Gramatyka opisowa języka rosyjskiego- morfologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-RK1-2GOM |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka opisowa języka rosyjskiego- morfologia |
Jednostka: | Instytut Filologii Wschodniosłowiańskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | rosyjski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Gramatyka opisowa języka rosyjskiego - fonetyka 0400-RK1-1GOF |
Założenia (lista przedmiotów): | Gramatyka opisowa języka rosyjskiego - fonetyka 0400-RK1-1GOF |
Założenia (opisowo): | Student powinien wykazać się znajomością pojęć z zakresu przedmiotów: - Wstęp do językoznawstwa, - Gramatyka opisowa języka rosyjskiego-fonetyka, - Gramatyka języka rosyjskiego-morfologia cz. 1. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest: – pozyskanie uporządkowanej wiedzy ogólnej (obejmującej terminologię, teorie i metodologię) i szczegółowej z zakresu słowotwórstwa i morfologii; – uświadomienie kompleksowej natury języka oraz złożoności i historycznej zmienności znaczeń; – wykształcenie umiejętności rozróżniania i klasyfikowania poszczególnych rodzajów jednostek językowych, ujawniania ich właściwości formalnych i funkcyjnych oraz ich wzajemnego powiązania i miejsca w całości systemu gramatycznego; – wykształcenie umiejętności interpretacji różnorodnych zjawisk językowych w świetle współczesnych teorii gramatycznych; – pozyskanie wiedzy niezbędnej do kontynuacji przedmiotu Gramatyka opisowa języka rosyjskiego w kolejnym semestrze. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, MK_14 Dziedzina i dyscyplina naukowa: nauki humanistyczne: językoznawstwo Rok studiów: II rok,1 st., semestr III Wymagania wstępne: znajomość pojęć z zakresu przedmiotów: Wstęp do językoznawstwa, Gramatyka opisowa języka rosyjskiego-fonetyka, Gramatyka języka rosyjskiego-morfologia cz. 1. Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 60h= 30h - wykład, 30h - ćwiczenia Metody dydaktyczne: wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, dyskusja, ćwiczenia przedmiotowe, praca w grupach, metody z użyciem podręcznika programowego, dyskusja Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach: 15x2h=30h (1 ECTS) Udział w ćwiczeniach: 15x2h=30h (1 ECTS) Uczestnictwo w konsultacjach: 15x2h=30h (1 ECTS) Przygotowanie do zajęć (przygotowanie teoretyczne, dokończenie lub opracowanie w domu sprawozdań z zajęć): 45h (1,5 ECTS) Przygotowanie do egzaminu: 20h (0,5 ECTS) Razem: 155 h (5 ECTS) Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta wymagający bezpośredniego udziału nauczyciela: 90h (3 ECTS) |
Literatura: |
1. Русская грамматика, под ред. Н.Ю. Шведовой, Москва 1980; 2. Современный русский язык. Ч.2. Словообразование. Морфонология. Морфология, под ред. П.П. Шубы, Минск 1998; 3. А.Н. Тихонов, Современный русский язык. (Морфемика. Словообразование. Морфология), Москва 2003. 4. Ф.К. Гужва, Современный русский литературный язык, Киев 1978; 5. Современный русский язык. Под ред. Д.Э. Розенталя, Москва 1979; 6. Gramatyka opisowa współczesnego języka rosyjskiego. Pod red. A. Bartoszewicza i J. Wawrzyńczyka, część 2 i 3, Warszawa 1987. |
Efekty uczenia się: |
Student, który, zaliczył przedmiot: - zna podstawowe pojęcia z zakresu słowotwórstwa i morfologii - K_W02; - wyszukuje w wypowiedzi i charakteryzuje jednostki gramatyczne języka pełniące samodzielne i niesamodzielne funkcje - K_W03, K_U06; - wyszukuje w wypowiedzi i charakteryzuje części mowy pod względem ich kategorii morfologicznych - K_W03, K_U06; - jest świadomy kompleksowej natury języka rosyjskiego oraz jego złożoności i zmienności znaczeń - K_W13; - umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności w zakresie wybranej specjalizacji dyplomowej - K_U03; - rozumie i realizuje potrzebę ustawicznego uczenia się - K_K01. |
Metody i kryteria oceniania: |
Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę. Egzamin po semestrze III (zimowym) u prowadzącego wykład po uprzednim uzyskaniu zaliczenia ćwiczeń na ocenę. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.