Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej z elementami psychoterapii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-SPL-2WPS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej z elementami psychoterapii |
Jednostka: | PS Logopedyczne |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Pełny opis: |
1. Pedagogika specjalna jako nauka - przedmiot, cele, problematyka, działy. 2. Terminologia w pedagogice specjalnej – niepełnosprawność, inwalidztwo, uszkodzenie, upośledzenie. 3. Klasyfikacja osób niepełnosprawnych. 4. Aspekty prawne i organizacyjne kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – analiza aktualnych przepisów prawa oświatowego. 5. Zasady pracy z uczniami niepełnosprawnymi. 6. Diagnoza ucznia niepełnosprawnego – pojęcie, obszary, cechy, zakresy, etapy. 7. Indywidualny program edukacyjno - terapeutyczny pracy z uczniem niepełnosprawnym – propozycja konstruowania 8. Zachowania uczniów wskazujące na zaburzenia w obszarze rozwoju emocjonalno-społecznego i komunikacji językowej. 9. Zasady nawiązywania dobrego kontaktu i budowania bezpieczeństwa w relacjach z uczniem z zaburzeniami komunikacji językowej i emocjonalno-społecznej. 10. Wybrane rodzaje oddziaływań terapeutycznych w pedagogice specjalnej |
Literatura: |
Doroszewska Janina : Pedagogika specjalna. T. 1, Podstawowe problemy teorii i praktyki. Wrocław: Zakł. Nar. Im. Ossolińskich, 1981. Forum pedagogów specjalnych XXI wieku. T. 1-5. / red. Jan Pańczyk. Łódź : Wydaw. Uniw. Łódzkiego, 2002-2004 Kaja B.: Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz 2001. Nowatorskie i alternatywne metody w teorii i praktyce pedagogiki specjalnej : przewodnik metodyczny : praca zbiorowa / pod red. Władysława Dykcika. Poznań : Wydaw. Nauk. UAM, 2001 Pedagogika specjalna : praca zbiorowa / pod red. Władysława Dykcika. Poznań : Wydaw. Nauk. UAM, 1997 Sękowska Zofia : Pedagogika specjalna : zarys. Warszawa : Państ. Wydaw. Nauk., 1982. Szczepanik Renata : Elementy pedagogiki specjalnej.Łódź : Wydaw. WSH-E, 2007 Tomkiewicz –Bętkowska Aleksandra : ABC pedagoga specjalnego : poradnik dla nauczycieli ze specjalnym przygotowaniem pedagogicznym pracujących z dziećmi niepełnosprawnymi dla studentów kierunków pedagogicznych oraz dla osób zainteresowanych kształceniem integracyjnym. Kraków : „Impuls”, 2007. Rozporządzenie MEN dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy słuchacz: 1) zna podstawowe terminy i pojęcia z zakresu pedagogiki specjalnej, 2) zna obowiązującą klasyfikację osób niepełnosprawnych, 3) zna obowiązujące akty prawne dotyczące organizacji kształcenia, wychowania i opieki uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, 4) zna zasady pracy z uczniami niepełnosprawnymi, 5) zna podstawowe informacje z zakresu diagnozy uczniów niepełnosprawnych, 6 )zna zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych 7) rozpoznaje i właściwie interpretuje zachowania uczniów wskazujące na zaburzenia w obszarze rozwoju emocjonalno-społecznego i komunikacji językowej W zakresie umiejętności słuchacz: 1)umie posługiwać się podstawową terminologią z zakresu pedagogiki specjalnej, 2)umie odszukać potrzebne informacje dotyczące organizacji kształcenia, wychowania i opieki uczniów ze specjalnymi potrzebami specjalnymi, 3) konstruuje indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny, 5) zna i stosuje wybrane rodzaje oddziaływań terapeutycznych w pedagogice specjalnej W zakresie postaw społecznych słuchacz: 1) umie pracować w zespole 2) zna i stosuje zasady nawiązywania dobrego kontaktu i budowania bezpieczeństwa w relacjach z uczniem z zaburzeniami komunikacji językowej i społecznej |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia prowadzone są z wykorzystaniem różnorodnych metod i technik dydaktycznych: wykładu, konsultacji, metod heurystycznych, metod aktywizujących. Zaliczenie bez oceny na podstawie oceny aktywności w trakcie zajęć, oceny wykonywanych na zajęciach i w domu ćwiczeń, oceny prezentacji, oceny efektów pracy zespołowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.