Podstawy prawne ochrony zabytków
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-HS1-2BPR |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.352
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy prawne ochrony zabytków |
Jednostka: | Instytut Historii i Nauk Politycznych |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://- |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalizacyjne |
Założenia (opisowo): | Analiza oraz opanowanie treści ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz.U. 2003 nr 162 poz. 1568) z dnia 23 lipca 2003 r. z późn. zm. oraz aktów wykonawczych. Zapoznanie się z podstawową terminologią prawną i sposobami przeprowadzenia wykładni prawnej, zastosowania reguł kolizyjnych I i II stopnia, konstruowania norm prawnych, dokonywania subsumpcji. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
1. Zajęcia organizacyjne. 2. Wstępne zagadnienia prawne. 3. Funkcjonowanie organów państwowych i samorządowych w świetle przepisów Kodeksu Postępowania Administracyjnego. 4. Formy i sposób ochrony zabytków. 5. Prawa i obowiązki właścicieli i posiadaczy zabytków. Opieka prawna zabytków. 6. Nadzór konserwatorski. Prowadzenie badań konserwatorskich. 7. Pomiędzy właścicielem a urzędem. 8. Finansowanie opieki nad zabytkami. 9. Ogólnopolski i miejscowy program ochrony zabytków i opieki nad zabytkami. 10. Ochrona cmentarzy jako przykład realizacji ochrony dóbr kultury. 11. Międzynarodowa ochrona zabytków w UE. 12. Kary wobec osób i instytucji naruszających przepisy Ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. 13. Główne zagrożenia ochrony zabytków istniejące w Polsce współcześnie 14. Historia ochrony prawnej zabytków, a stan dzisiejszy. 15. Podsumowanie zajęć. Kolokwium. |
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne. 2. Wstępne zagadnienia prawne. Wykładnia językowa – terminologia podstawowych wyrażeń. Główne organy odpowiedzialne za ochronę dóbr kultury. 3. Funkcjonowanie organów państwowych i samorządowych w świetle przepisów Kodeksu Postępowania Administracyjnego. 4. Formy i sposób ochrony zabytków. 5. Prawa i obowiązki właścicieli i posiadaczy zabytków. Opieka prawna zabytków. 6. Nadzór konserwatorski. Prowadzenie badań konserwatorskich. 7. Pomiędzy właścicielem a urzędem. Prawne aspekty poszukiwania „skarbów” i handlowania dziełami sztuki. 8. Finansowanie opieki nad zabytkami. 9. Ogólnopolski i miejscowy program ochrony zabytków i opieki nad zabytkami. Ochrona dóbr kultury w sytuacjach kryzysowych. III sektor a opieka nad zabytkami. Społeczni opiekunowie zabytków. 10. Ochrona cmentarzy jako przykład realizacji ochrony dóbr kultury. 11. Międzynarodowa ochrona zabytków w UE. 12. Kary wobec osób i instytucji naruszających przepisy Ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. 13. Główne zagrożenia ochrony zabytków istniejące w Polsce współcześnie 14. Historia ochrony prawnej zabytków, a stan dzisiejszy. Zakres przedmiotowy i podmiotowy oraz cel ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. 15. Podsumowanie zajęć. Kolokwium. |
Literatura: |
Ustawa z 23. 07. 2003 o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami z dnia 23 lipca 2003 r., Dz. U. z dnia 23 lipca 2003 r. z późniejszymi zmianami Do pobrania: http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20031621568/U/D20031568Lj.pdf Fakultatywnie: Anna Michalak i Artur Ginter, Ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Komentarz, Wolters Kluwer 2016. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Opanował fachową terminologię z zakresu nauk historycznych, jak też podstawową terminologię nauk prawnych. K1A _W03 2. Zdaje sobie sprawę z różnorodności źródeł informacji, w szczególności ma świadomość znaczenia aktów normatywnych. Rozumie ich przydatność w badaniach historycznych. Zna i rozumie zasady ochrony prawa autorskiego. K1A _W13 3. Ma podstawową wiedzę o funkcjonowaniu instytucji oraz o zasadach i metodach pracy w wybranych sferach działalności kulturalnej, administracyjnej oraz gospodarczej. K1A _W26 Umiejętności: 4. Rozpoznaje, wykorzystuje i analizuje akty i źródła normatywne oraz inne wytwory cywilizacji przydatne w pracy i warsztacie historyka. Streszcza, zapisuje i kataloguje uzyskane tą drogą informacje. K1A _U06 5. Komunikuje się w języku ojczystym z zastosowaniem profesjonalnej terminologii prawnej i historycznej. K1A _U17 Kompetencje społeczne: 6. Ma świadomość zakresu swojej wiedzy historycznej i umiejętności warsztatowych i rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólno-humanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych. K1A _K05 |
Metody i kryteria oceniania: |
Prezentacja, dyskusja, elementy wykładu, praca z aktem normatywnym, analiza kazusów. Zaliczenie pisemne, aktywność na zajęciach. Kolokwium 60%, aktywność na zajęciach 40% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.