Natura umysłu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-FS2-1NUM |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.152
|
Nazwa przedmiotu: | Natura umysłu |
Jednostka: | Instytut Socjologii i Kognitywistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Warunkiem udziału w zajęciach są wiedza i umiejętności zdobyte na dowolnych studiach licencjackich, a zwłaszcza na filozofii i etyce oraz kognitywistyce i komunikacji. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie do współczesnych dyskusji na temat natury umysłu prowadzonych w kontekście kognitywistyki i filozofii umysłu. W ramach zajęć dyskutowane będą takie zagadnienia, jak relacje psychofizyczne, natura świadomości, zależność między mózgiem a umysłem, reprezentacje poznawcze, umysły sztuczne i hybrydowe. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: filozofia Rok studiów/semestr: rok I, semestr II Wymagania wstępne: wiedza i umiejętności z zakresu studiów I stopnia Liczba godzi: wykład - 15, ćwiczenia 15 Metody dydaktyczne: wykład w formie prezentacji mutlimedialnej z elementami dyskusji, ćwiczenia z elementami konwersatorium, prezentacje studentów na podstawie wskazanych lektur Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta: a) udział w zajęciach - 30h, b) przygotowanie do ćwiczeń - 30h, c) lektury - 30h, d) przygotowanie do egzaminu - 30h, e) konsultacje - 5h Wskaźniki ilościowe: a) zajęcia z udziałem prowadzącego - 30h, 1.5 ECTS, b) zajęcia o charakterze praktycznym - 95h, 3.5 ECTS. |
Literatura: |
1. Przewodnik po filozofii umysłu, pod red. R. Poczobuta i M. Miłkowskiego, Kraków: Wydawnictwo WAM, 2012. 2. Analityczna metafizyka umysłu. Najnowsze kontrowersje, pod red. M. Miłkowskiego i R. Poczobuta, Warszawa: Wyd. IFiS PAN, 2008. 3. Przewodnik po kognitywistyce, pod red. J. Bremera, Kraków: WAM, 2016. 4. David Eagleman, Mózg - opowieść o nas, Poznań: Zysk i S-ka, 2018. 5. Kaja Nordrgen, Mózg - Twój niezastąpiony narząd rządzi, Warszawa: Marginesy, 2018. 6. Christof Koch, Neurobiologia na tropie świadomości, Warszawa: Wyd. UW, 2015 7. Paul M. Churchland, Mechanizmy rozumu, siedlisko duszy. Filozoficzna podróż w głąb mózgu, Warszawa, Aletheia, 2002. 8. Chris Frith, Od mózgu do umysłu. Jak powstaje nasz wewnętrzny świat?, Warszawa: Wyd. Uw, 2011. 9. Michael Gazzaniga, Istota człowieczeństwa. Co sprawia, że jesteśmy wyjątkowi? Sopot: Smak Słowa. 2011. |
Efekty uczenia się: |
E1. Zna wybrane teorie na temat natury umysłu - filozoficzne i kognitywistyczne E2. Ma wiedzę na temat relacji umysł-mózg, umysł-ciało, umysł-środowisko E3. Umie przedstawić najważniejsze teorie umysłu ze wskazaniem ich komponentu naukowego i filozoficznego. E4. Potrafi przeprowadzić analizę krytyczną teorii umysłu znanych z historii filozofii w świetle współczesnych badan naukowych. E5. Jest otwarty na nowe trendy w nauce w filozofii oraz przygotowany do samodzielnego uczenia się przez całe życie. E6. Cechuje go postawa krytyczna i analityczna w dyskusjach naukowych, filozoficznych i światopoglądowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład - egzamin pisemny Ćwiczenia - zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.