Seminarium doktorskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-DS3-2SEM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium doktorskie |
Jednostka: | Wydział Historyczno-Socjologiczny |
Grupy: |
4L stac. studia III stopnia - przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia są prowadzone 2 metodami: seminaryjną oraz indywidualnych konsultacji. Celem podstawowym seminarium jest przygotowanie słuchaczy do samodzielnej realizacji projektu badawczego, którego zwieńczeniem będzie napisanie pod kierunkiem prowadzącego rozprawy doktorskiej. Stąd przez cały czas trwania seminarium jego słuchacze zapoznawani są z różnymi kategoriami źródeł historycznych, metodami ich analiz oraz różnymi interpretacjami wyników. Ważną rolą seminarium jest zapoznanie ze stanem badań w poszczególnych obszarach problemowych oraz bieżąca obserwacja najnowszych dokonań polskiej i zagranicznej historiografii. W zalezności od tempa prowadzonych prac studyjnych w archiwach i bibliotekach naukowych doktoranci prezentują ich wyniki. Każde wystąpienie doktoranta poddawane jest dyskusji, a następnie formułowane są dalsze zalecenia. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia są prowadzone 2 metodami: seminaryjną oraz indywidualnych konsultacji. Celem podstawowym seminarium jest przygotowanie słuchaczy do samodzielnej realizacji projektu badawczego, którego zwieńczeniem będzie napisanie pod kierunkiem prowadzącego rozprawy doktorskiej. Stąd przez cały czas trwania seminarium jego słuchacze zapoznawani są z różnymi kategoriami źródeł historycznych, metodami ich analiz oraz różnymi interpretacjami wyników. Ważną rolą seminarium jest zapoznanie ze stanem badań w poszczególnych obszarach problemowych oraz bieżąca obserwacja najnowszych dokonań polskiej i zagranicznej historiografii. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. P. Burke, Historia i teoria społeczna, Kraków 2000 2. P. Burke, Historia kulturowa,. Wprowadzenie. Kraków 2008 3. E. Domańska, Mikrohistorie, Poznań 1999 4. A.F. Grabski, Dzieje historiografii, Poznań 2006 5. G. G. Iggers, Historiografia XX wieku, Warszawa 2010 6. D. R. Kelley, Granice historii. Badanie przeszłości w XX wieku, Warszawa 2009 7. K. Pomian, Historia. Nauka wobec pamięci, Lublin 2006 8. J. Wijaczka, Historiografia polska epoki wczesnonowożytnej po 1989 roku. Próba oceny, ,,Historyka'', t. 47, 2017, 7-75 9. Causa creandi. O pragmatyce źródła historycznego, red. S. Rosik, P. Wiszewski, Wrocałw 2005 |
Efekty uczenia się: |
W zakresie WIEDZY: KP6_WG1 - KP6_WG7, KP6_WG9 -KP6_WG12, KP6_WK1 - KP6_WK6 W zakresie UMIEJĘTNOŚCI: KP6_UW1 - KP6_UW8, KP6_UU1 W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH: KP6_KK1 - KP6_KK4, KP6-KO1 - KP6_KO4 |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawową metodą oceny pracy doktoranta jest ocena jego postępu w zakresie przygotowywania rozprawy doktorskiej. Ocenie poddawane są poszczególne etapy przygotowywania pracy doktorskiej od wydyskutowania tematu i jej koncepcji, przez realizację kwerend archiwalnych i bibliotecznych i prezentację wyników szczegółowych, aż po napisanie samej rozprawy, ze zwróceniem szczególnej uwagi na zastosowany w niej warsztat naukowy i język wypowiedzi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.