotu: – przedmiot kształcenia specjalizacyjnego

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne i społeczne – filologia polska

Rok studiów: II rok II stopnia, I i II semestr, 15 godzin wykładu

Wymagania wstępne: znajomość historii literatury polskiej na poziomie studiów I stopnia

Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 15

Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu: udział w wykładzie, przygotowanie opisu edycji różnego typu; egzamin pisemny

Metody praktyczne: pokaz, projekt

Zaliczenie na ocenę

Punkty ECTS - 2

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładzie – 15 godzin

- konsultacje – 5 godzin

- przygotowanie do zajęć – 15 godzin

- praca własna, przygotowanie do egzaminu pisemnego – 15 godzin

Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 15 godzin, - 0,5 p.

- niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 35 godzin – 1,5 p.

Literatura:

Literatura podstawowa:

K. Górski, Sztuka edytorska. Zarys teorii, Warszawa, 1956

K. Górski, Co należy rozumieć przez wolę autora przy sporządzaniu poprawnej edycji tekstu, Warszawa, 1958

M. Drabczyński, T. Galewski, F. Trzaska, Od rękopisu do książki, Warszawa, 1958

L. Pszczołowska, Utwór wierszowany na warsztacie wydawcy, w: „Pamiętnik Literacki”, 1961,z. 3

Zasady typowego opracowania edytorskiego, opr. zespół pod kier. L. Marszałka, Warszawa, 1962

Tekstologia w krajach słowiańskich, red. K. Górski, Wrocław, 1963

Zasady typowego opracowania edytorskiego naukowych wydawnictw ciągłych, przew.

zespołu. Z. Raube, Warszawa, 1964

D. Lichaćev, Wola autora i dociekliwość badacza, tł. M. R. Mayenowa, Wrocław, 1964

Z. Goliński, Edytorstwo – tekstologia. Przekroje, Wrocław, 1969

Problemy edytorstwa. Materiały seminarium zorganizowanego przez PWN, red. H. Bonecki, Warszawa, 1971

L. Marszałek, Edytorstwo publikacji naukowych. Zarys problematyki, Warszawa, 1974

K. Górski, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa, 1975

J. Tazbir, Edytorskie potknięcia, Gdańsk, 1977

J. Trzynadlowski, Edytorstwo. Tekst, język, opracowanie, Warszawa, 1978

J. Starnawski, Praca wydawcy naukowego, Kraków, 1979

J. Trzynadlowski, Autor, dzieło, wydawca, Wrocław, 1988

P. Kądziela, Projekt edycji „Pism” Kazimierza Wierzyńskiego, w: „Przegląd Humanistyczny” 1989, nr 3, s. 159-169.

Z. Mitosek, O dzieła do rękopisu. O francuskiej krytyce genetycznej, w: Pamiętnik Literacki, 1990, z. 4

Z. Mitosek, Morał i historia (transformacje sensu w genezie „Bram raju” Jerzego Andrzejewskiego), w: „Twórczość 1993, nr 12, s. 85-93.

The literary text in the digital age, ed. By R. J. Finneran, Ann Arbor, 1996

M. Fik, Cenzor jako współautor, W: Literatura i władza, red. wł. wstępne E. Sarnowska – Temeriusz, Warszawa 1996, s. 131-147.

Słownik wydawcy, opr. B. Kalisz, Warszawa,1997

J. Smulski, Trzy redakcje „Władzy” Tadeusza Konwickiego, w: „Pamiętnik Literacki” 1997, z. 4.

T. Drewnowski, Cenzura w PRL a współczesne edytorstwo, W: Autor, tekst, cenzura. Prace na Kongres Slawistów w Krakowie, red. J. Pelc, M. Prejs, Warszawa 1998, s. 13-23.

D. C. Greetham, Theories of the Text, Oxford, New York, 1999

K. Budrowska, Tekst kanoniczny”, „intencja twórcza” i inne kłopoty. Z zagadnień terminologicznych tekstologii i edytorstwa naukowego, w: „Pamiętnik Literacki”, 2006, z. 3, s. 109-121.

R. Loth, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006

S. Buryła, Edytorskie aspekty twórczości Leopolda Buczkowskiego, w: „Pamiętnik Literacki” 2008, z. 2.

Ł. Garbal, Edytorstwo. Jak wydawać współczesne teksty literackie, Warszawa 2011.

K. Budrowska, Perspektywy edytorskie wynikające z penetracji archiwów cenzury (1948-1958), w: „Teksty Drugie” 2011, nr 5, s. 112-121.

Literatura uzupełniająca

- edycje krytyczne do wglądu + wstępy do edycji

- opracowania dotyczące poszczególnych edycji

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia

1.umiejętności: student umie posługiwać się specyficzną terminologią, weryfikacja: egzamin; student umie rozróżniać wydania różnego typu, weryfikacja: egzamin; student umie omówić nowe metodologie edytorskie oraz wzorcowe edycje tekstów literackich; weryfikacja: egzamin;

2.wiedza: student potrafi scharakteryzować podstawowe problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, weryfikacja: egzamin; student potrafi wyróżnić elementy wydań różnego typu, weryfikacja: egzamin;

3. kompetencje społeczne: student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role; weryfikacja: warsztaty w bibliotece.

K_W10, K_W11, K_W12 K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07, K_U08, K_K01, K_K02, K_K03, K_K04, K_K05

K_W10, K_W11, K_W12 K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07, K_U08, K_K01, K_K02, K_K03, K_K04, K_K05

Metody i kryteria oceniania:

Oczekiwanym efektem kształcenia jest przybliżenie studentom problematyki współczesnego edytorstwa naukowego, rozumianego jako ściśle celowy proces badawczy podporządkowany wydaniu tekstu. Przybliżone zostaną najnowsze metodologie edytorskie: krytyka genetyczna, nowa filologia, edytorstwo cyfrowe, a także najcelniejsze przykłady ich wdrażania. Przedmiotem namysłu będzie edytorstwo naukowe polskich tekstów literatury pięknej.

Kryterium zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach oraz złożenie egzaminu pisemnego.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)