Profilaktyka i terapia logopedyczna w autyzmie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-SPL-2PTB |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Profilaktyka i terapia logopedyczna w autyzmie |
Jednostka: | PS Logopedyczne |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Pełny opis: |
1. Autyzm - rys historyczny, etiologia. 2. Spektrum, diagnoza i charakterystyka zaburzeń autystycznych. 3. Zaburzenia w odbiorze i przetwarzaniu bodźców sensorycznych, specyfika postrzegania i tworzenia pojęć osób z autyzmem. 4. Funkcjonowanie dziecka autystycznego – podstawowe potrzeby terapeutyczno – edukacyjne. 5. Kształcenie umiejętności potrzebnych do rozpoczęcia terapii mowy. 6. Charakterystyka rozwoju mowy u dzieci z autyzmem i Zespołem Aspergera. Specyfika zaburzeń mowy. 7. Wykorzystanie metody behawioralnej w terapii logopedycznej u dzieci z autyzmem i ZA. 8. Alternatywne metody komunikacji: a. komunikacja wspomagająca rozwój mowy werbalnej, metody pracy i narzędzia wspomagające rozwój komunikacji z otoczeniem. b. specyfika tworzenia systemu komunikacji z otoczeniem autystycznych osób niemówiących, c. narzędzia wyższej i niższej technologii. 9. Metoda ułatwionej komunikacji. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Baron-Cohen S., Bolton P. (1999). Autyzm. Fakty. Kraków: KTA Oddział w Krakowie 2. Błeszyński J.: Mowa i język dzieci z autyzmem. Wybrane zagadnienia. WSP, Słupsk 3. 1998. 4. Grycman M. Program wspomagania kompetencji komunikacyjnej dzieci z ciężkimi zaburzeniami porozumiewania się. S.R.C.R.P. Kwidzyn:Tom I - Sprawdź, jak się porozumiewam. Ocena efektywności porozumiewania się dzieci niemówiących wraz z propozycjami strategii terapeutycznych. Kwidzyn 2009,Tom II – Emocje. Kwidzyn, 2010,Tom III – jedzenie. Kwidzyn 2011 5. Maurice, C. (red.): Modele zachowań oraz współpraca z dziećmi autystycznymi. Poradnik dla rodziców i osób profesjonalnie zajmujących się problemem. Twigger, Warszawa 2002. 6. Młynarska M. : Autyzm w ujęciu psycholingwiatycznym. Terapia dyskursywna a teoria umysłu. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2008. 7. Schopler E., Lansing M., Waters.: Ćwiczenia edukacyjne dla dzieci autystycznych. GWP i SPOA, Gdańsk 1991. 8. Schopler E., Reichler R. J., Bashford A., Lansing M. D., Marcus L. M.: Profil Psychoedukacyjny. SPOA, Gdańsk 1995. 9. Schopler E., Reichler R. J., Lansing M.: Techniki nauczania dla rodziców o profesjonalistów. SPOA, Gdańsk 1995 |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy słuchacz: 1) charakteryzuje się podstawową znajomością terminów i pojęć dotyczących autyzmu dziecięcego traktowanego jako całościowe zaburzenie rozwojowe, 2) zna na poziomie podstawowym charakterystykę zaburzeń autystycznych występujących u osób o różnym poziomie funkcjonowania, 3) zna specyfikę zaburzeń rozwoju mowy i problemów w komunikacji językowej i społecznej tych osób, 4) zna etapy procesu kształcenia mowy werbalnej oraz podstawowe zasady wspomagania tego procesu, 5) posiada podstawową wiedzę na temat metod i narzędzi wykorzystywanych w terapii logopedycznej dzieci i młodzieży autystycznej, 6) charakteryzuje się podstawową znajomością systemów i narzędzi alternatywnej komunikacji u osób, które nie rozwijają komunikacji werbalnej. W zakresie umiejętności słuchacz: 1) umie posługiwać się podstawową terminologią dotyczącą autyzmu dziecięcego i towarzyszących mu zaburzeń rozwojowych, szczególnie w zakresie komunikacji, 2) umie opracować i przedstawić wstępną diagnozę umiejętności komunikacyjnych dziecka, 3) umie opracować i przedstawić program terapeutyczny w zakresie wstępnych umiejętności przygotowujących do nauki mowy, 4) umie zorganizować warsztat logopedy, strukturę nauczania odpowiednio do specyficznych potrzeb dziecka z autyzmem( strukturalizacja, wizualizacja, itp.). W zakresie postaw społecznych słuchacz: 1) umie nawiązać w prawidłowy sposób relację z osobą autystyczną oraz z jej opiekunami, 2) rozumie konieczność dokształcenia się z zakresie metod koniecznych do pracy z dzieckiem z autyzmem, wie, jakie metody należy poznać dokładnie, by móc z nim efektywnie pracować. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia prowadzone są z wykorzystaniem różnorodnych metod i technik dydaktycznych: wykładu, konsultacji, analizy materiału filmowego przedstawiającego konkretne przykłady rozwiązań metodycznych, metody heurystycznej, warsztatów grupowych, konsultacji. Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę na podstawie oceny aktywności w trakcie zajęć oraz wykonywanych na zajęciach i w domu ćwiczeń. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.