Biblioterapia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-SPI-2BTR |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Biblioterapia |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Ogólne przygotowanie w zakresie odbioru tekstów, komunikacji. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie w problematykę biblioterapii jako techniki terapeutycznego oddziaływania poprzez tekst oraz wykorzystania jej w pracy z różnymi kręgami czytelników |
Pełny opis: |
Studia Podyplomowe Animacji Czytelnictwa, Informacji Naukowej i Bibliotekarstwa; profil ogólnouniwersytecki, przedmiot obowiązkowy, drugi semestr, 10 godz. ćw., 1 ECTS; bilans nakładu pracy: Udział w zajęciach- 10 godz. przygotowanie do zajęć – 10 godz. Nakład pracy słuchacza związany z zajęciami (Liczba godzin Punkty ECTS) Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 10 h 0,5 Niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 10 h 0,5 O charakterze praktycznym - 5 h., 0,2 |
Literatura: |
Bettelheim B., Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, przeł. D. Danek, t. 1, 2, Warszawa, 1985. Biblioteka a niepełnosprawność w rodzinie, red. t. Janusz Nowicki, Warszawa 2003. „Biblioterapeuta” (wybrane numery). Biblioterapia w praktyce : pod red. E. J. Koniecznej, Kraków 2005. Borecka I, Biblioterapia : skrypt dla studentów, Wałbrzych 2001. Borecka I., Biblioterapia. Teoria i praktyka. Poradnik, Warszawa 2001. Borecka I., Biblioterapia w szkole podstawowej i gimnazjum, Wałbrzych 2002 Borecka I., Czy to bajka, czy nie bajka czyli Nowy sposób na krasnoludki, Wałbrzych 1995. Borecka I., Metodyka pracy z czytelnikiem chorym i niepełnosprawnym, Olsztyn 1991. Brett D., Bajki, które leczą, przekł. M. Trzebiatowska, cz. 1, Gdańsk 2005. Brett D., Bajki, które leczą, przekł. H. Dankiewicz, cz. 2, Gdańsk 2003. Czerwińska M., Niepełnosprawność i osoba niepełnosprawna w polskojęzycznej literaturze pięknej i naukowej, Warszawa 2002. Książka w działalności terapeutycznej: praca zbiorowa pod red. E.B. Zybert, Warszaza1997. Gostyńska M. D., Terapia wielkiego ładu, Kraków 1984. Książka w działalności terapeutycznej: praca zbiorowa pod red. E.B. Zybert, Warszaza1997. Krzemińska W., Literatura piękna a zdrowie psychiczne, Warszawa 1973. Molicka M., Bajki terapeutyczne dla dzieci, Poznań 1999. Molicka M., Bajkoterapia. O lękach dzieci i nowej metodzie terapii, Poznań 2002. G. Ortner, Nowe bajki na dobry sen, Warszawa 1996. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - Słuchacz definiuje i objaśnia problematykę biblioterapii (ocena aktywności i przygotowania do zajęć) - opisuje kręgi adresatów biblioterapii (ocena aktywności w trakcie zajęć) - rozróżnia i charakteryzuje metody i techniki pracy z uczestnikami biblioterapii - ma podstawową wiedzę na temat literatury pięknej oraz form twórczości stosowanych w biblioterapii Umiejętności - słuchacz potrafi dobierać odpowiednią literaturę do wykorzystania w biblioterapii (ocena przygotowania do zajęć) - potrafi prowadzić działalność związaną z promocją, upowszechnianiem czytelnictwa wśród adresatów biblioterapii (ocena aktywności w trakcie zajęć) - potrafi redagować teksty terapeutyczne według schematów (ocena aktywności w trakcie zajęć) - student potrafi tworzyć scenariusze zajęć biblioterapeutycznych (ocena przygotowania do zajęć) Kompetencje społeczne W wyniku przeprowadzonych zajęć słuchacz nabędzie postawę aktywną i kreatywną na rzecz upowszechniania czytelnictwa wśród osób chorych oraz uwrażliwi się na potrzeby czytelnicze specjalnych grup czytelniczych (ocenianie ciągłe) Odniesienie do efektów kształcenia SPACINiB: SP7_WG01, SP7_WG02, SP7_WG03, SP7_WG07, SP7_UW01, SP7_UW06, SP7_UW08, SP7_KO01, SP7_KR01, SP7_KR02 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metoda heurezy, zajęcia warsztatowe, praca samodzielna. Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę. Zaliczenie na podstawie obecności (dopuszczalna jest 1 nieobecność, pozostałe należy zaliczać w formie ustnej), aktywności na zajęciach, przygotowania mini-katalogu adnotowanego o tematyce biblioterapeutycznej, ew. prezentacji multimedialnej lub scenariusza zajęć |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.