Filozofia wyzwolenia i interkulturowa fakultet)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-FS1-3FWI |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Filozofia wyzwolenia i interkulturowa fakultet) |
Jednostka: | Instytut Socjologii i Kognitywistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | C1 – Przedstawienie studentom wiedzy z zakresu filozofii i ogólnej kultury, które powstały w Ameryce Łacińskiej. C2 – Student powinien poznać inną, od obecnie obowiązującej na Zachodzie, interpretację historii kultury europejskiej i światowej. Jest to zadanie coraz bardziej aktualne w dzisiejszym wielokulturowym świecie. |
Skrócony opis: |
Filozofia wyzwolenia jako próba zerwania z europejską i północnoamerykańską "kolonizacją wiedzy" i budowa teoretycznej podstawy dla wyzwolenia politycznego, ekonomicznego i ogólnokulturowego Ameryki Łacińskiej. |
Pełny opis: |
Początek europejskiej nowożytności: filozofia wielokulturowości, prawa człowieka, pierwsza nowoczesna synteza filozoficzna (Bartolomé de Las Casas), , biologiczny wyraz pluralizmu kulturowego (ludność Ameryki Łacińskiej) i ideologia „nowej rasy kosmicznej”. Spory wokół konkwisty i tzw. „odkrycia” Ameryki. Deficyt praw człowieka w Ameryce Łacińskiej i problem demokracji społecznej. F. Hinkelammert: krytyka neoliberalizmu i "zbiorowego samobójstwa" w wyniku "cynicznego" kapitalizmu. E. Dussel: krytyka chrześcijańskiego dualizmu, eurocentryzmu i modernizmu; nowe odczytanie myśli Marksa i koncepcja polityki jako służby. R. Fornet-Betancourt: filozofia interkulturowości. Latynoamerykański postmodernizm. |
Literatura: |
- Dussel Enrique, Philosophy of liberation, Internet. - Löwy Michael, The War of Gods, New York 1996 - Boff Leonardo, Church: Charism and Power, New York 1985 - Inne materiały w Internecie. Zea L., Filozofia dziejów Ameryki Łacińskiej, Warszawa 1993. |
Efekty uczenia się: |
W1. Student posiada wiedzę na temat bogatej kultury języka hiszpańskiego i portugalskiego. W2. Ma znajomość innego, niż tradycyjny, spojrzenia na historię kultury europejskiej i amerykańskiej. W3. Zdobył znajomość treści nieznanych w Polsce tekstów. Umiejętności U1. Student zdobywa nowe argumenty wobec euro-atlantycko-centrycznej interpretacji światowej kultury. U2. Potrafi samodzielnie wyrażać oceny, w oparciu o różne źródła i metodologie, na temat konfliktów współczesnego świata, które są także efektem monocentrycznej interpretacji świata. U3. Potrafi znaleźć mało znane źródła wiedzy o filozofii z kręgu języka hiszpańskiego. U4. Potrafi zrozumieć punkt widzenia członków innych kultur i rozpoznać pokutujące na ich temat przesądy. K1. Student przejawia postawę otwartości wobec innych kultur w świecie coraz bardziej multikolulturowym i powiązanym, w epoce końca eurocentrycznej hegemonii. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena: obecności na zajęciach, aktywności w dyskusji, znajomości lektur. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.