Gramatyka opisowa j.rosyjskiego - morfologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-RS1-2GOM |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.032
|
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka opisowa j.rosyjskiego - morfologia |
Jednostka: | Instytut Filologii Wschodniosłowiańskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | rosyjski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Gramatyka opisowa j.rosyjskiego - fonetyka, leksykologia 0400-RS1-1GOF |
Założenia (opisowo): | Student powinien wykazać się znajomością pojęć z zakresu przedmiotów: Gramatyka opisowa języka rosyjskiego. Fonetyka. Leksykologia i Wstęp do językoznawstwa |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest: – pozyskanie uporządkowanej wiedzy ogólnej (obejmującej terminologię, teorie i metodologię) i szczegółowej z zakresu słowotwórstwa i morfologii; – uświadomienie kompleksowej natury języka oraz złożoności i historycznej zmienności znaczeń; – wykształcenie umiejętności rozróżniania i klasyfikowania poszczególnych rodzajów jednostek językowych, ujawniania ich właściwości formalnych i funkcyjnych oraz ich wzajemnego powiązania i miejsca w całości systemu gramatycznego; – wykształcenie umiejętności interpretacji różnorodnych zjawisk językowych w świetle współczesnych teorii gramatycznych; – pozyskanie wiedzy niezbędnej do kontynuacji przedmiotu Gramatyka opisowa języka rosyjskiego w kolejnym semestrze. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, MK_14 Dziedzina i dyscyplina naukowa: nauki humanistyczne: językoznawstwo Rok studiów: II rok,1 st., semestr III Wymagania wstępne: znajomość pojęć z zakresu przedmiotów: Wstęp do językoznawstwa, Gramatyka opisowa języka rosyjskiego-fonetyka, Gramatyka języka rosyjskiego-morfologia cz. 1. Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 60h= 30h - wykład, 30h - ćwiczenia Metody dydaktyczne: wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, dyskusja, ćwiczenia przedmiotowe, praca w grupach, metody z użyciem podręcznika programowego, dyskusja Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach: 15x2h=30h (1 ECTS) Udział w ćwiczeniach: 15x2h=30h (1 ECTS) Uczestnictwo w konsultacjach: 15x2h=30h (1 ECTS) Przygotowanie do zajęć (przygotowanie teoretyczne, dokończenie lub opracowanie w domu sprawozdań z zajęć): 45h (1,5 ECTS) Przygotowanie do egzaminu: 20h (0,5 ECTS) Razem: 155 h (5 ECTS) Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta wymagający bezpośredniego udziału nauczyciela: 90h (3 ECTS) Celem wykładu jest: Zapoznanie z pojęciami i terminami lingwistycznymi z zakresu słowotwórstwa i morfologii. Pozyskanie wiedzy niezbędnej do kontynuacji przedmiotu Gramatyka opisowa języka rosyjskiego w kolejnym semestrze. Celem ćwiczeń jest: Wykształcenie umiejętności rozróżniania i klasyfikowania poszczególnych rodzajów jednostek językowych, ujawniania ich właściwości formalnych i funkcyjnych oraz ich wzajemnego powiązania i miejsca w całości systemu gramatycznego. Wykształcenie umiejętności interpretacji różnorodnych zjawisk językowych w świetle współczesnych teorii gramatycznych. |
Efekty uczenia się: |
Student, który, zaliczył przedmiot: 1. Zna podstawowe pojęcia z zakresu słowotwórstwa i morfologii. Ocena formatywna: przedłużona obserwacja studenta przez prowadzącego, ocena według kryteriów. Ocena podsumowująca: egzamin ustny. 2. Wyszukuje w wyrazach morfemy i charakteryzuje je pod względem ich funkcji w wyrazie. Ocena formatywna: przedłużona obserwacja studenta przez prowadzącego, ocena według kryteriów. Ocena podsumowująca: sprawdzian dotyczący analizy morfemowej wyrazów. 3. Charakteryzuje jednostki leksykalne pod względem sposobu ich tworzenia. Ocena formatywna: przedłużona obserwacja studenta przez prowadzącego, ocena według kryteriów. Ocena podsumowująca: sprawdzian dotyczący sposobów tworzenia wyrazów. 4. Wyszukuje w wypowiedzi i charakteryzuje jednostki gramatyczne języka pełniące samodzielne i niesamodzielne funkcje. Ocena formatywna: przedłużona obserwacja studenta przez prowadzącego, ocena według kryteriów. Ocena podsumowująca: egzamin ustny. 5. Wyszukuje w wypowiedzi i charakteryzuje części mowy pod względem ich kategorii morfologicznych. Ocena formatywna: przedłużona obserwacja studenta przez prowadzącego, ocena według kryteriów. Ocena podsumowująca: egzamin ustny. 6. Jest świadomy kompleksowej natury języka rosyjskiego oraz jego złożoności i zmienności znaczeń. Ocena formatywna: przedłużona obserwacja studenta przez prowadzącego, ocena według kryteriów. Ocena podsumowująca: egzamin ustny. 7. Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności w zakresie wybranej specjalizacji dyplomowej. Ocena formatywna: przedłużona obserwacja studenta przez prowadzącego, ocena według kryteriów. Ocena podsumowująca: egzamin ustny. 8. Rozumie i realizuje potrzebę ustawicznego uczenia się. Ocena formatywna: przedłużona obserwacja studenta przez prowadzącego, ocena według kryteriów. Ocena podsumowująca: egzamin ustny. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody nauczania: wykład, ćwiczenia, konsultacje, warsztaty grupowe, projekty, dyskusja Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę. Egzamin po semestrze III (zimowym) u prowadzącego wykład po uprzednim uzyskaniu zaliczenia ćwiczeń na ocenę. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.