Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy neurologopedii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0400-SPL-2PNE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy neurologopedii
Jednostka: PS Logopedyczne
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Pełny opis:

1. Podstawowe wiadomości na temat związku budowy i funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego człowieka: przegląd koncepcji wyjaśniających zależności mózg-zachowanie, funkcjonalne okolice kory mózgowej, integracja funkcjonalna o.u.n.

2. Podstawowe informacje na temat funkcjonowania behawioralnego (poznawczego i emocjonalnego) człowieka w normie i patologii: pojęcie funkcji poznawczych, przyczyny dysfunkcji poznawczo-emocjonalnych, przejawy zaburzeń funkcjonowania behawioralnego.

3. Podstawowe zagadnienia z zakresu zaburzeń mowy i języka jako konsekwencji uszkodzenia i dysfunkcji układu nerwowego: obraz kliniczny, klasyfikacje, metody badania, zasady rehabilitacji.

4. Podstawowe informacje na temat neuroplastyczności.

Literatura:

Wykaz lektur i innych materiałów obowiązujących do zaliczenia przedmiotu.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy słuchacz:

1) charakteryzuje się podstawową znajomością terminów, pojęć i mechanizmów wyjaśniających zależności mózg-zachowanie w kontekście funkcjonowania behawioralnego ze szczególnym uwzględnieniem mowy i języka.

2) zna na poziomie podstawowym zjawiska i mechanizmy zaburzeń mowy i języka będące konsekwencją nieprawidłowego funkcjonowania układu nerwowego.

3) zna założenia podstawowych metod badania i interpretacji zaburzeń mowy i języka u pacjentów neurologicznych.

4) zna na poziomie podstawowym podstawowe mechanizmy neuroplastyczności i rozumie potrzebę wykorzystania tej wiedzy w pracy logopedy.

5) rozumie potrzebę znajomości mechanizmów powstawania zaburzeń mowy i języka u chorych neurologicznych.

W zakresie umiejętności słuchacz:

1) umie posługiwać się podstawową terminologią z zakresu neurologopedii. .

2) umie odszukać potrzebne informacje z zakresu neurologopedii w podręcznikach, słownikach i innych źródłach, opracować je samodzielnie bądź w zespole i przedstawić w wybranej przez siebie formie.

3) umie wykorzystać wiedzę z zakresu neurologopedii do budowania warsztatu logopedy (np.metod badania, ćwiczeń, gier i zabaw potrzebnych w diagnozie i terapii).

W zakresie postaw społecznych słuchacz:

1) rozumie zasady pracy w zespole interdyscyplinarnym.

Sposoby weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć; ocena zadań wykonywanych na zajęciach

Metody i kryteria oceniania:

Zajęcia prowadzone są z wykorzystaniem wykładu i konsultacji.

Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)