Etyka i polityka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-FS1-2EPO |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.152
|
Nazwa przedmiotu: | Etyka i polityka |
Jednostka: | Instytut Socjologii i Kognitywistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zasadniczym celem zajęć jest przedstawienie związków etyki i polityki. Chciałbym oderwać twórczość filozoficzną w jej etycznym wymiarze od jałowych spekulacji i osadzić ją wprost w życiu, tj. w polityce, w której wykuwają się podstawowe pojęcia nowoczesności. |
Skrócony opis: |
Przedmiotem zajęć jest związek etyki, filozofii i polityki. Na prowadzonych przeze mnie książki przekazują nam to, co mają do powiedzenia na temat życia i jego inwariantnych składników: dobra i zła, przebaczenia, pamięci, czasu, miłości, wierności i tym podobnych zjawisk. |
Pełny opis: |
Przedmiotem zajęć jest związek filozofii, etyk, teologiii i polityki. Dla Żydów objawienie ma wymiar publiczny – jego sceną są dzieje ludzkie: Bóg nadchodzi od strony ich historii. Objawienie związane jest zawsze z tym, co minęło. Dla chrześcijan natomiast stanowi ono wydarzenie o charakterze duchowym i w całości mieści się w ich prywatnym, apolitycznym świecie. Ale Mesjasz nie przychodzi po to, by pracowicie odmieniać pojedyncze serca grzesznych istot. Objawienie nie dotyczy jedynie sfery czystego ducha. Musi ono objąć swą mocą cały widzialny świat i sprawić cud jego pomyślnej re-kreacji. Zbawienie widzialnego świata jest zarazem końcem jego dotychczasowej formy – Paruzja wydarza się jako Apokalipsa. Dlatego teologia – próba racjonalnego ujmowania rzeczy ostatecznych – musi być także polityką – zarządzaniem nietrwałą formą tego świata. Filozofia pomagając ująć te sprawy w języku zrozumiałych pojęć, czyni je jaśniejszymi. Nieodmiennie fascynująca jest ocena etyczna tych zjawisk, a więc zderzenie świata ludzkiego z nieludzkim. |
Literatura: |
I L. Strauss, Carl Schmitt, [w:] Historia Filozofii Politycznej. Część druga. H. Meier, Carl Schmitt II, [w:] Historia Filozofii Politycznej. Część druga. II, III C. Schmitt, Dyktatura. IV C. Schmitt, Pojęcie polityczności [w:] Teologia polityczna i inne pisma. V C. Schmitt, Prawomocność i legalność. VI C. Schmitt, Teoria Partyzanta. VII M. Buber, W. I. Lenin, [w:] Historia Filozofii Politycznej. Część druga. A. Kojeve, Kolonializm z perspektywy europejskiej, „Kronos”, nr 4/2014. A. Kojeve, C. Schmitt, Korespondencja, „Kronos”, nr 4/2014. VIII, IX J. Taubes, Eschatologia Zachodnia. X J. Taubes, Cena za mesjanizm; Martin Buber i filozofia historii [w:] Apokalipsa i Polityka. Eseje Mesjańskie. J. Taubes, Spór między judaizmem a chrześcijaństwem; Uzasadnienie brzydoty w tradycji pierwotnego chrześcijaństwa [w:] Apokalipsa i Polityka. Eseje Mesjańskie. XI A.Bloom, Upadek Uniwersytetu, „Kronos”, nr 4/2016. XII H. Arendt, My, uchodźcy; Żyd jako parias: ukryta tradycja; Niemiecka wina; Odpowiedź na list Gershoma Scholema [w:] Pisma Żydowskie. |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie różne rodzaje argumentacji stosowanej w etyce, filozofii, w naukach i w życiu publicznym K_W04 W07 W09 zna ogólną terminologię dotyczącą związków etyki i filozofii z polityką K_W05 W02 ma pogłębioną wiedzę o znaczeniu filozofii i etyki dla kształtowania i rozumienia kultury, w tym polityki K_W08 W05 W07 W10 rozumie złożone wzajemne zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych i etycznych a ewolucją wybranych aspektów teorii polityki K_W16 W09 potrafi wykorzystać wiedzę filozoficzną, etyczną i metodologiczną w krytycznym interpretowaniu tekstów filozoficznych i politycznych K_U01 U02 potrafi wykrywać założenia leżące u podstaw różnych poglądów/stanowisk filozoficznych i moralnych, następnie odnieść je do wybranych problemów politycznych K_U14 U02 U07 samodzielnie podejmuje i inicjuje zadania badawcze, a także przedsięwzięcia o charakterze społecznym i kulturalnym rozumie różnice kulturowe, religijne, etyczne, polityczne itd. i potrafi negocjować w sytuacjach konfliktowych spowodowanych istnieniem tych różnic, w szczególności moderować funkcjonowanie społeczności internetowych K03 K05 K02 K05 K_K06 K_K07 |
Metody i kryteria oceniania: |
- referaty - samodzielna lektura wskazanych tekstów źródłowych i opracowań - dyskusja w grupie, moderowana przez prowadzącego, na podstawie czytanych tekstów - indywidualne konsultacje Formy zaliczenia przedmiotu: egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.