Gramatyka kontrastywna rosyjsko -polska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-RK1-3GKT |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka kontrastywna rosyjsko -polska |
Jednostka: | Instytut Filologii Wschodniosłowiańskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | rosyjski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest zapoznanie studiujących z teorią i praktyką badań konfrontatywnych nad językiem rosyjskim i polskim. W toku zajęć studenci uzmysławiają sobie i dokumentują specyficzność przedmiotu wśród pokrewnych dziedzin językoznawczych, takich jak typologia lingwistyczna i językoznawstwo diachroniczne. Uwaga skupiona jest na pojęciach lingwistycznych, zarówno ogólnych (system, jednostka, zbiór, inwariant, wariant, itp.), jak i mniej lub bardziej szczegółowych (morfem, fleksja, aspekt, bezokolicznik itp.), aby student utrwalił i pogłębił znajomość metajęzyka (terminologii) i umiał się nim posługiwać w praktyce konwersacyjnej. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studiujących z teorią i praktyką badań konfrontatywnych nad językiem rosyjskim i polskim. W toku zajęć studenci uzmysławiają sobie i dokumentują specyficzność przedmiotu wśród pokrewnych dziedzin językoznawczych, takich jak typologia lingwistyczna i językoznawstwo diachroniczne. Uwaga skupiona jest na pojęciach lingwistycznych, zarówno ogólnych (system, jednostka, zbiór, inwariant, wariant, itp.), jak i mniej lub bardziej szczegółowych (morfem, fleksja, aspekt, bezokolicznik itp.), aby student utrwalił i pogłębił znajomość metajęzyka (terminologii) i umiał się nim posługiwać w praktyce konwersacyjnej. |
Pełny opis: |
Studia pierwszego stopnia Ogólnoakademicki Stacjonarne Status przedmiotu – obowiązkowy Moduł: MK_17 III/ 6, I˚, studia stacjonarne 30, ćwiczenia 2 ECTS Dziedzina i dyscyplina nauki Językoznawstwo, gramatyka kontrastywna Wymagania wstępne: Wymagane zaliczenie z przedmiotów: Wstęp do językoznawstwa, Gramatyka opisowa języka rosyjskiego. Metody: dyskusja dydaktyczna, objaśnianie lun wyjaśnianie, wykład konwersatoryjny, warsztaty grupowe, projekty Zaliczenie w ocenie na podstawie uczestnictwa w zajęcia, aktywności i ocen cząstkowych z kolokwiów. Bilans nakładu pracy studenta Udział w ćwiczeniach: 15x2h= 30h (1,2 ECTS) Przygotowanie do ćwiczeń: 5x3h= 15h (0,6 ECTS) Przygotowanie do zaliczenia i udział w nim: 5h (0,2 ECTS) Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami Liczba godzin Punkty ECTS wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 30h (1,2 pkt) o charakterze praktycznym 0 pkt |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Bąk P., Gramatyka języka polskiego, Warszawa 1987. Bartoszewicz A., Wawrzyńczyk J., Gramatyka opisowa współczesnego języka rosyjskiego, cz. 1 – 4, Warszawa 1986. Bogusławski A., Karolak S., Gramatyka języka rosyjskiego w ujęciu funkcjonalnym, Warszawa 1972. Długosz-Kurczabowa K., Dubisz S., Gramatyka historyczna języka polskiego, Warszawa 2006. Gramatyka konfrontatywna rosyjsko-polska (w 3 tomach); cz. 1: Fonetyka i fonologia. Grafia i ortografia – I. Dulewiczowa; cz. 2: Morfologia ze słowotwórstwem – I. Maryniakowa; cz. 3: Składnia – V. Koseska-Toszewa, Warszawa 1993. Lachur Cz., Współczesny język rosyjski. System gramatyczny, Kępa 2006. Nagórko A., Zarys gramatyki polskiej, Warszawa 2002. Nauka o języku dla polonistów, pod red. S. Dubisza, Warszawa 1999. Siatkowski S., Założenia językoznawstwa konfrontatywnego, [w:] Nauczanie języka rosyjskiego a językoznawstwo i psychologia. Pod red. S. Siatkowskiego, Warszawa 1976, s. 212 – 236. Strutyński J., Gramatyka polska, Kraków 1999. Zmarzer W., Podstawy analizy konfrontatywnej języków pokrewnych (rosyjskiego i polskiego), Warszawa 1992. Гужва Ф. К., Современный русский литературный язык, Киев 1967. Касаткин Л.Л., Клобуков Е.В., Лекант П.А., Краткий справочник по современному русскому языку, Москва 1995. Русская грамматика, под ред. Н.Ю. Шведовой, Москва 1980. Современный русский язык, под ред. П.А. Леканта, Москва 2000. Современный русский язык. Под ред. Д. Э. Розенталя, Москва 1976. Literatura pomocnicza Encyklopedia wiedzy o języku polskim. Pod red. S. Urbańczyka, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk 1978. Gołąb Z., Heinz A., Polański K., Słownik terminologii językoznawczej, Warszawa 1968. Grzybowski S., Podstawy fonetyki rosyjskiej dla Polaków, Warszawa 1983. Olechnowicz M., Spirydowicz O., Gramatyka dydaktyczna języka rosyjskiego, Warszawa 1987. Pianka W., Tokarz E., Gramatyka konfrontatywna języków słowiańskich, t.1, Katowice 2000. Problemy językoznawstwa porównawczego. Red. M. Bobran, Rzeszów 1976. Stieber Z., Zarys gramatyki porównawczej języków słowiańskich, cz. II. Fleksja imienna, Warszawa 1971. Wójcik T., Gramatyka języka rosyjskiego. Studium konfrontatywne, Warszawa 1973. Wójcik T., Zagadnienia teoretyczne polsko-rosyjskiej gramatyki kontrastywnej, Kielce 1977. Большой Энциклопедический Словарь. Языкознание. Под ред. В. Н. Ярцева, Москва 1998. Буланин Л.Л., Трудные вопросы морфологии, Москва 1976. Розенталь Д. Э., Справочник по русскому языку. Управление, Москва 1998. Современный русский язык. Под ред. П. П. Шубы, Минск 1998. Янко-Триницкая Н.А., Русская морфология, Москва 1982. |
Efekty uczenia się: |
Student, który zaliczył przedmiot, potrafi: 1. Zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu fonetyki, morfologii i językoznawstwa kontrastywnego (K_W01, K_W02, K_W13, K_K01); 2. Wyjaśnić zadania i kierunki badań kontrastywnych (K_W02, K_W03, K_U03, K_U04); 3. Charakteryzować głoski pod względem artykulacyjno-akustycznym w języku polskim i rosyjskim (K_W02, K_W03, K_W10, K_W13, K_U01, K_U03); 4. Analizować wewnątrz- i międzywyrazowe procesy fonetyczne zachodzące w jednostkach języka polskiego i rosyjskiego (K_W02, K_W03, K_W04, K_W10, K_W13, K_U02, K_U03, K_U06, K_K01); 5. Zdefiniować podstawowe zasady grafiki i ortografii polskiej i rosyjskiej (K_W01, K_W02, K_W10, K_W13, K_U03, K_U04); 6. Charakteryzować części mowy pod względem ich kategorii morfologicznych w ujęciu kontrastywnym (K_W02, K_W03, K_W04, K_W10, K_U02, K_U03, K_U04). Sposoby weryfikacji: Przedłużona obserwacja studenta przez prowadzącego; ocena aktywności studentów; wypowiedzi ustne; testy pisemne; ocena według kryteriów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie w ocenie po 6 semestrze na podstawie uczestnictwa w zajęciach, aktywności i ocen cząstkowych z kolokwiów. Dopuszczalna jedna nieobecność nieusprawiedliwiona w semestrze. Nieobecności: - student nie otrzymuje zaliczenia po opuszczeniu powyżej 30% zajęć. - w celu uzyskania zaliczenia przedmiotu – student jest zobowiązany zaliczyć nieobecności (treści) w ramach konsultacji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.