Biblioteki cyfrowe i repozytoria
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-SPI-1BCR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biblioteki cyfrowe i repozytoria |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Podstawowa znajomość obsługi komputera |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie do problematyki bibliotek cyfrowych i repozytoriów. Słuchacze zapoznają się z wybranymi inicjatywami polskimi i europejskimi, nabywając umiejętności wyszukiwania w bibliotekach cyfrowych i repozytoriach oraz ich agregatorach. Uzyskują podstawową wiedzę związaną z organizacją bibliotek cyfrowych (procedury organizacyjne, infrastruktura, biblioteki cyfrowe a regulacje prawne). Słuchacze zapoznają się także z podstawowymi technikami digitalizacji oraz zagadnieniami związanymi z realizacją projektów digitalizacyjnych (źródła finansowania, zagadnienia techniczne, szanse i zagrożenia). |
Pełny opis: |
Studia Podyplomowe Animacji Czytelnictwa, Informacji Naukowej i Bibliotekarstwa; profil ogólnouniwersytecki, przedmiot obowiązkowy, I semestr, 10 godz. laboratorium; 1 ECTS; bilans nakładu pracy: 10 godz. uczestniczenie w zajęciach laboratoryjnych. 15 godz. przygotowanie do zajęć i zaliczenia Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy słuchacza związany z zajęciami (Liczba godzin Punkty ECTS) Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 10 godz. 0,5 Niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 15 godz. 0,5 O charakterze praktycznym 10 godz. 0,5 Treści: Cele i zadania bibliotek cyfrowych. Organizacja prac. Standardy i dobre praktyki. Metadane. Kierunki rozwoju. Digitalizacja. Centra kompetencji. Biblioteki cyfrowe a prawo autorskie. Przegląd najważniejszych bibliotek w Polsce. Rola serwisu Federacja Bibliotek Cyfrowych. Wybrane projekty europejskie. Wyszukiwanie materiałów w wybranych bibliotekach cyfrowych i repozytoriach. Repozytoria instytucjonalne (organizacja, struktura, prowadzenie, różnice w zakresie metadanych, identyfikatory URI i DOI). Repozytorium instytucjonalne na przykładzie Repozytorium Uniwersytetu w Białymstoku. Serwisy agregujące treści repozytoriów naukowych. Projekty digitalizacyjne. |
Literatura: |
Biblioteki cyfrowe, praca zbiorowa pod red. Małgorzaty Janiak, Moniki Krakowskiej i Marii Próchnickiej, Warszawa 2012. Biblioteki cyfrowe. Projekty, realizacje, technologie, praca zbiorowa pod red. Jadwigi Woźniak-Kasperek i Jerzego Franke, Warszawa 2007. Cyfrowy świat dokumentu. Wydawnictwa, biblioteki, muzea, archiwa, praca zbiorowa pod red. Henryka Hollendra. Warszawa 2011. Karwasińska Emilia, Rychlik Małgorzata, Modele i etapy tworzenia repozytorium instytucjonalnego na podstawie badań własnych i doświadczeń zagranicznych, w: Informacja dla nauki a świat zasobów cyfrowych, pod red. Haliny Ganińskiej, Poznań 2008, s. 10-20. Szczepańska Barbara, Otoczenie prawne biblioteki cyfrowej. w: Nowe technologie w bibliotekach publicznych, pod red. Elżbiety Górskiej, Warszawa 2009, s. 173-182. Woźniak Barbara, Repozytorium instytucjonalne uczelni wyższych jako forma promocji nauki, w: Biblioteka, książka, informacja i internet 2010, praca zbiorowa pod red. Zbigniewa Osińskiego, Lublin 2010, s. 64-76. Woźniak-Kasperek Jadwiga: eContent czyli o organizacji informacji i wyszukiwaniu w bibliotece cyfrowej, „Zagadnienia informacji naukowej” 2008, nr 2, s. 50-58. Lis Remigiusz, Digitalizacja zbiorów bibliotecznych, w: Bibliotekoznawstwo. Nauka – dydaktyka – praktyka, pod red. A. Tokarskiej, Warszawa 2013, s. 155-171. Lis Remigiusz, Biblioteki cyfrowe, w: Bibliotekoznawstwo. Nauka – dydaktyka – praktyka, pod red. A. Tokarskiej, Warszawa 2013, s. 172-187. Trembowiecki Aleksander: Digitalizacja zbiorów bibliotecznych. Teoria i praktyka, Warszawa 2006. Trembowiecki Aleksander, Digitalizacja dla początkujących, Warszawa 2014. Digitalizacja piśmiennictwa, oprac. Paradowski Dariusz, Warszawa 2010. Katalogi dobrych praktyk digitalizacji obiektów: - bibliotecznych: http://nimoz.pl/upload/Programy_ministra/OCDK/Katalogi_zalecenia_2015/katalog-dobrych-praktyk-digitalizacji-obiektow-bibliotecznych.pdf - archiwalnych: http://www.nina.gov.pl/media/43762/katalog-praktyk-i-standard%C3%B3w-digitalizacji-materia%C5%82%C3%B3w-archiwalnych.pdf |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Słuchacz: Wymienia i charakteryzuje usługi biblioteczne i informacyjne, wskazuje przydatność różnych procedur i technik w organizacji bibliotek. Umiejętności Ma umiejętność swobodnego poruszania się w sieciowych zasobach wiedzy i informacji. Potrafi wyszukiwać, gromadzić, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację zawartą w źródłach drukowanych i elektronicznych, wykorzystując zróżnicowane narzędzia i strategie wyszukiwawcze. Zna podstawowe techniki digitalizacyjne. Kompetencje społeczne Wykazuje gotowość do ciągłego doskonalenia swoich umiejętności i rozwijania wiedzy oraz dostosowywania kompetencji do wymagań dynamicznie zmieniającego się środowiska pracy bibliotekarza, animatora czytelnictwa. Odniesienie do Efektów SPACINIB: SP7_WG01, SP7_WG03, SP7_UW04, SP7_UU01, SP7_KR01 Sposoby weryfikacji: Ocena zadań wykonywanych w trakcie zajęć |
Metody i kryteria oceniania: |
Metoda aktywizująca (zajęcia laboratoryjne). Zaliczenie na ocenę na podstawie zadań, wykonywanych w trakcie zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.