Metodologia nauk humanistycznych i społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-FS1-3MNH |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.153
|
Nazwa przedmiotu: | Metodologia nauk humanistycznych i społecznych |
Jednostka: | Instytut Socjologii i Kognitywistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami, zasadami i podejściami teoretycznymi w epistemologii i metodologii nauk. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami, zasadami i podejściami teoretycznymi w epistemologii i metodologii nauk. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina filozofia Rok III, semestr 5 Wymagania wstępne: podstawy logiki 30 godz. konwersatorium Metody dydaktyczne: konwersatorium, konsultacje 4 punkty ECTS Bilans nakładu pracy studenta: uczestniczenie w zajęciach 30 godz. uczestniczenie w konsultacjach 10 godz. przygotowanie do zajęć 45 godz. przygotowanie pracy pisemnej 15 godz. W sumie 100 godz. (4 punkty ECTS) Godziny wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela: 40 godz. (1 ECTS) Godziny związane z zajęciami o charakterze praktycznym: 0. |
Literatura: |
K. Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii, Wstęp i rozdz. 1-3, Wydawnictwo Antyk – Fundacja Aletheia, Warszawa-Kęty 2003, 13-52. K. Ajdukiewicz, Metodologiczne typy nauk, w: Język i poznanie, t. 1, PWN, Warszawa 1985, 287-313. Z. Cackowski i in. (red.), Filozofia a nauka. Zarys encyklopedyczny, Ossolineum, Wrocław 1987. P. Feyerabend, Jak być dobrym empirystą, PWN Warszawa 1979. A. Grobler, Metodologia nauk, Wyd. Aureus-Wyd. Znak, Kraków 2006. C.G. Hempel, Filozofia nauk przyrodniczych, Wyd. Aletheia, Warszawa 2001. T. Kuhn, Struktura rewolucji naukowych, Wyd. Aletheia, Warszawa 2001. E. Nagel, Struktura nauki. Zagadnienia logiki wyjaśnień naukowych, PWN, Warszawa 1961. K.R. Popper, Logika odkrycia naukowego, WN PWN, Warszawa 2002. |
Efekty uczenia się: |
K_W01: rozumie miejsce i znaczenie filozofii w relacji do nauk szczegółowych, zwłaszcza humanistycznych i społecznych K_W03: ma podstawową wiedzę dotyczącą epistemologii i metodologii. K_W08: zna i rozumie historyczny charakter kształtowania się pojęć i koncepcji filozoficznych dotyczących poznania i jego zasad. K_U01: potrafi wyszukiwać, analizować, krytycznie oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem źródeł elektronicznych i pisanych. K_U02: posiada podstawowe umiejętności badawcze, takie jak formułowanie i analiza problemów filozoficznych i moralnych, dobór narzędzi badawczych, opracowanie i prezentacja wyników. K_K07: jest krytyczny i otwarty na nowe idee, gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów. K_K09: jest odpowiedzialny za własne słowa i działania, cechuje go rzetelność oraz uczciwość w dyskusji . |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę. Kryteria oceniania: - ocenianie ciągłe aktywności - kartkówki z lektur - praca pisemna |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.