Historia języka rosyjskiego z elementami gramatyki historycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-RP1-2HJR |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Historia języka rosyjskiego z elementami gramatyki historycznej |
Jednostka: | Instytut Filologii Wschodniosłowiańskiej |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://htpps://usosweb.uwb.edu.pl |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | rosyjski |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Gramatyka opisowa języka rosyjskiego - fonetyka, leksykologia 0400-RP1-2GOM |
Założenia (lista przedmiotów): | Historia Rosji 0400-RP1-1HIR |
Założenia (opisowo): | Przed przystąpieniem do zajęć z historii języka rosyjskiego student powinien potrafić: - opisać dzieje języka scs jako najstarszego języka literackiego Słowian; - posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu historii języka scs oraz formułować wypowiedzi w kwestiach historycznojęzykowych; - analizować teksty cerkiewnosłowiańskie jako wytwory kultury piśmienniczej Słowian południowych i wschodnich; - wyjaśnić wzajemne relacje zachodzące pomiędzy poszczególnymi grupami języków słowiańskich na poziomie gramatycznym; - uświadomić znaczenie zabytków języka scs dla dziedzictwa kulturowego regionu i Europy. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | lektura monograficzna |
Skrócony opis: |
Głównym celem przedmiotu jest zapoznanie z historycznymi uwarunkowaniami powstania i rozwoju współczesnego języka rosyjskiego. Jego realizacja powinna skutkować wykształceniem umiejętności czytania, rozumienia oraz historycznojęzykowej interpretacji tekstów staroruskich, jak również komentowania stanu współczesnego języka rosyjskiego (na różnych jego poziomach) w związku z określonymi procesami i zjawiskami historycznymi. Treści realizowane w ramach przedmiotu obejmują zagadnienia z zakresu fonetyki, morfologii i składni historycznej. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: kierunkowy, obowiązkowy, MK_4 Dziedzina i dyscyplina nauki: językoznawstwo historyczne i porównawcze Rok studiów/semestr: II rok / IV semestr Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): wstęp do językoznawstwa, gramatyka opisowa języka rosyjskiego, język scs Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: ćwiczenia – 30, wykład – 15 Metody dydaktyczne: zajęcia są prowadzone w formie wykładów i ćwiczeń; Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta: udział w ćwiczeniach: 15 x 2 godz. = 30 godz. 1 ECTS udział w wykładach: 7 x 2 godz. + 1 godz. = 15 godz. 0,5 ECTS uczestnictwo w konsultacjach: 10 godz. 0,3 ECTS teoretyczne przygotowanie do zajęć: 23 godz. 0,8 ECTS samodzielna praca z tekstami historycznymi: 22 godz. 0,7 ECTS przygotowanie do egzaminu i uczestnictwo w egzaminie: 20 godz. + 2 godz. 0,7 ECTS Łącznie: (1pkt ECTS= 30 godz.); 122 godz. 4 ECTS Wskaźniki ilościowe: nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich: 30 +15 + 10 = 55 godz., czyli 1,8 ECTS |
Literatura: |
Букатевич Н. А., Савицкая С. А., Усачева Л. А., Историческая грамматика русского языка, Киев 1974. Иванов В. В., Историческая грамматика русского языка, Москва 1964, Ławrinienko A., Historia języka rosyjskiego, cz. 1-2, Rzeszów 1991-1992. Rott-Żebrowski T., Gramatyka historyczna języka rosyjskiego z ćwiczeniami, Lublin 1991. Literatura uzupełniająca: Galster I., Zarys gramatyki historycznej języka rosyjskiego, Warszawa 1982. Василенко И. А., Историческая грамматика русского языка. Сборник упражнений, Москва 1984. Филин Ф. П., Происхождение русского, украинского и белорусского языков, Ленинград 1972. Горшкова К. В., Хабургаев Г. А., Историческая грамматика русского языка, Москва 1981. Дементьев А. А., Сборник задач и упражнений по исторической грамматике русского языка, Москва 1964. Иваницкая Е. Н., Сборник задач и упражнений по истории русского языка, Москва 1986. Klemensiewicz Z., Gramatyka historyczna języka polskiego, Warszawa 1981. Ковалевская Е. Г., История русского литературного языка, Москва 1978. Rott-Żebrowski T., Historia rosyjskiego języka literackiego, Lublin 1984. Содоль Г. В., Историческая грамматика русского языка. Сборник упражнений, Киев 1978. |
Efekty uczenia się: |
student potrafi: - opisać dzieje języka rosyjskiego jako systemu językowego i jako narzędzia komunikacji (KA6_WG1, KA6_WG2, KA6_WG4, KA6_WG9); - posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu historii języka oraz formułować wypowiedzi w kwestiach historycznojęzykowych (KA6_WG4, KA6_UK4, KA6_UW1); - analizować teksty staroruskie jako wytwory kultury (KA6_WG9, KA6_UW1, KA6_WG7, KA6_UW2, KA6_UW7); - interpretować współczesne zjawiska językowe z uwzględnieniem tła historycznego (KA6_WG5, KA6_WK1, KA6_UK4); - wyszukiwać, analizować, selekcjonować, wykorzystywać informacje z uwzględnieniem różnych źródeł i sposobów (KA6_UW7, KA6_UO1); - uświadamiać potrzebę nieustannej obserwacji języka pod kątem zachodzących w nim zmian (KA6_UU1, KA6_KK1, KA6_KK2). |
Metody i kryteria oceniania: |
kolokwia tematyczne, zaliczenie ćwiczeń, egzamin z przedmiotu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.