Życie rodzinne na przestrzeni wieków
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-HS1-2ZRN |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.653
|
Nazwa przedmiotu: | Życie rodzinne na przestrzeni wieków |
Jednostka: | Wydział Historyczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Podstawowym założeniem i celem realizowanym w ramach przedmiotu jest przyswojenie przez studentów wiedzy o kształcie i charakterze elementów tworzących życie rodzinne mieszkańców Świata od starożytności po wiek XX. Analiza obejmuje szeroki zakres zagadnień mających wpływ na kształt życia rodzinnego takich jak: warunki klimatyczne, zabudowa mieszkalna, stroje, pożywienie, choroby, higiena, edukacja, wychowanie, religia, filozofia, mentalność, małżeńskość, praca zawodowa, służba wojskowa, sądownictwo, rozrywki, struktury społeczne. Student powinien opanować wiedzę pozwalającą na obserwowanie i rozumienie trwania lub zmian zwyczajów życia codziennego na przestrzeni przynajmniej kilku stuleci. Ponadto przedmiot służy praktycznej nauce wystąpień z referatem i prezentacją multimedialną o charakterze konferencyjnym. Prowadzący przekazuje studentom podstawową wiedzę z zakresu prawidłowego przygotowania prezentacji multimedialnej i referatu oraz właściwego sposobu prezentacji badań i mowy ciała podczas wystąpienia. |
Skrócony opis: |
Zajęcia przygotowują studentów do wystąpień konferencyjnych oraz przekazują wiedzę o życiu codziennym w dawnych wiekach |
Pełny opis: |
Każdy student przygotowuje 15 minutową prezentację w oparciu o wybraną z listy lekturę. Po wystąpieniu jest przewidziany czas na dyskusję nad merytoryczną oraz techniczną stroną wystąpienia. Każdemu studentowi prowadzący udziela sugestii w kontekście podniesienia poziomu wystąpienia, wskazuje błędy oraz udane elementy wystąpienia. Brak wymagań wstępnych. Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów stacjonarne Rodzaj przedmiotu fakultatywne Dziedzina i dyscyplina nauki nauki humanistyczne, historia Rok studiów/semestr II/ sem. zimowy Każdy student przygotowuje 15 minutową prezentację w oparciu o wybraną z listy lekturę. Po wystąpieniu jest przewidziany czas na dyskusję nad merytoryczną oraz techniczną stroną wystąpienia. Każdemu studentowi prowadzący udziela sugestii w kontekście podniesienia poziomu wystąpienia, wskazuje błędy oraz udane elementy wystąpienia. Konwersatorium – 30 godz. Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: 75 godz., w tym (wg wskaźników ilościowych): - udział studenta w zajęciach konwersatorium: 15x2 godz.= 30 godz. - przygotowanie do konwersatoriów: 14x2godz.=28 godz. - opracowanie wybranej pozycji z literatury i przygotowanie prezentacji multimedialnej: 14 godz. - przygotowanie do zaliczenia przedmiotu: 2 godz. - zaliczenie: 1 godz. Razem: = 75 godz. (75:25=3) Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30konw.+1zalicz. = 31 godz., 1 pkt. ECTS (31:25=1,24) Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: prezentacje14 = 14 godz. 0,5 pkt. ECTS (14:25=0,56) |
Literatura: |
Lista lektur przeznaczonych do wyboru przez studentów. Prezentacje są układane w bloki w podziale chronologicznym, tj. od epok najstarszych po XX wiek. A. Berdecka, I. Turnau, Życie codzienne w Warszawie okresu oświecenia, Warszawa 1969. A. Cubała, Życie codzienne powstańczej Warszawy ’44, Warszawa 2015. A. Jelicz, Życie codzienne w średniowiecznym Krakowie, Warszawa 1966. A. Świderkówna, Życie codzienne w Egipcie greckich papirusów, Warszawa 1983. A. Wyczański, Wieś polskiego Odrodzenia, Warszawa 1969. B. Meyer, Życie codzienne w Pałacu Buckingham: od Wiktorii do Elżbiety II, przeł. Ewa Umińska-Plisenko, Poznań 1999. B. Stępniewska-Holzer, Życie codzienne na Bliskim Wschodzie w XIX wieku, Warszawa 2002. Ch. Gallenkamp, Majowie, przeł. J. Maliszewska-Kowalska, Warszawa 1968. F. Bluche, Życie codzienne we Francji w czasach Ludwika XIV, przeł. W. Bieńkowska, Warszawa 1990. F. Kusiak, Życie codzienne oficerów Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa 1992. F. Mauro, Życie codzienne w Brazylii za czasów Pedra II 1831-1889, przeł. E. Bąkowska, Warszawa 1993. G. Balandier, Życie codzienne w państwie Kongo (XVI-XVIII w.), przeł. E. Bąkowska, Warszawa 1970. G. C. Vaillant, Aztekowie z Meksyku: powstanie, rozwój i upadek narodu azteckiego, tł. Jadwiga Maliszewska-Kowalska, Warszawa 1965. G. Contenau, Życie codzienne w Babilonie i Asyrii, przeł. E. Bąkowska, Warszawa 1963. – G. i C. Charles-Picard, Życie codzienne w Kartaginie w czasach Hannibala, przeł. I. Wieczorkiewicz, Warszawa 1962. Historia życia prywatnego. T. 1: Od Cesarstwa Rzymskiego do roku tysięcznego, red P. Veyne, Wrocław-Warszawa-Kraków 1998, s. 21-221. J. Auboyer, Życie codzienne w dawnych Indiach: (wiek ok. II p.n.e. - ok. VII n.e.), przeł. Andrzej Ługowski, Warszawa 1968 J. Gąssowski, Indianie Ameryki Północnej: od początków po wiek XIX, Warszawa 1996. L. Flaceliere, Życie codzienne w Grecji za czasów Peryklesa, przeł. Z. Bobowicz, J. Targalski, Warszawa 1985. L. Frédéric, Życie codzienne w Japonii u progu nowoczesności (1868-1912), przeł. E. Bąkowska, Warszawa 1988. L. Frédéric, Życie codzienne w Japonii w epoce samurajów (1185-1603), przeł. E. Bąkowska, Warszawa 1971. L. Turek-Kwiatkowska, Życie codzienne w Szczecinie w latach 1800-1939, Szczecin 2014. Ł. Okulicz-Kozaryn, Życie codzienne Prusów i Jaćwięgów w wiekach średnich (IX-XIII w.), Warszawa 1983. M. Defourneaux, Życie codzienne w czasach Joanny D’Arc, przeł. E. Bąkowska, Warszawa 1963. M. Ordyłowski, Życie codzienne we Wrocławiu, 1945-1948, Wrocław 1991. M. Siennicka, Rodzina burżuazji warszawskiej i jej obyczaj : druga połowa XIX i początek XX wieku, Warszawa 1998. M. St. Clare Byrne, Życie codzienne w Anglii elżbietańskiej, przeł. A. Staniewska, Warszawa 1971. P. Montet, Życie codzienne w Egipcie: w epoce Ramessydów XIII - XII w. p. n. e., przeł. E. Bąkowska, Warszawa 1984. P. Riche, Życie codzienne w państwie Karola Wielkiego, przeł. E. Bąkowska, Warszawa 1979. R. Gałaj, Życie codzienne szlachty polskiej w okresie sarmatyzmu, Szczecin 1998. R. Kiersnowski, Życie codzienne na Śląsku w wiekach średnich, Warszawa 1977. R. M. Karras, Seksualność w średniowiecznej Europie, Warszawa 2012. R. Tomkiewicz, Życie codzienne mieszkańców powojennego Olsztyna, 1945-1956, Olsztyn 2003. S. Fitzpatrick, Życie codzienne pod rządami Stalina: Rosja radziecka w latach trzydziestych XX wieku, tł. Joanna Gilewicz, Kraków 2012. T. Bednarczyk, Życie codzienne warszawskiego getta : warszawskie getto i ludzie (1939-1945 i dalej), Warszawa 1995. W. Czapliński, J. Długosz, Życie codzienne magnaterii polskiej w XVII wieku, Warszawa 1982. W. S. Morton, Ch. M. Lewis, Chiny: historia i kultura, tł. B. S. Zemanek, Kraków 2007. Życie codzienne ziemiaństwa polskiego w XIX i XX wieku, Siedlce 2018. |
Efekty uczenia się: |
KP6_WG1 zna i rozumie wybrane zagadnienia historii powszechnej (w zakresie pięciu głównych epok historycznych) w ujęciu chronologicznym i tematycznym KP6_WG2 ma zaawansowaną, uporządkowaną chronologicznie i tematycznie wiedzę o historii dawnych i współczesnych ziem polskich KP6_WG3 zna podstawowe nurty filozoficzne, kulturowe, ideologie i doktryny polityczne KP6_WG4 wykazuje znajomość historii porównawczej KP6_WG5 zdaje sobie sprawę z diachronicznej struktury przeszłości KP6_WG6 zdaje sobie sprawę z różnorodności źródeł informacji; rozumie ich przydatność w badaniach historycznych KP6_WG7 rozumie podstawową terminologię fachową nauk historycznych w przynajmniej jednym języku nowożytnym KP6_WG8 rozumie podstawowe pojęcia w języku starożytnym i/lub dawnym występujące w źródłach KP6_WG9 zna na poziomie podstawowym główne kierunki rozwoju badań historycznych (np. historia polityczna, społeczna, gospodarcza, wojskowa i bezpieczeństwa /służb mundurowych/, kultury, rodziny), a zwłaszcza najnowsze osiągnięcia w tej dziedzinie KP6_WG10 ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk historycznych KP6_WG11 zna podstawowe metody badawcze i narzędzia warsztatu historyka oraz podstawowe metody upowszechniania wiedzy historycznej KP6_WG12 definiuje miejsce historii wśród innych nauk, rozumie cele prowadzenia badań historycznych oraz objaśnia pozycję i znaczenie nauk historycznych w obszarze nauk humanistycznych i społecznych. KP6_WK1 ma podstawową wiedzę na temat współczesnych relacji politycznych i kulturalnych KP6_WK2 wie o istnieniu w naukach historycznych i pokrewnych różnych punktów widzenia, determinowanych różnym podłożem narodowym i kulturowym KP6_WK3 rozpoznaje relacje i zależności pomiędzy przeszłością a aktualnymi wydarzeniami z uwzględnieniem specyfiki wiedzy w dziedzinach ochrony i promocji dziedzictwa historycznego, wojskowości i bezpieczeństwa KP6_WK4 rozpoznaje relacje i zależności na poziomie podstawowym pomiędzy przeszłością a aktualnymi problemami społecznymi, gospodarczymi i politycznymi KP6_WK5 rozumie podstawowe mechanizmy kulturowe, polityczne, prawne i ekonomiczne KP6_WK6 rozpoznaje i zna różnice w ujęciach historiograficznych w różnych okresach czasu i kontekstach KP6_WK7 ma podstawową wiedzę na temat zasad ochrony własności intelektualnej KP6_WK8 orientuje się w działalności i aktualnej ofercie współcześnie działających instytucji kultury, a zwłaszcza ośrodków upowszechniających i popularyzujących wiedzę historyczną. KP6_WK9 ma podstawową wiedzę o funkcjonowaniu instytucji oraz o zasadach i metodach pracy w wybranych sferach działalności kulturalnej lub/i edukacyjnej, lub/i administracyjnej, lub/i gospodarczej, lub/i politycznej, lub/i służb mundurowych KP6_UW1 samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego KP6_UW2 potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać wiedzę teoretyczną właściwą dla studiów do opisu podstawowych problemów historycznych, ekonomicznych, politycznych i kulturowych KP6_UW3 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł KP6_UW4 potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności badawcze związane z kulturowymi, prawnymi, politycznymi i ekonomicznymi uwarunkowaniami KP6_UW5 potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną i podstawowe umiejętności zbierania i analizy źródeł w badaniu historii KP6_UW6 potrafi analizować bieżącą sytuację polityczną i gospodarczą KP6_UW7 potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną do interpretacji wydarzeń politycznych KP6_UW8 potrafi rozpoznać i ocenić wartość wytworów kultury oraz określić ich walory KP6_UK1 potrafi przygotować prezentację multimedialną oraz wykorzystywać nowoczesne technologie informacyjne KP6_UK2 potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie badania KP6_UK3 potrafi obsługiwać na poziomie podstawowym programy biurowe i wykorzystywać je do przygotowywania prac pisemnych KP6_UK4 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania i dyskutowania w języku polskim oraz obcym, przedstawiania swoich opinii i odnoszenia się do poglądów innych autorów w obszarze problematyki KP6_UK5 potrafi kompetentnie wypowiadać się publicznie na temat KP6_UK6 potrafi sporządzić wypowiedź na piśmie dotyczącą wskazanej problematyki KP6_UK7 potrafi sformułować wypowiedź ustną na temat problematyki wschodniej w języku obcym (poziom B2), przetłumaczyć tekst w języku obcym oraz przełożyć własny tekst na język obcy KP6_UK8 komunikuje się na poziomie A2 ESOKJ w jednym wybranym języku wschodnioeuropejskim KP6_UO1 uczestniczy w wykonywaniu zadań przydzielonych zespołom w trakcie zajęć na uczelni KP6_UO2 potrafi przygotować pracę dyplomową z zakresu historii przestrzegając reguł redakcyjnych i językowych oraz zasad warsztatowych KP6_UU1 samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego KP6_KK1 ma krytyczną świadomość zakresu swojej wiedzy historycznej i umiejętności warsztatowych i rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólnohumanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych. KP6_KK2 wykazuje odpowiedzialność i odwagę cywilną w przedstawianiu zgodnego aktualnym stanem wiedzy historycznej obrazu dziejów i w sprzeciwianiu się instrumentalizacji historii przez grupy narodowe, społeczne, religijne i polityczne. KP6_KK3 formułowania sądów na temat podstawowych kwestii z zakresu historii, w kontekście problemów ekonomicznych, politycznych, kulturowych, społecznych i prawnych KP6_KK4 jest zdolny do okazywania zrozumienia dla świata wartości i postaw ludzi w różnych okresach i kontekstach historycznych. KP6_KO1 docenia rolę nauk historycznych i pokrewnych dla kształtowania więzi społecznych na poziomie lokalnym i ponadlokalnym. KP6_KO2 docenia i szanuje, jak też jest gotów promować tradycje oraz dziedzictwo historyczne i kulturowe Polski, swojego regionu i Europy. KP6_KO3 podejmuje próby uczestnictwa w dyskusjach historycznych i przekazywania informacji osobom zainteresowanym historią spoza grona fachowców. KP6_KR1 stosowania zasad etycznych KP6_KR2 funkcjonowania w środowisku wielokulturowym, rozumie wartość pluralizmu i tolerancji KP6_KR3 uznaje i szanuje różnice punktów widzenia determinowane różnym podłożem narodowym i kulturowym weryfikacja poprzez ocenę prezentacji i wystąpienia studenta |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniana jest merytoryczna i techniczna strona wystąpienia i przygotowanej prezentacji. Dobór materiału, sposób prezentacji, reżim czasowy, mowa ciała. Każdy student otrzymuje ocenę swego wystąpienia, która jest też oceną końcową z przedmiotu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.