Profilaktyka i terapia w dysleksji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-SPL-2PTD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Profilaktyka i terapia w dysleksji |
Jednostka: | PS Logopedyczne |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Pełny opis: |
1. Specyficzne zaburzenia umiejętności czytania, pisania i liczenia w ujęciu teoretycznym. 2. Specyfika profilaktyki dysleksji - wczesne rozpoznawanie, metody pracy z dziećmi wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. 3. Wstępne rozpoznawanie zaburzeń dyslektycznych – symptomy, arkusze obserwacji, analiza pisma, ocena czytania. 4. Podstawy oddziaływań terapeutycznych - zasady, etapy, ogólne założenia terapii pedagogicznej, współpraca z rodzicami. 5. Przegląd metod usprawniających funkcje percepcyjo-motoryczne, doskonalących funkcje językowe dziecka z dysleksją, metod kształtujących czytanie i pisanie, metody aktywizujące. 6. Model wsparcia uczniów z dysleksją – prawa i obowiązki, sposoby pracy nad przezwyciężaniem trudności w czytaniu, pisaniu i uczeniu się. |
Literatura: |
1. M. Bogdanowicz, O dysleksji, czyli specyficznych trudnościach w czytaniu i pisaniu – odpowiedzi na pytania rodziców i nauczycieli, Lublin 1995. 2. M. Bogdanowicz, Ryzyko dysleksji – problem i diagnozowanie, Gdańsk 2002. 3. M. Bogdanowicz, Andryjanek Anna., Uczeń z dysleksją w szkole, Gdynia 2004. 4. Czajkowska, K. Herda, Zajęcia korekcyjno - kompensacyjne w szkole, Warszawa 1989. 5. A. Górniewicz, Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu, Toruń 1994. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy słuchacz: 1) posiada podstawową widzę na temat specyficznych trudności w uczeniu się. 2) zna zagadnienia dotyczące diagnozowania dysleksji rozwojowej i podstawowe założenia terapii pedagogicznej. 3) posiada wiedzę o symptomach zaburzeń funkcji percepcyjno-motorycznych ważnych w procesie czytania i pisania. 4) wykazuje się znajomością metod usprawniających funkcje językowe i percepcyjno-motoryczne oraz kształtujących umiejętności czytania i pisania. 5) rozumie potrzebę znajomości wiedzy na temat specyficznych trudności w uczeniu się w pracy logopedy. W zakresie umiejętności słuchacz: 1) potrafi dokonać wstępnego rozpoznania dzieci ryzyka dysleksji na podstawie obserwowanych objawów, analizy wytworów dziecka oraz dokumentacji. 2) umie wybrać i zastosować odpowiednie ćwiczenia usprawniające percepcję słuchową, wzrokową, funkcje motoryczne, funkcje językowe w pracy z dziećmi z trudnościami w czytaniu i pisaniu. 3) Potrafi udzielić stosownego wsparcia dzieciom z dysleksją rozwojową i ich rodzicom. W zakresie postaw społecznych słuchacz: 1) Charakteryzuje się wrażliwością na problemy edukacyjne dzieci przejawiających specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu. 2) Potrafi komunikować się i współpracować ze specjalistami oraz z innymi osobami np. rodzicami i nauczycielami uczniów z dysleksją rozwojową. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia prowadzone są z wykorzystaniem różnorodnych metod i technik dydaktycznych: wykładu, metody heurystycznej, metod aktywizujących, warsztatów grupowych. Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie bez oceny na podstawie oceny aktywności w trakcie zajęć, oceny wykonywanych na zajęciach i w domu ćwiczeń, oceny efektów pracy zespołowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.