Argumentacja i retoryka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-FS1-2AR |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.152
|
Nazwa przedmiotu: | Argumentacja i retoryka |
Jednostka: | Instytut Socjologii i Kognitywistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest wykształcenie umiejętności konstruowania i oceniania argumentów filozoficznych, prowadzenia dyskusji, rozpoznawania manipulacji oraz adekwatnego reagowania na chwyty retoryczne. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | lektura monograficzna |
Skrócony opis: |
Na zajęciach studenci poznają podstawowe narzędzia teorii argumentacji i retoryki oraz wykorzystują je w praktyce, analizując i dyskutując wybrane argumenty filozoficzne. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Tryb: stacjonarny Przedmiot obowiązkowy rok II Wymagania wstępne: znajomość podstaw logiki 30 godzin konwersatorium Metody dydaktyczne: konwersatorium Punkty ECTS: 4 30 godz. - udział w zajęciach 30 godz. - przygotowanie do zajęć 5 godz. - udział w konsultacjach 10 godz. - przygotowanie prezentacji 15 godz. - przygotowanie pracy pisemnej 15 godz. - przygotowanie do kolokwium W sumie 105 godz., 4 punkty ECTS Nakład pracy wymagający udziału nauczyciela: 35 godz., 1 ECTS o charakterze praktycznym: 45 godz., 2 ECTS |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: K. Szymanek, K.A. Wieczorek, A.S. Wójcik, Sztuka argumentacji. Ćwiczenia w badaniu argumentów, Warszawa: WN PWN 2008. Literatura uzupełniająca: M. Tokarz, Argumentacja. Perswazja. Manipulacja, Gdańsk: GWP 2010. K. Szymanek, Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, Warszawa: WN PWN 2012. |
Efekty uczenia się: |
E1 ma podstawową wiedzę o metodach analizy i interpretacji tekstu filozoficznego E2 zna podstawowe pojęcia logiczne oraz reguły racjonalnej argumentacji i rozumie ich rolę w formułowaniu oraz uzasadnianiu twierdzeń filozoficznych i przekonań moralnych E3 potrafi posługiwać się podstawowymi terminami (pojęciami) filozoficznymi w dyskusjach, polemikach i argumentacjach E4 posiada umiejętność poprawnej pod względem logicznym oraz rzetelnej merytorycznie argumentacji z wykorzystaniem poglądów innych autorów E5 jest krytyczny i otwarty na nowe idee, gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenianie ciągłe aktywności podczas zajęć, wystąpienie ustne prezentujące analizę wybranego argumentu, praca pisemna (analiza wybranego argumentu), kolokwium |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.