Psychologia filozoficzna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-FS2-1PSF |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.152
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia filozoficzna |
Jednostka: | Instytut Socjologii i Kognitywistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Przedmiot jest poświęcony badaniu związków pomiędzy psychologią a filozofią. Wraz z powstaniem psychologii egzystencjalnej, a przede wszystkim psychoanalizy i nurtów jej pokrewnych, zwanych psychologią głębi, możemy zauważyć, że wielu psychologów i psychiatrów odważnie wkracza w obszary dociekań filozoficznych. Podobnie niektórzy filozofowie, szczególnie związani z filozofią egzystencjalną i filozofią życia, tworzyli dzieła, które inspirowały wielu psychologów. |
Pełny opis: |
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek Uniwersytet w Białymstoku, Wydział Historyczno-Socjologiczny Nazwa kierunku studiów .Filozofia i Etyka Poziom kształcenia Studia drugiego stopnia. Profil studiów Filozofia i Etyka Forma studiów Stacjonarne. Kod przedmiotu Język przedmiotu Polski. Rodzaj przedmiotu Obowiązkowy. Rok studiów /semestr I (semestr II). Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) Podstawowa wiedza z zakresu wiedzy o kulturze, języka polskiego i historii filozofii. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć Ćwiczenia 30 godzin. |
Literatura: |
Burszta W. J. (2015), Preteksty, Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra. Dilthey W. (1987). O istocie filozofii i inne pisma, tłum. A. Paczkowska-Łagowska, Warszawa. Freud S. (1998). Pisma społeczne. Dzieła, t.4, tłum. A. Ochocki, M. Poręba, R. Reszke. Warszawa: KR. Fromm E. (1996). Zdrowe społeczeństwo, Warszawa: PIW Jaspers K, (1991). Rozum i egzystencja. Nietzsche a chrześcijaństwo, Warszawa: PWN. Leder A. (2014), Prześniona rewolucja, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej Nietzsche F. (2018). Antychryst, tłum. J. Dudek, E. Kiresztura-Wojciechowska. Kraków: Wydawnictwo Vis-à-vis Etiuda. Nietzsche F. (2003). Z genealogii moralności, tłum. L. Staff. Kraków: Wydawnictwo Zielona Sowa Olchanowski T. (2016), Kultura manii, Warszawa: ENETEIA. Paci E. (1980), Związki i znaczenia, Warszawa: Czytelnik Przewodnik po myśli Carla Gustava Junga (red. H. Machoń). Warszawa: PWN. Storr A. (2009). Kolosy na glinianych nogach. Studium gurui, tłum. J. Prokopiuk i P. J. Sieradzan. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B. Tillich P. (1983). Męstwo bycia, Paryż: Dialogue/Znaki czasu |
Efekty uczenia się: |
1.Rozumie miejsce i znaczenie filozofii w relacji do nauk szczegółowych, zwłaszcza humanistycznych i społecznych. KW 01 2. Zna i rozumie różne stanowiska we współczesnych sporach moralnych.KW 07 3. Zna podstawy współczesnej psychologii KW 20 4. Dostrzega filozoficzny wymiar rożnych wytworów kultury (utworów literackich, dzieł sztuki, dzieł religijnych). KU 06 5. Dostrzega moralny aspekt badan naukowych i rozumie problemy moralne związane z rozwojem cywilizacji KU 07 6. Jest krytyczny i otwarty na nowe idee, gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów. KK 07 7. Dostrzega złożoność problemów moralnych, umie zachować krytycyzm i samokrytycyzm w sytuacji moralnego konfliktu.KK 10 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ciągła na podstawie dyskusji w grupie. Pisemne prace domowe (esej). Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.