Historia literatury rosyjskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-RK1-2HLR |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury rosyjskiej |
Jednostka: | Instytut Filologii Wschodniosłowiańskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia obowiązkowe. Podstawowym celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studenta z historią literatury rosyjskiej (od lat 40-tych XIX w. do końca XIX w.); z głównymi problemami poszczególnych etapów jej rozwoju oraz uwarunkowaniami kulturowymi, filozoficzno-estetycznymi, politycznymi i społecznymi. Ponadto celem nauczania jest również opanowanie przez studentów umiejętności właściwej interpretacji tekstów literackich, przy zastosowaniu prawidłowej literaturoznawczej. Efektem kształcenia, mającym istotne znaczenie dla ogólnego rozwoju kulturalnego absolwenta, kształtowania jego wrażliwości estetycznej i sfery pojęciowej jego umysłowości oraz ideałów i wartości moralnych będzie poznanie najwartościowszych osiągnięć literatury kierunkowej, posiadających trwałą pozycję w literaturze światowej oraz krytycznych opracowań i monografii. Dodatkowo obcowanie z oryginalnymi tekstami literackimi pozwala na doskonalenie sprawności językowej studentów. |
Skrócony opis: |
Podstawowym celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studenta z historią literatury rosyjskiej (od lat 40-tych XIX w. do końca XIX w.); z głównymi problemami poszczególnych etapów jej rozwoju oraz uwarunkowaniami kulturowymi, filozoficzno-estetycznymi, politycznymi i społecznymi. Ponadto celem nauczania jest również opanowanie przez studentów umiejętności właściwej interpretacji tekstów literackich, przy zastosowaniu prawidłowej literaturoznawczej. |
Pełny opis: |
Podstawowym celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studenta z historią literatury rosyjskiej (od lat 40-tych XIX w. do końca XIX w.); z głównymi problemami poszczególnych etapów jej rozwoju oraz Bilans nakładu pracy studenytuwarunkowaniami kulturowymi, filozoficzno-estetycznymi, politycznymi i społecznymi. Ponadto celem nauczania jest również opanowanie przez studentów umiejętności właściwej interpretacji tekstów literackich, przy zastosowaniu prawidłowej literaturoznawczej. Efektem kształcenia, mającym istotne znaczenie dla ogólnego rozwoju kulturalnego absolwenta, kształtowania jego wrażliwości estetycznej i sfery pojęciowej jego umysłowości oraz ideałów i wartości moralnych będzie poznanie najwartościowszych osiągnięć literatury kierunkowej, posiadających trwałą pozycję w literaturze światowej oraz krytycznych opracowań i monografii. Dodatkowo obcowanie z oryginalnymi tekstami literackimi pozwala na doskonalenie sprawności językowej studentów. MK_20 Liczba pkt ECTS 11 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach - 30*2h=60h=2pkt ECTS udział w ćwiczeniach - 30*2h=60h=2pkt ECTS przygotowanie do zajęć - 30*4,5h=135h=4,5 pkt ECTS udział w konsultacjach 22*2h=44h=1,5pkt ECTS przygotowanie do egzaminu ustnego lub testu kontrolnego i obecność na nim - 20h+7h=27h=1 pkt ECTS Razem: 326h= 11pkt ECTS Nakład pracy za zajęcia związane z bezpośrednim udziałem nauczycieli akademickich i studentów: 5,5 pkt; za zajęcia o charakterze praktycznym: 0 pkt. |
Literatura: |
Kanon lektur obowiązkowych: А. Герцен – Былое и думы (1 часть) Н. Чернышевский – Что делать? И. Гончаров – Обломов Ф. Тютчев – Стихотворения И. Тургенев – Записки охотника, Дворянское гнездо, Отцы и дети, Ася, Месяц в деревне, Вешние воды; А. Островский – Гроза, Снегурочка Н. Некрасов – Мороз – Красный нос, cтихотворения А. Фет – Стихотворения М. Салтыков-Щедрин - Господа Головлевы, Повесть о том, как один мужик двух генералов прокормил; Медведь на воеводстве Я. Полонский – Стихотворения (6 по выбору) А. Майков – Стихотворения (6 по выбору) А. Григорьев – Стихотворения (6 по выбору) Г. Успенский – Нравы Растеряевой улицы Н. Лесков – Леди Макбет Мценского уезда А. Сухово-Кобылин – Смерть Тарелкина Ф. Достоевский – Бедные люди, Двойник, Преступление и наказание, Идиот, Бесы, Братья Карамазовы, Записки из подполья, Кроткая Л. Толстой – Детство, Севастопольские рассказы, Война и мир, Анна Каренина, Воскресение, Смерть Ивана Ильича, Живой труп, Крейцерова соната, Исповедь А. Чехов – Степь, Палата нр 6, Смерть чиновника, Лошадиная фамилия, Попрыгунья, Человек в футляре, Мужики, Дом с мезонином, Три сестры, Дядя Ваня В. Гаршин – Красный цветок, Четыре дня В. Короленко – Река играет Literatura dodatkowa: В. Белинский - Статьи о Пушкине, Статья первая - Обозрение русской литературы от Державина до Пушкина Н. Чернышевский - Очерки гоголевского периода русской литературы А. Дружинин – Критика гоголевского периода русской литературы и наши к ней отношения Н. Добролюбов – Что такое обломовщина? Луч света в темном царстве Д. Писарев – Разрушение эстетики Н. Михайловский – Жестокий талант Podręczniki: Dzieje literatur europejskich ,pod red. W. Floryana, T. 3 cz. 1, PWN 1989. Historia literatury rosyjskiej. Zarys, B. Mucha, Wrocław 1989. Historia literatury rosyjskiej, pod red. M. Jakóbca, Warszawa 1976. Literatura rosyjska. Podręcznik, Z. Barański i in., Warszawa 1970-71. Literatura rosyjska w zarysie, pod red. Z. Barańskiego i A. Semczuka, Warszawa 1975. История русской литературы в 4-ех томах, Т. 3-4, Ленинград 1983. История русской литературы XIX века, А. Н. Соколов, Москва 1970. История русской литературы XIX века, под ред. С. М. Петрова, Москва 1970. История русской литературы XIX века, Г. Н. Поспелов, Москва 1972. Literatura pomocnicza Słowniki i encyklopedie: Краткая литературная энциклопедия, Т. 1-9, Москва 1962-1978. Литературный энциклопедический словарь, Москва 1987. Поэтический словарь, А. Квятковский, Москва 1966. Русские писатели. Библиографический словарь, Т. 1-2, Москва 1990. Словарь литературоведческих терминов, под ред. Л. Тимофеева и С. Тураева, Москва 1974. Leksykon terminów literackich, M. Krassowski, Warszawa 1994. Podręczny słownik terminów literackich, pod red. J. Sławińskiego, Warszawa 1994. Słownik. Kierunki – szkoły – terminy literackie, S. Żak, Kielce 1991. Słownik pisarzy rosyjskich, pod red. F. Nieuważnego, Warszawa 1994. Słownik terminów literackich, M. Głowiński i in., Ossolineum 1988. Słownik terminów literackich, S. Sierotwiński, Ossolineum 1986. Terminy literackie. Słownik szkolny, S. Jaworski, WSiP 1990. Do każdych zajęć podawana jest wybrana literatura szczegółowa. |
Efekty uczenia się: |
1. Ma uporządkowaną wiedzę o historii literatury rosyjskiej od lat 40-tych XIX w. do końca XIX w, pojmowanej jako proces rozwojowy twórczości literackiej w aspekcie historycznym, społecznym i estetycznym (K_W05, K_W07) 2. Ma podstawową wiedzę na temat interpretacji tekstów, wypowiedzi ustnych i pisemnych oraz rozumie podstawowe metody ich krytycznej analizy. (K_W09) 3. Potrafi właściwie analizować i interpretować wybrane teksty literatury rosyjskiej danego okresu odwołując się do wiedzy historycznoliterackiej, ogólno humanistycznej i podłoża kulturowego, przy zastosowaniu prawidłowej terminologii literaturoznawczej. (K_U03, K_U04, K_U11) 4. Identyfikuje różne rodzaje utworów literackich reprezentatywnych dla danego okresu literackiego. (K_W03, K_U03) 5. Umie formułować i analizować problemy badawcze z zakresu literatury rosyjskiej z wykorzystaniem różnych źródeł, potrafi opracowywać i prezentować wyniki swojej pracy badawczej w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i rosyjskim (K_U02, K_U11, K_U05) 6. Zna podstawowe pojęcia z zakresu literaturoznawstwa w języku rosyjskim. (K_W02) 7. Umie samodzielnie zdobywać i uzupełniać swoją wiedzę oraz rozwijać umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. Potrafi też pracować i współdziałać w grupie. (K_U03, K_K02, K_K04) 8. Rozumie i realizuje potrzebę czytania jako sposobu kształtowania jego wrażliwości estetycznej i sfery pojęciowej jego umysłowości oraz ideałów i wartości moralnych. (K_K01, K_K09, K_K07) |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń, z wykorzystaniem elementów konserwatorium, dyskusji, ćwiczeń z tekstami literackimi, kolokwium. Kończy się zaliczeniem po semestrze zimowym i zaliczeniem na ocenę po semestrze letnim. Ocena wystawiana jest na podstawie aktywności i przygotowania studenta do zajęć, oceny z pracy pisemnej, z kolokwium, zaliczenia znajomości treści utworów znajdujących się w kanonie lektur obowiązkowych. Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa. Opuszczenie więcej niż 5 zajęć w semestrze skutkuje nie uzyskaniem zaliczenia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.