Podstawy surdologopedii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-SPL-2PSU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy surdologopedii |
Jednostka: | PS Logopedyczne |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Pełny opis: |
1. Uszkodzenia słuchu • fizjologia słuchu, • diagnoza uszkodzeń słuchu • klasyfikacje • sprzęt techniczny w rehabilitacji 2. Skutki uszkodzeń słuchu. 3. Sposoby komunikowania się niesłyszących. 4. Przegląd metod rehabilitacji /metody oralne, migowe, komunikacja totalna, trening słuchowy/ 5. Rehabilitacja niemowląt - metoda werbotonalna - zajęcia prowadzone metodą warsztatową 6. Rehabilitacja dzieci w wieku przedszkolnym - przegląd ćwiczeń wykorzystywanych podczas symulacji rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym 7. Rehabilitacja po wszczepie implantu ślimakowego , trening słuchowy 8. Metoda wczesnego czytania - przygotowanie do wczesnego czytania oraz rozwijanie języka przez wczesne czytanie 9. Diagnoza umiejętności językowych i komunikacyjnych dziecka z uszkodzonym słuchem. 10. Rehabilitacja dzieci z uszkodzonym słuchem w młodszym wieku szkolnym 11. Rehabilitacja młodzieży z uszkodzonym słuchem (uczniowie starszych klas szkół podstawowych, gimnazjów, szkół średnich) – potrzeby młodzież z uszkodzonym słuchem, rozwijanie umiejętności językowych. |
Literatura: |
1. Jadwiga Cieszyńska: „Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego” Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2001 2. Jagoda Cieszyńska: „ Metody wywoływania głosek” Kraków 2003, 3. Jagoda Cieszyńska, Marta Korendo: „Wczesna interwencja terapeutyczna – stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia”, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2007, 4. Yvone Csanyi: „Słuchowo – werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu”, WSiP 1994, 5. Armin Lowe: „Wychowanie słuchowe”, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 1995 6. Aniela Korzon: „Totalna komunikacja”, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2001, 7. Krakowiak K. Sękowska I.: „Mówimy z fonogestami. Przewodnik dla rodziców i przyjaciół dzieci i młodzieży z uszkodzonym słuchem”, WSiP ,Warszawa, 1996 8. Ewa Kulczycka: „Wychowanie słuchowo-werbalne dzieci z wadą słuchu w wieku przedszkolnym”, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2004 9. Prillwitz S.: „Język, komunikacja i zdolności poznawcze niesłyszących”, WSiP, Warszawa 1996. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy słuchacz: 1) zna terminy i pojęcia związane z surdologopedią 2) ma wiedzę na temat skutków uszkodzeń słuchu , oraz metod rehabilitacji stosowanych na poszczególnych etapach rozwoju człowieka 3) zna zagadnienia z zakresu komunikowania z osobami z uszkodzonym słuchem oraz ich rodzinami 4) zna możliwości zmniejszania bariery komunikacyjnej i językowej między osobami niesłyszącymi a słyszącymi 5) zna zasady i normy etyczne związane z wykonywaniem zawodu logopedy W zakresie umiejętności słuchacz: 1) umie posługiwać się terminologią z zakresu surdologopedii, 2) umie diagnozować stan poziomu języka osoby z uszkodzonym słuchem, 3) potrafi projektować proces terapii 4) umie odszukać informacje na temat rozwijania języka W zakresie postaw społecznych słuchacz: 1) rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego. 2) Umie nawiązać kontakt z osobami z uszkodzonym słuchem oraz ich opiekunami 3) szanuje godność osoby niepełnosprawnej, jej możliwości, potrzeby i ograniczenia Sposób weryfikacji efektów kształcenia: ocena aktywności w trakcie zajęć; ocena zadań wykonywanych na zajęciach |
Metody i kryteria oceniania: |
wykład, pokaz, metoda warsztatowa Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.