Pisanie akademickie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-HS1-1PIA |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.351
|
Nazwa przedmiotu: | Pisanie akademickie |
Jednostka: | Instytut Historii i Nauk Politycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z zasadami pisania tekstów naukowych i opatrywania ich aparatem naukowym; wyposażenie studentów w umiejętność konstrukcji form pisarstwa historycznego takich jak recenzja, artykuł naukowy, a także przygotowanie do napisania pracy licencjackiej i magisterskiej |
Pełny opis: |
1. Artykuł naukowy: zasady konstrukcji; lektura przykładowych artykułów naukowych i omówienie ich wad i zalet; konspekt artykułu naukowego (6 godz.) 2. Recenzja jako forma pisarstwa historycznego: zasady konstrukcji, lektura przykładowych recenzji; konspekt recenzji wybranej publikacji naukowej (4 godz.) 3. Sprawozdanie naukowe: zasady konstrukcji; lektura przykładowych sprawozdań; konspekt sprawozdania naukowego (2 godz.) 4. Esej historyczny: lektura przykładowych esejów, omówienie (2 godz.) 5. Etyka pracy naukowej historyka |
Literatura: |
Oliver P., Jak pisać prace uniwersyteckie , tł. J. Piątkowska. Kraków 1999; Eco U., Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, tł. G. Jurkowlaniec, Warszawa 2007; Bielec Ewa, Janusz, Podręcznik do pisania prac albo technika pisania po polsku, Kraków 2000; Wojcik K., Piszę akademicką pracę promocyjną, Warszawa 2005; Swieżawski A., Warsztat naukowy historyka , Łódź 1978. Współczesna dydaktyka historii. Zarys encyklopedyczny, pod red. J. Maternickiego, Warszawa 2004, s. 253-254 (hasło: “opracowania historyczne”) Domańska E., Mikrohistorie, Poznań 2005 Materiał ćwiczeniowy: wybrane artykuły, sprawozdania naukowe i recenzje z “Przeglądu Historycznego”, „Przeszłości Demograficznej Polski”, “Odrodzenia i Reformacji w Polsce” |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1) Ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk historycznych. 2) Zna podstawowe zasady konstrukcji tekstu naukowego z zastosowaniem podstawowych narzędzi warsztatu historyka 3) Posiada podstawową wiedzę pozwalającą na analizę i interpretację źródeł historycznych Umiejętności: 1) Formułuje tezy i argumentuje z wykorzystaniem poglądów różnych autorów prac historycznych w zakresie znanej mu literatury fachowej 2) Posiada umiejętność skonstruowania tekstu naukowego w języku ojczystym z poprawnym zastosowaniem różnorodnych form pisarstwa historycznego (recenzja, artykuł naukowy, praca licencjacka) 3) Poprawnie redaguje, komentuje i opatruje przypisami przygotowywane teksty (np. eseje, prace roczne, semestralne). Kompetencje społeczne: 1) Rozumie konieczność przestrzegania norm etycznych w pracy historyka i popularyzacji wiedzy historycznej |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ustne po uprzednim zaliczeniu obecności na zajęciach; przedstawienie recenzji wybranej książkowej publikacji naukowej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.