Rynek wydawniczy i księgarski
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-SPI-1RWK |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Rynek wydawniczy i księgarski |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | podstawowa wiedza bibliotekarska |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu poszerzenie wiedzy studenta na temat współczesnego rynku wydawniczego i księgarskiego w Polsce, procesu powstawania książki i jego wpływ na kształt współczesnego rynku wydawniczego (uwarunkowania technologiczne) oraz źródeł informacji o rynku książki. |
Pełny opis: |
Studia Podyplomowe Animacji Czytelnictwa, Informacji Naukowej i Bibliotekarstwa; profil ogólnouniwersytecki, przedmiot obowiązkowy, I semestr, 10 godz. ćwiczeń, 1 ECTS; bilans nakładu pracy: udział w zajęciach: 10 h - przygotowanie referatu: 3 h - przygotowanie do zajęć: 7 h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy słuchacza związany z zajęciami (Liczba godzin Punkty ECTS) Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 10 h 0,5 Niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 10 h 0,5 O charakterze praktycznym - |
Literatura: |
Literatura: 1. Eisenstein E., Rewolucja Gutenberga, Warszawa 2004. 2. Frołow K., Jak wypromowano bestseller, Warszawa 2006. 3. Gołębiewski Ł., WaszczykP., Rynek książki w Polsce 2012, Warszawa 2012. 4. Gołębiewski Ł., Śmierć książki. No future book, Warszawa 2008; 5. Gołębiewski Ł., Rynek książki w Polsce. Podstawowe zagadnienia, Warszawa 2006. 6. Jachimczyk A., Księgarnia w Internecie. Nie tylko sklep, w: Książka, biblioteka, informacja: między podziałami a współnotą, pod red. J. Dzieniakowskiej, Kielce 2007. 7. Jachimczyk, A., Modele sprzedaży książek w Internecie, dostępny na WWW: http://www.ebib.info/2008/93/a.php?jachimczyk. 8. Klukowski B., Audiobooki w kraju i zagranicą, Warszawa 2013. 9. Klukowski B., Książka w świecie współczesnym, Warszawa 2003. 10. Klukowski B., Tobera M., W tym niezwykłym czasie. Początki transformacji polskiego rynku książki (1989-1995), Warszawa 2013. 11. Świtała M., Zachowania konsumentów i marketing na rynku książki, Warszawa 2003. 12. Straus G., Wolff K., Wierny S., Czytanie, kupowanie, surfowanie. Społeczny zasięg książki w Polsce w 2006 r., Warszawa 2008. Czasopisma (bieżące numery): 1. „Biblioteka Analiz” 2. „Wydawca” 3. „Notes Wydawniczy” 4. Magazyn „Książki” Portale informacyjne: 1. www.rynek-ksiazki.pl/ - Biblioteka Analiz - profesjonalny serwis o rynku wydawniczym w Polsce; 2. www.wydawca.com.pl/ - Wydawca - Portal wydawniczy - nowości rynku wydawniczego i księgarskiego, wydarzenia na rynku wydawniczym; kalendarium konkursów literackich z krótkimi opisami; artykuły nt. prawa w działalności wydawniczej. 3. www.instytutksiazki.pl - promocja polskiej literatury na świecie oraz popularyzacja książek i czytelnictwa w kraju. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - słuchacz zna najważniejsze zagadnienia dotyczące współczesnego rynku wydawniczego i księgarskiego w Polsce oraz procesu powstawania książki, Umiejętności - słuchacz potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę dotyczącą rynku wydawniczego i księgarskiego na podstawie omówionych na zajęciach źródeł informacji, - potrafi zidentyfikować najważniejsze problemy w obszarze współczesnego rynku wydawniczego i księgarskiego oraz dyskutować o nich, Kompetencje społeczne - słuchacz rozumie znaczenie społeczne działalności wydawniczej i księgarskiej. Weryfikacja wiedzy będzie miała miejsce podczas zajęć, w trakcie omawiania poszczególnych zagadnień i referatów przygotowanych przez studentów. Odniesienie do Efektów SPACINIB: SP7_WG01, SP7_WG05, SP7_UU01, SP7_KR01 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu na podstawie aktywności (udział w dyskusji, referaty) i obecności. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.