Teorie doświadczenia religijnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-FS2-2TDR |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.152
|
Nazwa przedmiotu: | Teorie doświadczenia religijnego |
Jednostka: | Wydział Historyczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest analiza opisów doświadczenia religijnego oraz sposób ich interpretacji w rozważaniach teoretycznych. |
Skrócony opis: |
Analiza struktury i treści doświadczenia religijnego w odmiennych kontekstach filozoficznych, teologicznych, religioznawczych oraz neuronaukowych. |
Pełny opis: |
Analiza opisów doświadczenia religijnego w tekstach z różnych kontekstów kulturowych, a także interpretacja tych opisów w pracach wybranych filozofów i neuronaukowców. |
Literatura: |
1. Beauregard M, O’Leary D., Duchowy mózg. Neuronaukowa argumentacja za istnieniem duszy, tłum. Z. Kasprzyk, Kraków 2011, s. 79-166. 2. Bhagavadgita, czyli Pieśń Pana, tłum. J. Sachse, Wrocław 1988. 3. Biblia to jest Pismo święte Starego i Nowego Testamentu. Brytyjskie i Zagraniczne Towarzystwo Biblijne, Warszawa 1990. 4. Chmura niewiedzy, tłum. P. Rostworowski, Kraków 2003 5. Dawkins R., Bóg urojony, tłum. P. Szwajcer, Warszawa 2007, rozdział: Korzenie religii. 6. Jan od Krzyża, Dzieła, tłum. B. Smyrak, wydanie IV, przejrzane i poprawione, Wydawnictwo OO. Karmelitów Bosych, Kraków 1986. 7. Juliana z Norwich, Objawienia Bożej Miłości, przeł. A. Gomola. Poznań 2007 8. Kowalska F., Dzienniczek. Miłosierdzie Boże w duszy mojej, Warszawa 1979. 9. Leeuw G. van der, Fenomenologia religii, tłum. J. Prokopiuk, Książka i Wiedza, Warszawa 1978. 10. Long J., Perry P., Co cię czeka po śmierci? Naukowe dowody na istnienie życia po życiu, tłum. M. Rydzewska, Białystok 2011, s. 6-56. 11. Mistrz Eckhart, Kazania, tłum. W. Szymona, W drodze, Poznań 1986. 12. Nietzsche F., Antychrześcijanin. Przekleństwo chrześcijaństwa, tłum. G. Sowiński, Kraków 1999. 13. Otto R., Świętość : elementy irracjonalne w pojęciu bóstwa i ich stosunek do elementów racjonalnych, przeł. Bogdan Kupis. Warszawa 1999. 14. Pseudo-Dionizy Areopagita, Teologia mistyczna, w: Tenże, Pisma teologiczne, tom 1, tłum. M. Dzielska, Kraków 1997, s. 161-170. 15. Spór o uczciwość wobec Boga. Wybór tekstów, Warszawa 1966. 16. Ścieżka prawdy = Dhammapadam : podstawy moralności buddyjskiej, z palijskiego przeł. Stanisław Fr. Michalski, Łodź 1948. 17. Tao-te-king czyli Księga drogi i cnoty, Literatura na świecie 1/186. 18. U. Ranke-Heinemann, Nie i Amen, tłum. K. Toeplitz, Gdynia 1994 19. 19. Dżalaloddin Rumi, Anioł upojony. Opowieści mistyczne, tłum. I. Nowicka, Warszawa 2009. |
Efekty uczenia się: |
student ma pogłębioną wiedzę o znaczeniu filozofii dla kształtowania i rozumienia kultury, w tym religii (opcjonalnie) K_W08 rozumie złożone wzajemne zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w nauce, kulturze i społeczeństwie K_W16 potrafi wykorzystać wiedzę filozoficzną i metodologiczną w diagnozowaniu i krytycznym interpretowaniu zjawisk społecznych, kulturalnych, religijnych K_U03 jest krytyczny, otwarty na nowe idee oraz gotów do zmiany poglądów w świetle dostępnych danych i argumentów K_K09 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa jest wypadkową dwóch ocen: oceny uwzględniającej stopień aktywności studenta na zajęciach (polegających na omawianiu i dyskusji nad zadaną lekturą) oraz oceny z testu końcowego. W przypadku znaczącej aktywności na zajęciach student jest zwolniony z testu końcowego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.