Techniki komunikacyjne w bibliotece
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-SPI-2TKB |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Techniki komunikacyjne w bibliotece |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Słuchacz przed rozpoczęciem nauki przedmiotu powinien mieć: 1. poszerzoną wiedzę z kultury języka polskiego, 2. podstawową wiedzę z gramatyki opisowej języka polskiego, 3. umiejętność oceny poprawności komunikatów językowych, 4. podstawową wiedzę o mediach. 5. podstawową wiedzę z zakresu wystąpień publicznych. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
1) Celem zajęć jest przygotowanie bibliotekarza do pracy z różnymi grupami czytelników i autorów, zwłaszcza w zakresie wystąpień publicznych, pracy z nowymi mediami oraz współpracy z autorami i wydawnictwami. Na zajęciach będzie poruszana następująca tematyka: 2) Wystąpienia publiczne. Przygotowanie wystąpienia - jak mówić, aby osiągnąć cel? Autoprezentacja, znaczenie mowy ciała, negocjacje w kulturze. Skuteczna argumentacja. Jak prowadzić spotkania autorskie, panele, debaty, dyskusje o książkach. Formy współpracy z mediami. Podstawy konstrukcji wypowiedzi prasowej i informacyjnej. Jak skutecznie powadzić blog? Retoryka wywiadu. Instytucja kultury na portalach społecznościowych: Twitter, Instagram, Facebook. Dobre i złe praktyki. |
Pełny opis: |
Studia Podyplomowe Animacji Czytelnictwa, Informacji Naukowej i Bibliotekarstwa Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: Przedmiot obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: Dziedzina nauk humanistycznych; dyscyplina - językoznawstwo Rok studiów/semestr: I rok, II semestr Wymagania wstępne: Student przystępujący do zajęć powinien posiadać poszerzoną wiedzę z kultury języka polskiego, mieć podstawową wiedzę z gramatyki opisowej języka polskiego, odznaczać się umiejętnością oceny poprawności komunikatów językowych oraz świadomością zróżnicowania języka polskiego Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 10 godzin - ćwiczenia Metody dydaktyczne: aktywizujące (ćwiczenia praktyczne z tekstem oraz dyskusja) i podające w postaci prezentacji multimedialnych Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: udział w ćwiczeniach - 20 h (= 0,5 ECTS); przygotowanie do zajęć - 25 h+udział w konsultacjach - 15 h = 40 h (= 1,5 pkt ECTS) Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy słuchacza związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 10 h (=0,5 pkt ECTS); niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 30 h (= 1,5 pkt ECTS) |
Literatura: |
Kisilowska M., Przastek-Samokowa M., Potrzeby i kompetencja językowa klientów bibliotek. http://ebib.oss.wroc.pl/matkonf/torun/kisilowska.php Kisilowska M, Pracownik? Klient? Człowiek? Bibliotekarz w procesach komunikacji wewnętrznej, http://e-pedagogiczna.edu.pl/upload/file/referaty/ped4.pdf D. Hymes, Socjolingwistyka i etnografia mówienia, tłum. K. Biskupski, [w:] M. Głowiński (red.), Język i społeczeństwo, Warszawa 1980. Austin J., How to Do Things with Words, [w:] Mówienie i poznanie. Rozprawy i wykłady filologiczne, przeł. B. Chwedeńczuk, Warszawa 1993. Wierzbicka A., Język-umysł-kultura. Wybór prac, (red.) J. Bartmiński, Warszawa 1999. Kisilowska M., Już nie wiem, jak mam do ciebie mówić, czyli komunikacja w bibliotece, Warszawa 2001. Bugajski M., Język w komunikowaniu, Warszawa 2007. Grzenia J., Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa 2007. Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2009. Wojciechowski J., Biblioteka w komunikacji publicznej, Warszawa 2010. Davis M.1. Christopher Turk, Sztuka przemawiania, Wrocław 2003 J. Detz, Sztuk przemawiania, Gdańsk 2008 B. Blein, Sztuka prezentacji i wystąpień publicznych, Warszawa 2010 B. Decker, Wystąpienia publiczne, Warszawa 2008 Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk 2012. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Słuchacz opisuje modele komunikacji oraz charakteryzuje współczesne techniki komunikacyjne w bibliotekach w odniesieniu do wymagań świata wydawniczego i cyfrowego Umiejętności Słuchacz stosuje wiedzę o zasadach komunikacji, technikach komunikacyjnych w kontaktach z przełożonymi, współpracownikami i użytkownikami bibliotek różnego typu. Słuchacz potrafi tworzyć odpowiednie komunikaty, analizować i oceniać przydatność różnych technik komunikacyjnych także w zakresie nowych mediów. Kompetencje społeczne Słuchacz wykazuje się dbałością o etyczne walory komunikacji, otwartością na potrzeby użytkowników bibliotek i kreatywnością w budowaniu z nimi różnego typu komunikacyjnych relacji i negocjacji Odniesienie do Efektów SPACINiB: SP7_WG02, SP7_UK01, SP7_KK01, SP7_KO01, SP7_KR01 Sposoby weryfikacji Efektów: ocena aktywności na zajęciach, zaliczenie ustne na ocenę |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: podające głównie w postaci prezentacji multimedialnych oraz aktywizujące, tzn. ćwiczenia praktyczne oraz ćwiczenia przed grupą. Forma zaliczenia: zaliczenie na ocenę, którego podstawą jest obecność (1 nieobecność jest dopuszczalna) oraz aktywność na zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.